Hur berättade ni att ni hade förlovat er?
Min fästman friade kvällen före Kristi Himmelsfärdsdag, och under den följande dagen sade vi inget till någon, bara gick och sög på karamellen själva, fastän vi träffade en massa olika människor, bland annat hans mamma. Jag hade ringen på mig, men ingen märkte något.
På förmiddagen nästa dag, klämdagen, ringde vi till min mamma, som också hade min syster på besök som strax började hojta i bakgrunden när hon hörde mammas kommentarer och frågor. Sedan var det dags för pappa, som var i sommarstugan med jättedålig täckning på mobilen... "Pappa, L och jag ska gifta oss!" "Va, vad sa du..?" "L och jag ska gifta oss!!" "Nä, nu hör jag inte..." "VI SKA GIFTA OSS!!!!" Till slut förstod vi varann... På eftermiddagen och kvällen var det kalas hos fästmannens mamma, med familj och några vänner. När vi varit där en stund gick vi helt sonika fram till hans mor, och han tog min vänsterhand och höll fram. Hon fortsatte förstrött sitt samtal med systern en lång stund medan vi stod där och fnissade. När fnisset blev alltför tydligt upptäcktes det väl äntligen att vi stod där med en hand i ansiktet på henne. "Oj, är det en förlovning ni visar upp!!?? Men vad roligt!"
Mormor fick jag inte tag på, och mamma var god nog att hålla sig med att säga något så jag fick tillfälle att säga det själv. Mormor fick bara höra av mamma att jag sökt henne, så hon ringde mig på mobilen när vi var på utflykt med kören på lördagen, och jag satt i en bil och fick precis som för pappa hojta några gånger innan informationen gick fram. På så vis fick några körkompisar också höra