• linvand

Någon som gift sig i Tyresö Kyrka och varit baraxlad?

När man läser information från Tyresö Kyrka där vi ska gifta oss så skriver dem att "Det tyder på stilkänsla om brudar som har axelbandslös klänning kompletterar den med en sjal eller jacka i kyrkan".

Är detta något som de trycker hårt på? Lär väl vara folk som gift sig där baraxlat?

Vet ni om det beror på vilken präst man får eller är det allmänt för alla präster?

Man kan ju undra över funderingen axelbandslös.. om jag sätter 5mm tunna axelband på min klänning ska det vara mer accepterat då än en tubtoppsklänning? Axlarna är ju fortfarande bara.

• Svar på tråden Någon som gift sig i Tyresö Kyrka och varit baraxlad?
  • Zephiennia

Jag har inte gift mig i kyrkan du nämner och planerar det inte heller, men det känns som att du kommer få bäst svar genom att kontakta församlings expeditionen eller en av prästerna och fråga.

Jag skulle inte säga att det spelar någon roll om du har tunna axelband eller inte, för som du skriver är du fortfarande baraxlad. Det handlar om respekt för Gud i Hans hus, och jag tycker att om man väljer att gifta sig i kyrkan så får man vara medveten om det och köra efter de spelreglerna. Kyrkan är så mycket mera än en vacker kuliss.

• Burre Präst

Som alltid gäller när man har med Svenska Kyrkan att göra, att de flesta är ganska snälla och tillmötesgående. Så den brud som är beredd att ställa till med att j***a liv får i regel göra som hon vill.

Fast den bruden har ju då också klargjort sin egen stilkänsla, eller hur?

Många nog har frågat om detta och andra saker och blir sedan förvirrade när det inte är en enda regel som gäller överallt. Nu har tydligen Tyresö församling valt att informera om vad man tycker ska gälla. Då borde det inte vara ett problem.

De vill inte att man ska vara baraxlad i kyrkan och 5 mm axelband är ju lika baraxlat det, vilket jag är övertygad om att TS inser. Således: Sjal, kofta eller visa sin bristande stilkänsla och respekt.

Bara att välja.

• linvand

Jag bad inte om alla konservativas personliga åsikter. Jag var ute efter någon som gift sig i Tyresö som kunde tala om hur det varit för dem med kontakten med församligen osv.

Jag stör mig på formuleringen axelbandslös eftersom en klänning med axelband oftast fortfarande är baraxlad vilket är det som ska vara problemet.

Alla övriga kan hålla sina åsikter för sig själva. Tack!

• Zephiennia

Då ber jag så hemskt mycket om ursäkt för att jag försökte vara hjälpsam...

• iregnet2010

jag tycker att Burre präst inlägg var ovanligt bra svarat. du fick ju det du ville veta =om du tjatar går det bra men som präst lade han/hon till att det är opassande men accepteras.

man kan liksom inte välja vilka "svar" man vill ha i en tråd och det är onödigt att skapa dålig stämning för att man får ett svar man inte vill ha.

Axelbandslöst är jättefint, hur du gör i kyrkan verkar vara lite upp till dig (även om de rekommenderar mot det) men du får nog leva med att många tycker att det är opassande, sen om det är en konservativ åsikt du inte delar är en helt annan sak.

linvand skrev 2009-11-09 10:46:13 följande:
    Jag bad inte om alla konservativas personliga åsikter. Jag var ute efter någon som gift sig i Tyresö som kunde tala om hur det varit för dem med kontakten med församligen osv.Jag stör mig på formuleringen axelbandslös eftersom en klänning med axelband oftast fortfarande är baraxlad vilket är det som ska vara problemet.Alla övriga kan hålla sina åsikter för sig själva. Tack!
  • Burre Präst
    Jag bad inte om alla konservativas personliga åsikter. Jag var ute efter någon som gift sig i Tyresö som kunde tala om hur det varit för dem med kontakten med församligen osv.Jag stör mig på formuleringen axelbandslös eftersom en klänning med axelband oftast fortfarande är baraxlad vilket är det som ska vara problemet.Alla övriga kan hålla sina åsikter för sig själva. Tack!
    Då jag är något insatt i hur man ser på det här med bara axlar i kyrkan så är jag övertygad att Tyresö församling ser begreppen "baraxlat" och "axelbandslöst" som synonyma i det här sammanhanget.

Sen finns det ju exempel på hur axelbandslöst har sina egna nackdelar, men det är en annan diskussion.
  • Imma

Jag tror som tidigare som svarat att det är det baraxlade som är problemet och inte att klänningen är med eller utan axelband. Den som har fomulerat texten har inte tänkt på dessa tunna axelband som är vanliga nu, utan på en klänning som är mer klädd upptill.

Det respektfulla i den kyrkan är således att ha en sjal över axlarna under vigseln om man har en baraxlad klänning.

Klänningen i sin fulla prakt får du chansen att visa upp på festen och det viktigaste under själva vigseln antar jag inte är att församligen sitter och förundras över din vackra överdel på klänningen.

• Lilla Molnet

Hej,

Jag var på bröllop i Tyresö Kyrka för 2 år sedan, bruden var baraxlad i kyrkan och ingen såg sur ut och hon var grymt snygg ;)

• nikitakatt

Hej!
    Många brudar gifter sig ju baraxlade och jag har inte hört om någon annan kyrka som har den informationen skriven, även om det säkerligen finns de som har åsikter i frågan.

Jag håller absolut med dem som anser att man ska respektera kyrkan osv men jag tycker inte det finns något som indikerar på att din mening är att inte respektera. Du vill bara höra om någon har erfarenhet i frågan så det finns faktiskt ingen anledning för folk att skriva bitska inlägg här.

Förlåt att jag svävar ut, jag tycker bara att folk har övertolkat din fråga lite till att du inte vill respektera kyrkans önskningar. Själv hade jag känt att det var skönt att höra andras erfarenheter innan man tar upp frågan med sin vigselförättare.

Jag tycker iaf att du absolut kan höra vad de har att säga om vad de har för regler eller önskemål och sedan följer man ju självklart dem om man vill gifta sig i just den kyrkan. Men det skulle ju kunna vara så att alla präster inte har samma åsikter.. eller så är det ett gemensamt beslut.. vem vet, det skadar inte att höra efter.

Förlåt för ett långt svar men jag tycker du ska fråga lite försiktigt vad som gäller, lycka till på er stora dag =)

• Burre Präst

Jag förstår inte riktigt.

Tyresö kyrka lämnar tydligen ut information som säger att: "Det tyder på stilkänsla om brudar som har axelbandslös klänning kompletterar den med en sjal eller jacka i kyrkan".

Så vad är problemet? Tydligare svar kan man ju knappast få, eller hur?

Lilla Molnet: Vad väntar du dig? Att vaktmästaren ska hejda bruden vid ingången och säga "Nej, du får inte gå in om du inte täcker axlarna"?

Som jag skrev förut, anställda i Svenska Kyrkan är i regel ganska snälla människor och det betyder att om man skiter i de önskemål som församlingen har om t.ex. baraxlat så är det ingen som kommer att bannlysa dig. Men jag tycker att informationen är ganska tydlig.

Svar på tråden Någon som gift sig i Tyresö Kyrka och varit baraxlad?