• nano86

Hur gör ni med ekonomin?

Vi har visserligen inte så stor skillnad i inkomst just nu men vi har haft det förrut och då gjorde vi likadant som idag.

Vi har varsitt konto. När vi får in pengar så betalar vi räkningar dirket, efter det för vi över det mesta till mitt konto (för jag har lite lättare att hålla i pengar än sambon ) medans han har kvar en summa som vi både tycker är helt ok att han köper vad han vill för. Vi kör helt gemensam ekonomi men har varsit konto med varsitt kort men vi kan båda varandras inlogg till konotona så vi kan föra över pengar till varandra när det behövs. Vi brukar också föra över en viss summa till e-sparkonto varje månad.

Jag gör av med lika mycket eller mindre som sambon på "nöjen" varje månad så i slutändan så göra vi av med likamycket pengar var oavsett vem som tjänar mest.

• nano86
    Tausen skrev 2009-11-05 10:48:07 följande:
    Ha ett gemensamt konto och sedan delas pengarna upp därifrån. Till räkningar, sparande, mat, pension och slutligen "egna pengar" till er båda (50/50). Det blir fel om ni delar upp procentuellt tycker jag. Är man gift så är man...Tänk dessutom om ni får barn och någon av er kommer "offra" sina pengar för att vara hemma med dem. Detta ska ju inte leda till att han/hon får mindre pengar elller mindre pension.
    Så har vi också tänkt, vi har barn nu och gifter oss om en månad. Men man får ofta mycket mindre på konotot när man är föräldraledig och dessutom brukar den föräldern även vara den som handlar kläder, blöjor, mat mm till barnet då.
  • nano86
    didis skrev 2009-11-05 13:39:04 följande:
    Men om familjen har pengar vad är det som gör prylen onödig? Om prylen gör maken glad så var den väl NÖDIG? Visst har maken köpt musikinstrument som jag inte har någon glädje av men blir han glad av det så blir jag glad. Och så länge vi inte måste äta makaroner för att han köpt saxofon så vad spelar det för roll?Nästa gång är det kankse min tur att köpa något "onödigt".
    Så resonerar vi också. Köper jag nåt dyrare den här månaden så är det hans tur nästa gång men vi har också som "regel" att vi inte går och köper nåt som kostar mer än max några hundra utan att först ringa och kolla med den andra.
Svar på tråden Hur gör ni med ekonomin?