Inlägg från: Burre Präst |Visa alla inlägg
  • Burre Präst

Någon som gift sig i Tyresö Kyrka och varit baraxlad?

Som alltid gäller när man har med Svenska Kyrkan att göra, att de flesta är ganska snälla och tillmötesgående. Så den brud som är beredd att ställa till med att j***a liv får i regel göra som hon vill.

Fast den bruden har ju då också klargjort sin egen stilkänsla, eller hur?

Många nog har frågat om detta och andra saker och blir sedan förvirrade när det inte är en enda regel som gäller överallt. Nu har tydligen Tyresö församling valt att informera om vad man tycker ska gälla. Då borde det inte vara ett problem.

De vill inte att man ska vara baraxlad i kyrkan och 5 mm axelband är ju lika baraxlat det, vilket jag är övertygad om att TS inser. Således: Sjal, kofta eller visa sin bristande stilkänsla och respekt.

Bara att välja.

• Burre Präst
    linvand skrev 2009-11-09 10:46:13 följande:
    Jag bad inte om alla konservativas personliga åsikter. Jag var ute efter någon som gift sig i Tyresö som kunde tala om hur det varit för dem med kontakten med församligen osv.Jag stör mig på formuleringen axelbandslös eftersom en klänning med axelband oftast fortfarande är baraxlad vilket är det som ska vara problemet.Alla övriga kan hålla sina åsikter för sig själva. Tack!
    Då jag är något insatt i hur man ser på det här med bara axlar i kyrkan så är jag övertygad att Tyresö församling ser begreppen "baraxlat" och "axelbandslöst" som synonyma i det här sammanhanget.

Sen finns det ju exempel på hur axelbandslöst har sina egna nackdelar, men det är en annan diskussion.
  • Burre Präst

Jag förstår inte riktigt.

Tyresö kyrka lämnar tydligen ut information som säger att: "Det tyder på stilkänsla om brudar som har axelbandslös klänning kompletterar den med en sjal eller jacka i kyrkan".

Så vad är problemet? Tydligare svar kan man ju knappast få, eller hur?

Lilla Molnet: Vad väntar du dig? Att vaktmästaren ska hejda bruden vid ingången och säga "Nej, du får inte gå in om du inte täcker axlarna"?

Som jag skrev förut, anställda i Svenska Kyrkan är i regel ganska snälla människor och det betyder att om man skiter i de önskemål som församlingen har om t.ex. baraxlat så är det ingen som kommer att bannlysa dig. Men jag tycker att informationen är ganska tydlig.

Svar på tråden Någon som gift sig i Tyresö Kyrka och varit baraxlad?