elinile skrev 2010-01-18 22:20:08 följande:
Exakt vad är LCHF?? Kan ju söka på det iofs, men du fromheretoeternity verkar ju veta lite.
Low Carb High Fat. Det går ut på att man äter väldigt liten mängd kolhydrater och på så sätt håller blodsockret nere. (En striktare form av GI). Detta medför att insulinproduktionen från bukspottkörteln minskar. Insulin är ju ett hormon som för in blodsockret i cellerna där de lagras (som fett) och samtidigt blockerar fettförbränningen eftersom kroppen redan har ett överskott av energi i form av blodsocker. Dvs att med LCHF kost äter man mycket protein och fett men väldigt lite kolhydrater och håller på så sätt fettförbränningen hög.
Hjärnan vill helst ha kolhydrater som energiform eftersom det är den snabbaste energin, och vid brist på kolhydrater bildar kroppen istället ketoner som hjärnan använder. Ketoner bildas av protein och fett.
Jag utesluter alltså bröd, ris, pasta, potatis, socker, frukt, ja allt som innehåller kolhydrater (förutom grönsaker då) och äter mycket kött med feta såser, avokado, fet yoghurt. Lite nötter och massa ost.
Eftersom blodsockret hela tiden hålls på en lagom nivå känner jag mig aldrig sötsugen (vilket jag alltid var förut) och håller mig längre mätt. Magen är inte längre uppblåst och jag blir inte trött efter maten.
Dessutom rinner kilona av mig
Det finns massa information om LCHF på nätet.