• Rufsas

Hur gör ni med ekonomin?

Svanboet skrev 2009-11-05 13:15:38 följande:
    Nu kommer jag kanske verka en aning plump men jag har aldrig fattat varför man ska behöva betala procentuellt mer för saker bara för att man tjänar mer. Hos oss fungerar det så här...Huslån, gemensamma försäkringar, el o vatten och andra gemensamma utgifter t.ex. mat som handlar hem betalas 50/50 - vi bor ju lika mycket i huset och äter "lika mycket" mat och försäkringen täcker ju bådas grejor. Dessa kostnader dras från ett gemensamt servicekonto dit vi överför pengar på ett förbestämt datum varje månad. De pengar som blir kvar på mitt eget konto använder jag för att betala mina egna försäkringar, fritidsintressen och nöjen. Det behöver inte vara svårare än så.
    Vi betalar inte in lika mycket på vårt konto för gemensamma utgifter utan vi kör på att vi båda ska ha en viss summa efter inbetalningen, till "privata" nöjen.

Anledningen till detta är att det är ganska stor skillnad på våra löner just nu och då skulle det bli så att en utav oss vill göra massa dyra aktiviteter hela tiden och då har den andra inte råd att följa med på det. Dessutom skulle vi behöva flytta då vår lägenhet är ganska dyr. Samma gäller för semestrar och annat. Denna lösning passar utmärkt för oss så vi är nöjda.
Svar på tråden Hur gör ni med ekonomin?