• ade83

När bör inbjudningarna skickas?

När är rimlig tid att sända ut inbjudningskorten?
    Vi planerar bröllop i senare halvan av Maj 2010 (en lör)

Vill ju inte sända ut inbjudningarna för TIDIGT (då vet ju inte folk hur deras "schema" ser ut så långt fram i tiden..?)
    Vill ju inte heller skicka ut dem för SENT..?!!

Behöver råd! Någon som vet?
    Finns det några regler kring detta?
    Tack på förhand!!

• Svar på tråden När bör inbjudningarna skickas?
  • Nordiskbrud

Är det inte bättre att vara ute tidigt när ni gifter er den tiden? Det gör väl inget att gästerna inte vet sitt schema, det viktigaste är ju att de kan planera sin vår så att de kan närvara vid bröllopet? Osa är ju det som är det väsentliga och den kan ni ju sätta till 1-1½ månad innan bröllopet.
    Enligt mig finns inget för tidigt när det gäller bröllopsinbjudningar, däremot kan man komma med dem för sent. 2-3månader innan (om osa är typ 1 månad innan dessutom) tycker jag är för sent, (många behöver tid att planera, fixa barnvakt etc) - om inte gästerna fått en hint muntligt eller ett save the date kort innan.

• pettan

vi ska gifta oss 22maj och kommer skicka inbjudningarna andra veckan i januari o osa runt mitten av mars!

• Teapot

Oj, vi hade inbjudningarna ute ett halvår i förväg. Men så har vi valt att gifta oss på nyårsafton också. Vi tänkte att folk skulle få planera efter oss Men vi har ändå fått en del nej-tack.

Så jag säger: så tidigt ni kan tänka er!!

• 1 Grevinnan

Vi ska gifta oss 14 maj, vi tänkte nog skciaka ut inbjudningarna i januari, februari och så svar i mars - april nån gång. Känns som ju tidigare desto bättre. men de flesta vet ju att vi ska gifta oss då, men inte alla.
    Enligt magdalena Ribbing ska man inte skicka ut förrens typ 6 veckor innan eller nåt, men folk är ju så upptagna idag, så det känns bättre att vara ute i god tid, vill man gå på bröllopet så tackar man ju jag direkt och skiter i om det dyker upp nåt annat.

• Malla och Mojje

Strunta i Ribbing. Skickar men sex veckor innan kan väl inte en kotte komma.

Vi gifter oss i maj, skickar save the date kort nu i november och inbjudningarna i januari. Maj är en ju poppis bröllopsmånad så man vet aldrig. Har några kompisar som var bjudna på sex bröllop förra året - då gäller det att vara först!

• Dalkulla79

Vi ska gifta oss i juli 2010, funderar på att skicka dem runt nyår..

• gumzan

Vi ska gifta oss i juni och ska skicka inbjudningarna slutet av januari början februari.

Jag tycker iallafall att du inte ska skicka inbjudningarna innan jul i december för då är det lätt att de försvinner bland julkorten och all julstress.

• Mamsellen på smällen

Vi ska gifta oss den 9 januari. Skickade ut inbjudningarna i mitten av oktober.

• mittid

Så tidigt som möjligt så att alla som vill hinner fixa till så de kan komma... osa kan man ju sätta fram lite om man vill.

• Fru i juli 2010

Vi har inte sagt till någon annan än familjen att vi ska gifta oss och vill att gästerna ska få reda på det i och med inbjudningarna. Därför har vi valt att skicka ut inbjudningarna i jul...som julkort. Vi kommer att göra kuverten lite juliga... men inbjudningarna har inget med julen alls att göra. Vi gifter oss i slutet på juli... Men vi känner bättre tidigt och att många kan, än sent och många nej-tack! Vi gifter oss på en ort där 75% av gästerna behöver resa rätt långt och behöver övernatta!

• lemonbird

4-5 månader innan tyckte vi var lagom.

