• Martinaa

Börja med att gå in i Utskriftsformat i Arkiv-menyn och välj broschyr, sedan kan du lägga till fler sidor under Infoga --> ny sida.

• Martinaa

Avalon:
    Varför gör ni så? Publisher gör ju det jobbet åt dig? Dvs fixar automatiskt vilka sidor som hamnar på samma papper och så vidare. När jag gjorde en test utskrift så skrev den ut hälften, sen bad mig lägga tillbaka papprena i skrivaren och så skrev den ut resten så allt stämde perfekt! :) Det gäller bara att hålla koll vilket håll man ska lägga tillbaka papprena :P

• Martinaa

Man ska kunna importera Word på nåt sätt, men jag fick inte till det bra när jag gjorde det, så jag satt och gjorde det för hand i stort sett eftersom det såg jättemysko ut när programmet försökte göra det åt mig. Även om det är lite bökigt att flytta över det så tycker jag helt klart det är värt det! Publisher är ett sååå mycket enklare program att jobba i sen, dels med sidnumreringen och den biten, men också att du kan lägga text och bild som du vill utan att bli skogstokig på vägen...!

• Martinaa

I utskriftformat, där du väljer broschyr kan du välja om ditt papper ska vara liggande eller stående. Se självklart till att du har A4 också. Har du ett liggande A4 blir det ju två A5-sidor, det är så du vill ha det va??

• Martinaa

Anna Panna skrev 2009-11-12 12:09:54 följande:

Jag vill ha stående A4.. programmet ska vara smalt och högt alltså. Blir det två A5 sidor då? Kan jag i så fall välja brochur med A5 sidor och få det utsrivet rätt tror du?
    Nix, då väljer du broschyr och stående A4, så får du höga smala sidor!
  • Martinaa

På bild två ovan så är det ju ett uppslag, alltså två sidor! När du lägger till fler sidor sedan så kommer du jobba per uppslag, vilket inte kommer hamna på samma papper sen när du skriver ut, eller hur?

• Martinaa

Yes. När du väljer skriva ut på allt så skrev iaf min skrivare ut hälften, sen sa programmet till att jag skulle vända och sätta i papprena igen. Vet inte om det här kan bli olika pga vilken skrivare man har, men tror det ska göra så här!

Haha, jaha. Ja när du förhandsgranskar så ser du de RIKTIGA papprena så då blir det lite mysko

Glad I could help! Fråga igen om det är nåt!

• Martinaa

Anna Panna skrev 2009-11-13 08:51:37 följande:

Jag har en känsla av att jag kommer återkomma med panik i rösten när jag ska börja skriva ut... ; o) Tack igen och ha en bra helg!
    Hehe, u know where to find me!

Trevlig helg!
  • Martinaa

Hmm... Jag har bara testat att skriva ut en gång för ganska länge sen, och ett exemplar av festhäftet. Då skrev den ut hälften av häftet, för att sedan meddela att jag skulle vända blad och skrev sedan ut resten. Så just det här med utskrifter är jag inte så jättehaj på. Det kommer heller inte bli aktuellt för min del förrän framåt maj nästa år! :P
    Hur det blir om man vill skriva ut tex 10 ex på en gång vet jag faktiskt inte (och tänker faktiskt inte testskriva ut så många ex just nu heller bara för att kolla ), men jag skulle gissa på att den skriver ut ett ex åt gången, dvs halva häftet, vända, resten av häftet, halva häfte nummer två, vända osv...eller? Hmm...
    Men du ska inte behöva vända varje papper i alla fall. Minns dock att det strulade för mig första gången.

*konstpaus*

Gick in i programmet och kikade lite nu, och testa det här:
    Välj Utskriftsformat
    Välj Skrivare och Papper och därefter Egenskaper
    Nu kan det ju se lite annorlunda ut beroende på skrivare här men kolla om du har nåt som heter Duplex eller Dubbelsidig utskrift och välj det. Kontrollera pappersstorlek och annat sånt i samma dialogruta.
    Testa att skriva ut nu och se om det går bättre?

• Martinaa

Anna Panna skrev 2009-11-17 21:18:52 följande:

Ska testa lite och se... jag skrev ut halva häftet och vände sen på pappret och skrev ut resten men då blev de fel i ordningen. Det är därför jag funderar på om man bara skulle skriva ut en sida åt gången men då kanske 10 ex och sen vända på det pappret, skriva sida 2 osv... Kan ju omöjligt hålla på och skriva en sida åt gången och vända och så. Har nästan 70 stycken att göra! ; o/
    Nej herregud det där lät besvärligt! Det ska programmet hålla reda på åt dig, det är därför det är så bra och lätt att jobba i... Bara man fattar hur man ska göra alltså, haha!
  • Martinaa

Va bra att det funka och att du blev nöjd! Ser fram emot bilder!

Svar på tråden Publisher... hjälp!