släkten
Är det ett stort bröllop? Om det är litet tror jag det är lättare för folk att förstå att de inte är bjudna, men jag kan ju ha fel - släkter är ju unika.
Min egen släkt är knappt medveten att det går ett bröllop av stapeln snart, eftersom jag inte har velat ringa och säga "Hej, vi ska gifta oss snart, min m2b och jag, och du kan inte komma..."
Ärligt talat tror jag att folk får ta illa upp bäst de vill, men är du nervös in i Norden får du eventuellt se om det är värt att varken bjuda in mostern eller kusinerna. Konkret sagt, det är ditt bröllop - det är du som ska ha en tokfin dag och gästerna ska vara där för att du och din kära vill ha dem där. Med släkten är det lite knepigare än med vänner, eftersom du har släkten hela livet (och en och annan som tar illa upp pga att de inte har blivit inbjudna), men å andra sidan är det du som är i fokus.
Det är för min del starka skäl till att ha ett litet minibröllop, och jag vill inte ha magsår för att jag ska ta hand om eventuella släktingar som ifrågasätter min högsta dröm just nu.