• AlaM

Hur gör ni med ekonomin?

Det är nog två olika sätt att se på äktenskap. Själv kommer jag gifta mig i kyrkan och ser på äktenskapet som att "vi blir ett". Jag är medveten om att det inte är accepterat i dagens samhälle där det handlar om att vara så mycket individ som möjligt och för Guds skull aldrig anpassa sig. Sättet att se på äktenskap speglar nog också synen på ekonomi. Om man ser sig som en enhet så finns det egentligen inget att dela upp pengarna mellan. Övrigt att tillägga är väl att det känns underligt att prata om att man måste köpa sitt eget. Bor man tillsammans så delar man väl rimligtvis bohag i slutänden i alla fall.

Emmz skrev 2009-12-16 13:11:14 följande:
    hmmm... Jag tycker att det är ett konstigt resonemang. Gammalmodigt. Jag vill ju fortsätta vara min egen person med mina egna pengar trots att jag är gift och det har ju med MIG att göra och inte att jag inte litar på min partner.
  • AlaM

Det beror nog också från familj till familj. Om det blir ett långvarigt förhållande där barnen bor i samma hus så räknar jag en som familj oavsett. Skulle jag inte kunna se det som en familj så skulle jag nog aldrig kunna överväga att gifta mig med någon med barn sen tidigare. Sen måste ju naturligtvis barnens mamma också vara en del av den familjen om än på ett annat sätt. På samma sätt som jag anser det självklart att bägge är med och uppfostrar barnen så är det klart att det är ens gemensamma ekonomi som används till barnen - även om man nu inte behöver göra de bortskämda med mopeder och andra lyxvaror!

Sebastiána skrev 2009-12-17 15:00:35 följande:
    Dagens moderna familjer är inte enheter som förr. Javisst jag kan se mig och min kille som en enhet, men hans barn tillhör en annan enhet nämligen min kille och hans föredetta.
Svar på tråden Hur gör ni med ekonomin?