• missfröken1

Vad händer om jag är gift och jag får arv.

Vad händer om jag är gift och jag får arv. Jag vill ej att min man ska kunna ha tillgång till dem eftersom han då kansek köper saker jag ej vill att han ska köpa. Förstår ni mig?

Har jag rätt att ensam som gift bestämma över mina pengar eller blir arv till mig automatiskt min man med så länge jag är vid liv?

• Svar på tråden Vad händer om jag är gift och jag får arv.
  • missfröken1

Jag vill gifta mig för att jag älskar min sambo och för att vi känns mer som en fmilj och det känns tryggt på så sätt. Varför vill ni gifta er?

feministbrud skrev 2009-11-04 22:19:11 följande:
    Varför vill du gifta dig? Självklart har man försörjningsplikt när man är gifta och självklarhet är allt ditt hans och allt hans ditt. Jag kan förstå äktenskapsförord, men jag kan inte förstå ditt resonemang.
  • feministbrud

Samma här och jag skulle gladeligen försörja min man om han tex förlorade jobbet. Varför vill inte du försörja din blivande man? I vårt äktenskap "bränner" vi inte pengar var och en för sig, utan tar ett gemensamt ansvar för vår ekonomi. Vi båda har trots det en stor frihet att göra vad vi vill med våra pengar.

missfröken1 skrev 2009-11-04 22:22:17 följande:
    Jag vill gifta mig för att jag älskar min sambo och för att vi känns mer som en fmilj och det känns tryggt på så sätt. Varför vill ni gifta er?
  • Sebastiána

Vi vet inget om TS och hennes kille. Kanske han är en fd. spelmissbrukare (OBS! jag är inte ironisk), mycket oansvarig när det gäller pengar/ekonomi eller liknande. I så fall är det definitivt bäst att skriva äktenskapsförord.

• anne på grönkulla

Individen äger alltid sina tillgångar och kan ha egna konton etc. Vid en skilsmässa delas värdet av tillgångarna, inte nödvändigtvis tillgångarna i sig. Tipsen om särskidla konton/fonder för ev arv är bra, för att hålla isär dem - har man använt såna pengar till t ex gemensamt boende så går det knappast längre att skilja ut.

Det finns 2 sätt att undvika att dela tillgångar i en skilsmässa/bodelning - antingen skriver den som från början har tillgången ett testamente där det står att arvet blir enskild egendom, eller så skriver man ett äktenskapsförord där samma sak bestäms.

Mitt råd, vänd er till er bank, de bör ha jurister som kan familjerätt där ni kan diskutera vad ni vill och skriva ett äktenskapsförord.

• Hante

skriv äktenskapsförord så noga som möjligt, jag har tidigare varit i ett samboförhållande där han tog alla våra pengar och försvann.... inte så kul. men min nuvarande har vi gemensamt hand om räkningar, barnens klädermm och mat. sen har vi separata konton med.
    Ekonomibråk är en av de vanligaste orsakerna till att folk väljer att separera. Så gör klart från början hur ni ska ha det och visar någon tendenser till att inte fixa det hela så måste den andra vara vuxen nog att ta ansvaret så det inte går överstyr och försvinner pengar i toma intet.

• Andreas flicka

Enskild egendom och äktenskapsförord gäller enbart när äktenskapet ska upplösas, eller om man är föremål för utmätning.

Be personen som du vet att du ska ärva att han/hon skriver ett testamente som anger att egendomen du ärver ska vara enskild egendom.

I annat fall kan ni skriva ett äktenskapsförord som anger att egendomen du ärver ska vara din enskilda egendom. Glöm inte att registrera äktenskapsförordet hos tingsrätt.

Det är dock svårt att hålla undan egendom medan man är gifta eftersom man då har underhållsplikt mot varandra som enkelt uttryckt betyder att den ene maken inte ska kunna sitta och äta oxfilé medan den andra får nöja sig med blodpudding. Så länge du är gift får du nog se till att ha en konto som bara du har tillgång till.

• 090208

Jag hade inte velat vara med nagon som branner pengar.

Vi har delat ekonomi, satter in pengar pa ett gemensamt konto och resten ar vart eget. Sa om min man helt plotsligt inte har rad att "betala" till oss sa anar jag ju ugglor.

