Vem skall stå som "inbjudare"?
Enligt traditionen så är det väl, vad jag förstått, de som bjuder till kalaset och står för kostnaden som ska stå som "kontaktpersoner", vilket förr var just föräldrarna. Det var de som var värdar för bröllopet.
Idag är det nog vanligare att det är brudparet själva som bjuder till bröllopet och även betalar festen, även om många får lite ekonomisk hjälp från föräldrar.
Jag ser inte ordet värdpar som att man är den som betalar för festen, utan snarare att det är de som håller i festen (har hand om tal och lekar etc). Det många kallar "toastmaster" och "toastmadame" idag, men jag ville använda det svenska ordet. Så har det varit på flera bröllop jag har varit på. Vi har valt att skriva våra egna namn och nummer samt värdparets namn och deras telefonnummer. Jag vill ju att gästerna ska anmäla sig till OSS, inte till mina föräldrar, för det är ju VI som behöver veta vilka som kommer så vi vet hur vi ska planera bordsplaceringen till exempel. Däremot kan de ju kontakta värdparet för att anmäla nån lek osv eller har nån annan fråga.
Vet inte om du blev så mycket klokare på det här svaret, men så ska iaf vi göra! När jag pratade med mamma så menade hon att föräldrarna bör stå med på inbjudan, men våra vänner kommer ju ändå meddela oss och inte ringa till min mamma liksom! :P