Hade din väninna inte tagit upp äktenskapsförordet innan de gifte sig? Jag hade nog heller inte velat skriva på något sådant i efterhand, utan allt sånt anser jag ska vara klart innan man gifter sig, så man vet förutsättningarna.
I min mans och mitt fall är det inga problem, eftersom ingen av oss hade några tillgångar att tala om när vi gifte oss. Allt som vi bygger upp under äktenskapet känns logiskt att vi delar på om vi någon gång skulle skilja oss.
Om man ska avtala bort allt som ingår i äktenskapet kan man nästan lika gärna strunta i att gifta sig kan jag tycka.
BMTS skrev 2009-12-08 14:04:41 följande:
Nu har jag inte läst alla svar jättenoga men kan ändå bidra med en skräckhistoria som en nära vän råkade ut för. Hennes mamma avled ca 10 år innan hon ens träffade sin man. I samband med dödsfallet ärvde min väninna en hel del pengar och när hon gift sig med sin man hade hon även en hel del pengar som hon fått in som vinst vid en lägenhetsförsäljning. Han hade å andra sidan inga pengar alls. Hon betalade köpet av deras radhus samt det mesta av allt annat de behövde skaffa till hemmet, bilen etc - i och med att hon hade så pass mycket pengar behövde de inte ta några lån. Flera gånger under äktenskapet tog hon upp frågan om äktenskapsförord och varje gång blev mannen som vansinnig, insinuerade att hon inte litade på honom och vägrade att ens diskutera det. Efter några år höll äktenskapet inte längre och när de skildes hade mannen rätt att kräva hälften av alla hennes tillgångar, inklusive arvet efter hennes mamma och pengarna från hennes bostadsförsäljning, alltså tillgångar hon hade innan hon mötte honom. Han hade alltså rätt till detta just p g a att han under alla år hade vägrat att skriva äktenskapsförord. Det hela ledde till rättegång och till slut kom de fram till en förlikning, men hon förlorade i princip allt hon hade p g a det här. Ett skräckexempel som sagt men om du TS är minsta orolig så se till att ha ett äktenskapsförord där det är specat att det du har med dig in i äktenskapet och det du får under äktenskapet också ska förbli enskild egendom.