Det som ar nackdelen ar att min man inte kan fa bidrag t.ex. Verkligen inget vi vill, det ar lite loser-stampel tycker jag. Men min man ar inte svensk och nar vi flyttar till Sverige kanske det blir hart. Och da far vi ingen hjalp om jag t.ex har jobb eller studielan.

• lemonbird

Vi skrev äktenskapsförord innan. Vid ev. skilsmässa är min egendom min, och hans är hans.

• BMTS

Nu har jag inte läst alla svar jättenoga men kan ändå bidra med en skräckhistoria som en nära vän råkade ut för.

Hennes mamma avled ca 10 år innan hon ens träffade sin man. I samband med dödsfallet ärvde min väninna en hel del pengar och när hon gift sig med sin man hade hon även en hel del pengar som hon fått in som vinst vid en lägenhetsförsäljning. Han hade å andra sidan inga pengar alls. Hon betalade köpet av deras radhus samt det mesta av allt annat de behövde skaffa till hemmet, bilen etc - i och med att hon hade så pass mycket pengar behövde de inte ta några lån. Flera gånger under äktenskapet tog hon upp frågan om äktenskapsförord och varje gång blev mannen som vansinnig, insinuerade att hon inte litade på honom och vägrade att ens diskutera det.

Efter några år höll äktenskapet inte längre och när de skildes hade mannen rätt att kräva hälften av alla hennes tillgångar, inklusive arvet efter hennes mamma och pengarna från hennes bostadsförsäljning, alltså tillgångar hon hade innan hon mötte honom. Han hade alltså rätt till detta just p g a att han under alla år hade vägrat att skriva äktenskapsförord. Det hela ledde till rättegång och till slut kom de fram till en förlikning, men hon förlorade i princip allt hon hade p g a det här.

Ett skräckexempel som sagt men om du TS är minsta orolig så se till att ha ett äktenskapsförord där det är specat att det du har med dig in i äktenskapet och det du får under äktenskapet också ska förbli enskild egendom.

• Imma

Hade din väninna inte tagit upp äktenskapsförordet innan de gifte sig? Jag hade nog heller inte velat skriva på något sådant i efterhand, utan allt sånt anser jag ska vara klart innan man gifter sig, så man vet förutsättningarna.

I min mans och mitt fall är det inga problem, eftersom ingen av oss hade några tillgångar att tala om när vi gifte oss. Allt som vi bygger upp under äktenskapet känns logiskt att vi delar på om vi någon gång skulle skilja oss.

Om man ska avtala bort allt som ingår i äktenskapet kan man nästan lika gärna strunta i att gifta sig kan jag tycka.

BMTS skrev 2009-12-08 14:04:41 följande:
    Nu har jag inte läst alla svar jättenoga men kan ändå bidra med en skräckhistoria som en nära vän råkade ut för. Hennes mamma avled ca 10 år innan hon ens träffade sin man. I samband med dödsfallet ärvde min väninna en hel del pengar och när hon gift sig med sin man hade hon även en hel del pengar som hon fått in som vinst vid en lägenhetsförsäljning. Han hade å andra sidan inga pengar alls. Hon betalade köpet av deras radhus samt det mesta av allt annat de behövde skaffa till hemmet, bilen etc - i och med att hon hade så pass mycket pengar behövde de inte ta några lån. Flera gånger under äktenskapet tog hon upp frågan om äktenskapsförord och varje gång blev mannen som vansinnig, insinuerade att hon inte litade på honom och vägrade att ens diskutera det. Efter några år höll äktenskapet inte längre och när de skildes hade mannen rätt att kräva hälften av alla hennes tillgångar, inklusive arvet efter hennes mamma och pengarna från hennes bostadsförsäljning, alltså tillgångar hon hade innan hon mötte honom. Han hade alltså rätt till detta just p g a att han under alla år hade vägrat att skriva äktenskapsförord. Det hela ledde till rättegång och till slut kom de fram till en förlikning, men hon förlorade i princip allt hon hade p g a det här. Ett skräckexempel som sagt men om du TS är minsta orolig så se till att ha ett äktenskapsförord där det är specat att det du har med dig in i äktenskapet och det du får under äktenskapet också ska förbli enskild egendom.
Svar på tråden Vad händer om jag är gift och jag får arv.