• Sebastiána

Kyrklig vigsel om man inte är medlem i Svenska kyrkan?

Om ingen i brudparet är medlem i svenska kyrkan kan man ändå gifta sig i en kyrka (och betala en avgift) eller kan de säga nej? En vänninna till mig frågade mig häromdagen och jag sa då att man kan gifta sig i kyrkan även om man har gått ur, men att de då tar ut en avgift. Nu är jag inte säker på att det stämmer. Sa jag fel?

Det är en alldeles särskild kyrka de vill gifta sig i.

Hon funderade på om de skulle gå med i kyrkan igen och sedan gå ur när de gift sig, men det känns väldigt löjligt.

• Svar på tråden Kyrklig vigsel om man inte är medlem i Svenska kyrkan?
  • KatjaB

Det beror helt på, de har rätt att säga nej om de vill. Är det en populär kyrka och de har många bröllop kansek de helst vill ha sina försäamlingsmedlemmar i första hand.

Själv tycker jag det är lite skumt att man vill gifta sig i kyrkan om man ändå gjort ett aktivt val att inte vara med. Det finns ju mängder med andra vackra byggnader att gifta sig i då, så varför ta en som står nåt som man själv tar avstånd från?
    Men det är min åsikt det.. det är ju bara de ringer o frågar.

• Sebastiána

Hon skulle nog kunns tänka sig att vara med. Det var han som gick ur först och övertalade henne... De gjorde det av ekonomiska skäl när avgiften till a-kassan höjdes.

• lecaroline

detta är en fråga till fråga prästerna!

• Sebastiána

Tack!

Jag kanske ska tipsa henne om att bli medlem på Bröllopstorget

• lecaroline
    Sebastiána skrev 2009-10-29 12:12:59 följande:
    Tack!Jag kanske ska tipsa henne om att bli medlem på Bröllopstorget
    Det är ingen dum idé.
    Man får ju en massa tipps här både extrema och bra
  • Hjartafró

Varför vill man öht gifta sig i kyrkan om man lämnat kyrkan?

Ärligt talat tror jag det finns få präster (om ens någon) som kan tänka sig att viga ett brudpar där ingen är medlem i kyrkan.

• Sebastiána
    Hjartafró skrev 2009-10-29 15:26:41 följande:
    Varför vill man öht gifta sig i kyrkan om man lämnat kyrkan? Ärligt talat tror jag det finns få präster (om ens någon) som kan tänka sig att viga ett brudpar där ingen är medlem i kyrkan.
    Som jag sa gjorde de det av ekonomiska skäl. De valde mellan att gå ur facket och att gå ur kyrkan. Med tanke på att den ene av dem senare under året blev uppsagd på felaktiga grunder men fick stor hjälp av facket, var det rätt val i det läget. Hon kan tänka sig att bli medlem igen, men han tycker att de ska vänta lite. De har ingenting emot svenska kyrkan alls.
  • FramtidaFruSandberg
    Sebastiána skrev 2009-10-29 15:29:20 följande:
    Som jag sa gjorde de det av ekonomiska skäl. De valde mellan att gå ur facket och att gå ur kyrkan. Med tanke på att den ene av dem senare under året blev uppsagd på felaktiga grunder men fick stor hjälp av facket, var det rätt val i det läget. Hon kan tänka sig att bli medlem igen, men han tycker att de ska vänta lite. De har ingenting emot svenska kyrkan alls.
    ekonomiska själ? det är inte direkt som att det kostar en förmögenhet att vara med i kyrkan, att antingen gå ur facket eller svenska kyrkan går inte att jämföra ekonomiskt. Jag vet att det inte är du som har gått ur, men jag tycker det är fel att gifta sig i kyrkan om man har så lite respekt för den att man tom. går ur den för att spara några få hundralappar om året.
  • Sebastiána

De är inga människor som har höga löner. Hon har dessutom varit arbetslös en tid och går på timvik då och då.

• FramtidaFruSandberg
    Sebastiána skrev 2009-10-29 16:36:57 följande:
    De är inga människor som har höga löner. Hon har dessutom varit arbetslös en tid och går på timvik då och då.
    jag har ingen hög lön heller. jag har varit student, jobbar deltid samtidigt och då fått ihop knappt 7000kr/månad efter skatt att leva på (innan hyra och räkningar är betalda). Inte gick jag ur kyrkan för det.
  • sun moon

Jag har gått ur svenska kyrkan av ekonomiska skäl + att min ex man tyckte det. Jag har för mig att det blev mer pengar tillbaka när man deklarerade jämfört med året innan.
    Jag tror inte på gud heller (om gud fanns och var god, hur kan världen se ut som det gör då? Varför råkar snälla människor ut för hemska sjudommar, brott, svält, krig osv och är gud en elak och straffande gud så vill jag inte heller tro på det.) så skulle jag välja på A-kassa och betala till kyrkan så skulle valet vara ganska enkelt.
    Däremot så tycker jag att kyrkorna är vackra och det är en del av vår kultur/historia så hade det inte varit så att min ex proppsat på att vi skulle gå ur så hade jag inte gjort det.

• Kjell Präst

sun moon skrev 2009-10-29 17:29:16 följande:

är gud en elak och straffande gud så vill jag inte heller tro på det
    Nä, en sådan Gud tror inte jag heller på!
Svar på tråden Kyrklig vigsel om man inte är medlem i Svenska kyrkan?