• HelenaO

För mycket av allt...

Kan inte sova, har bara en massa tankar som snurrar. Så nu skriver jag av mig lite och hoppas att nån annan är vaken? :)

Den 22/5 gifter jag mig äntligen med min älskade sambo, dem vackraste och mest betydelsefulla människa jag någonsin träffat! Jag längtar så tills att han blir min "man" på riktigt! Jag tycker all planering är väligt rolig, men just nu känns mycket svårt... min erengi tar lixom slut.

Min mamma är sedan länge svårt sjuk. Jag har under flera år levt med vetskapen om att varje dag med mamma är en gåva. Vissa dagar är lättare att hantera än andra. Men just nu gör det bara ont och jag är så ledsen. Jag hatar att hon mår dåligt och har ont. Så orättvist att världens bästa mamma inte får vara frisk!

Min bästa vännina (som skall vara min tärna) har förändrats. Hon har dragits in ett ett väldigt självdestruktivt liv och jag har svårt att nå henne. Hon tar inte kontakt med mig självmant utan jag får alltid ta initiativ till att vi ska ses. Senast vi träffades var för 2 månader sedan. När vi väl träffas kretsar det mesta kring henne och hennes problem (som är väligt allvarliga och som jag verkligen försökt hjälpa henne med... utan framgång). Jag orkar inte mer. Har inte mer energi att ge. Känner mig dessutom sviken av henne då hon inte stöttat mig i samband med min mammas sjukhusvistelser utan bara "försvunnit" och istället festat med sina nya vänner. Det kan gå månader utan att vi hörs, det är alltid upp till mig om och när vi träffas.

Ovanpå alltihop kommer jag pga. nedskärningar på mitt jobb omplaceras efter årsskiftet. Jag får nytt kontor och nya arbetsuppgifter (som nog kan vara ganska spännande) men mitt i allt som händer just nu hade det varit skönt med stabilitet på mitt jobb. Jag trivs så bra med nuvarande arbetsuppgifter och gör ett jättebra jobb så det känns faktsikt väldigt orättvist att jag måste flyttas. (men ska inte klaga, har ju ett jobb att gå till).

Usch... det var det.... :( Nu har jag gnällt...

Tur att jag har världens finaste älskling mitt i allt, behöver en klippa när allt snurrar!

• Svar på tråden För mycket av allt...
  • JuliaAmalia

Jag sitter också här mitt i natten och kan inte sova på grund av alla tankar. Det låter som att du har det väldigt tungt och jag lider med dig. Ibland är det svårt att fokusera på ytligheter som bröllopsplanering när liksom själva... livet kommer i vägen. Förstår att alla energi försvinner när det är så mycket som ska tänkas och kännas och funderas över. Man tycker ju att ett större problem borde räcka, och inte BÅDE sjuk mamma, problematisk tärna/bästa vän OCH omplacering på jobbet. Men på nåt vis så tycker jag att problemen har en tendens att dyka upp tillsammans, tyvärr. Och vad ska jag säga, jag hoppas innerligt att det ordnar sig med allting för dig och att det inte känns allt för tungt i höstmörkret. Försök (även om det är svårtsvårtsvårt) att fokusera på de positiva sakerna och de små ljusglimtarna så som tid med din älskling, bättre dagar för din mamma och faktumet att du har ett jobb i dessa kristider.

Själv lider jag av daglig kraftig huvudvärk sedan ett halvår tillbaka och väntar nu på en neurolog-undersökning där de antagligen kommer konstatera för högt tryck i hjärnan = operation i hjärnan. Jag har fått säga upp mig från mitt heltidsjobb pga detta och har inte fått en krona sen i våras. Jag har dessutom tappat mycket av mitt sociala liv då jag ofta ligger däckad i huvudvärk och inte orkar göra någonting. Jag har tappat energin för det mesta och dagarna är ibland outhärdliga. MEN, jag har också min älskling som betyder allt och lite till och gör att jag orkar med.

Så jag förstår hur du känner, ibland är det för tungt.

Ta hand om dig och hoppas du kan sova snart. Kram!

• HelenaO

Åh, tack för sitt svar! Ibland behöver man nog bara höra att det är OK att deppa lite.

Vad tråkigt med din hemska huvudvärk! Jag vet inte om det är normaltryckshydrocefalus du lider av (låter nästan så), och isåfall kanske jag kan peppa dig lite? Jag jobbar som sjukgymnast och min kollega på neurolog-sidan tar hand om alla hydrocefalus patienter före och efter shunt-operation. Hon ingår i ett neuroteam som gör det "tapp" - tester före- och efter op, och för många av hennes patienter blir det en jättestor förbätting avseende gångförmåga, rörelsemönster och spänningsvärk. Men även kognitiva förbättringar avseende koncentrationssvårigheter och minne! Så jag tror att prognosen är ljus!