• lenaed

Hej. Vi gifter oss 1 maj och har pratat om detta med inbjudningskort med vår bröllops kordinator. Hon tycker inte att man skall skicka för tidigt folk "släpper" det lite då... Sedan tycker hon inte att man skall skicka ut inbjudan mitt i jul och nyårs stress. Så vi kommer följa hennes råd och skicka i mitten av januari. Om man har många som man tänkt bjuda som inte vet om bröllpet och som kanske bor på långvägar osv kan man ju tillexempel skicka ett "save the date" innan, tillexempel på julkortet??

//Lena

• Fru i juli 2010
    lenaed skrev 2009-11-17 10:52:56 följande:
    Hej. Vi gifter oss 1 maj och har pratat om detta med inbjudningskort med vår bröllops kordinator. Hon tycker inte att man skall skicka för tidigt folk "släpper" det lite då... Sedan tycker hon inte att man skall skicka ut inbjudan mitt i jul och nyårs stress. Så vi kommer följa hennes råd och skicka i mitten av januari. Om man har många som man tänkt bjuda som inte vet om bröllpet och som kanske bor på långvägar osv kan man ju tillexempel skicka ett "save the date" innan, tillexempel på julkortet??//Lena
    Jag förstår hur du menar, men jag gillar inte save-the-date-kort... det förstör ju överraskningen, tycker jag :) Men jag förstår såklart att det är bättre att skicka ut i februari eller mars om man gifter sig i juli, men nu tror jag ändå vi skickar ut i jul... Vi tror inte våra vänner glömmer vår dag! Jag påminner dem gärna, om de mot förmodan skulle glömma
  • Everton

Vi ska nog skicka dem i slutet av januari eller början av februari, precis som Lenaed skriver så är det lätt att inbjudan "försvinner" bland julkort och stressen runt jul och nyår. Så allt sånt vill vi ska vara över.
    Sen ska det vara innan folk lägger sin semester, det är olika från olika företag när den senast ska vara inne, så vi vill vara säkra på att dem har fått inbjudan innan sista inlämningsdagen för semestern!

Ja vi gifter oss i slutet av juli.

• iregnet2010

vilken himla bra idé med julkorts-inbjudningar. Jag tänkte skicka mina save the date på samma sätt (fast mer som en rad på vanliga julkort)

Fru i juli 2010 skrev 2009-11-16 22:43:25 följande:

Vi har inte sagt till någon annan än familjen att vi ska gifta oss och vill att gästerna ska få reda på det i och med inbjudningarna. Därför har vi valt att skicka ut inbjudningarna i jul...som julkort. Vi kommer att göra kuverten lite juliga... men inbjudningarna har inget med julen alls att göra. Vi gifter oss i slutet på juli... Men vi känner bättre tidigt och att många kan, än sent och många nej-tack! Vi gifter oss på en ort där 75% av gästerna behöver resa rätt långt och behöver övernatta!
  • Fru i juli 2010
    Everton skrev 2009-11-17 19:12:48 följande:
    Vi ska nog skicka dem i slutet av januari eller början av februari, precis som Lenaed skriver så är det lätt att inbjudan "försvinner" bland julkort och stressen runt jul och nyår. Så allt sånt vill vi ska vara över.Sen ska det vara innan folk lägger sin semester, det är olika från olika företag när den senast ska vara inne, så vi vill vara säkra på att dem har fått inbjudan innan sista inlämningsdagen för semestern!Ja vi gifter oss i slutet av juli.
    Vi gifter oss 31 juli, ni också? :)
  • Everton

Nej helgen innan, den 24.e :o) (fortfarande slutet hahaha)

• Fru i juli 2010

Everton - Japp det är ju i slutet :)

• lemonbird

Ja, save the date är jättebra, då får man mer tid att göra inbjudningskorten.

Svar på tråden När bör inbjudningarna skickas?