• Sofiav

Vinterbukett vad göra???

Vi gifter oss den 2 januari och jag ville väldigt gärna ha frangipani i min brudbukett (se: www.fs.fed.us/r8/caribbean/poisonous-plants/poisonous_plants_images/frangipani2.jpg) eftersom vi bor i Australien och de växer överallt här och de är mina absoluta favoritblommor.
    Nu gifter vi oss i Sverige på vintern, så jag har gett upp detta. Men så nu hittade min svärmor tygblommor som ser nästan äkta ut och köpte till mig för att kunna infoga i brudbuketten.

Är det någon här på bröllopstorget som är florist eller bara god smak och/eller mycket vana av blommor som kan tipsa om vad jag kan använda med dessa för att få buketten fin och "verklighetstrogen". Jag hade egentligen inte tänkt lägga så mycket pengar, utan gå in och be en florist fixa en bukett för runt 400-500. Vad tror ni?

Jag såg en bukett på bild häromdagen med vad jag tror var järneksblad. Det tyckte jag var häftigt och jag tänkte att det kanske kan passa. Vet nån ifall det är dyrt och hur lätt det är att få tag i i Stockholm på vintern?

• Svar på tråden Vinterbukett vad göra???
  • Sofiav

Någon med en idé eller förslag?

• passionsblomman

De blad du tänker på kan mycket väl vara Järnek, men jag tror att det också kan röra sig om Ilexblad. De är bättre i brudbinderi, dels för att de inte sticks och dels för att hållbarheten är bättre.

Det är en ganska knepig uppgift att blanda kostgjort material med levande, och eftersom du inte vill lägga pengar som på en vanlig brudbeställning, så är du ju mer i sitsen att du får gå in och be dem göra något fint av vad de råkar ha hemma och så be dem stoppa i de konstgjorda blommorna också då.

Jag är inte alldeles övertygad om att det kommer att bli jättelyckat, men Ilexbladen skulle jag föreslå iallafall och kanske Anemoner eller någon annan ganska billig blomma att blanda med.

På vintern är våriga blommande kvistar och så tulpaner och allt det vårblommande som allra störst, så det är annars lätt att få en vårljuv bukett för inte så stor peng, men kanske får du testa dig fram just med dina Fragipani, hur det ser ut helt enkelt. Blir det inte bra kan du väl använda dem att dekorera vid brudparets bord?

• Sofiav

Tusen tack för väldigt hjälpsamt svar. Ja, jag får väl helt enkelt fråga vad floristen tycker. Är lite otålig bara... Som sagt, ifall de inte blir bra i buketten så hittar jag säkert en annan användning för dem.

Svar på tråden Vinterbukett vad göra???