Hoppas att det ordnar sig för dig! Stor kram! ( och sov gott!)

• JuliaAmalia

Självklart. Ibland vill man inte höra bara en massa "upp med hakan" och "kom igen nu" utan det ÄR okej att deppa ihop ibland. Det behöver man.

Oj, vilken fullträff att du hade lite koll på det här. Jag tror det var normaltryckshydrocefalus läkaren pratade om men jag blev så rädd när läkaren ringde för besked från röntgen att jag knappt kunde lyssna. Men han sa i alla fall att de hade hittat något som kunde vara för högt tryck. Och visst, han sa att det inte var något farligt (som en tumör eller liknande), men jag är livrädd. Jag fattar ingenting. Jag har varit till en läkare tidigare som sa att det var, och sjukskrev mig för, stress och så kom det här besked efter röntgen helt plötsligt.

Men jag har inte, vad jag märkt i alla fall, fått några andra problem än extrem huvudvärk. Ingenting med minne, koncentration, rörelse eller så. Men det kanske inte alltid är så? Men det låter ju onekligen bra i alla fall att de flesta reagerat positivt på behandlingarna. Att slippa den här monsterhuvudvärken som dominerar mitt liv nuförtiden vore ju helt underbart.

Förlåt för att jag övertog klagandet nu. Kanske ska döpa om tråden till Klagomuren.

• HelenaO

Du ska se att det ordnar sig! Jag håller tummarna! Det positiva är ju att din nuvarande läkare verkar ta dina problem på allvar, och undersöka dig ordentligt med röntgen osv. Kram!

• 090208

JuliaAmalia:

Får du inga pengar från Försäkringskassan?? Jag bor utomlands och läser en massa i tidningarna på nätet att folk inte får pengar, eller får vänta jättelänge.

Vet att det inte är nån jättetröst, men hörni, det finns alltid nån som har det värre. Det hjälper liiite när jag är nere...

Hoppas allt löser sig och ni båda blir gladare snart.

• JuliaAmalia

090208

Nej. Det är en krånglig historia, men lite kortfattat:

I april när besvären började konstaterade den läkaren jag var hos (en riktigt kass läkare som knappt undersökte mig och vägrade lyssna på vad jag hade att säga) att jag var stressad och sjukskrev mig för detta i en månad, och fick under den perioden pengar från Försäkringskassan. När besvären inte slutade efter den månaden sa han att jag var tvungen att byta jobb då han ansåg att det var jobbet huvudvärken berodde på. Jag litade ju på det, som man gör när en läkare säger något, och började söka nya jobb. Jag fick ett nytt lugnare jobb med helt andra tider, arbetsuppgifter osv och sade upp mig från det gamla, som var väldigt stressigt och hektiskt med långa dagar, tidiga mornar osv. Men jag hann bara jobba på det nya jobbet i 3 veckor innan jag inte klarade av det mer pga huvudvärk och eftersom min läkare hade sagt att Försäkringskassan aldrig godkänner en sjukskrivning mer än en månad när det gäller stress i min ålder. Dessutom hade jag inte hunnit skriva på ett längre kontrakt för det nya jobbet, utan endast vikariekontraktet, vilket hade gjort att de antagligen hade sagt upp mig (då jag inte hade någon uppsägningstid) om de fått veta att jag skulle bli sjukskriven. Så därför fanns det ingen annan utväg än att säga upp mig, vilket jag gjorde i somras, och har sedan dess varit utan pengar.

När besvären ÄNDÅ inte gick över trots att jag bara var hemma och vilade kontaktade jag en ny läkare som gjorde en ordentlig undersökning och dessutom skickade mig på röntgen, vilket ledde till de här nya uppgifterna. Så visst är jag otroligt arg på den första läkaren som sa åt mig att säga upp mig, när det inte ens var det det berodde på. Hade han gjort en ordentlig undersökning på en gång hade det ju aldrig hänt...

Långt svar på kort fråga.

• JuliaAmalia

Vad rörigt jag skrev ser jag nu. Ber om ursäkt, men du förstår nog!

• 090208

Ja, jag fattar. For en gangs skull inte FK's fel...

Men vilken skit-lakare!! Pallar inte nar dom inte ens lyssnar...

HelenaO: Sorry att vi snodde traden...

Svar på tråden För mycket av allt...