Näe för par utan barn finns det kanske inte anledning rent konkret att dela utgifter så, mer än att det i vårt fall skulle kännas väldigt konstigt att ha väldigt olika möjlighet till fritidskostnader och i förlängningen levnadstandard.
Men har man bildat familj och äger gemensamt boende så är ju både valen man gör av boende och valen man kan göra av hur mycket tid man lägger på jobb/karriär bundna till inkomst och inkomstutveckling. Så om man t ex bestämmer att den ena ska ha lägre inkomst under en tid för att ta hand om gemensamma barn men på kuppen får lägre inkomst, kanske inte bara just då utan under en följd av år, så tycker jag det är fullt rimligt att den andras inkomst ska betala familjens gemensamma beslut (boende, semester, sparande och pension påverkas ju för båda i paret och för barnen).
Svanboet skrev 2009-11-05 13:15:38 följande:
Nu kommer jag kanske verka en aning plump men jag har aldrig fattat varför man ska behöva betala procentuellt mer för saker bara för att man tjänar mer. Hos oss fungerar det så här...Huslån, gemensamma försäkringar, el o vatten och andra gemensamma utgifter t.ex. mat som handlar hem betalas 50/50 - vi bor ju lika mycket i huset och äter "lika mycket" mat och försäkringen täcker ju bådas grejor. Dessa kostnader dras från ett gemensamt servicekonto dit vi överför pengar på ett förbestämt datum varje månad. De pengar som blir kvar på mitt eget konto använder jag för att betala mina egna försäkringar, fritidsintressen och nöjen. Det behöver inte vara svårare än så.