• JuliaAmalia

Väldigt OT, men jag behöver hjälp med tjock katt!

Hallå alla kattägare, jag har problem. Vi har en kastrerad katthane på 10 år som är på tok för tjock. Han bodde tidigare hos min pojkväns familj på landet, men sen vi övertog honom och flyttade in honom i vår lägenhet i stan (han är dock utekatt fortfarande, bor i ett lugnt villaområde) har han bara blivit tjockare. Han har alltid varit kraftig men nu tycker jag att han lagt på sig FÖR mycket. Han är väldigt lat av sig och går inte särskilt långt från huset utan föredrar att ligga och sova i gräset när han är ute, och inne är han lika slö. Dessutom äter han mycket, speciellt om han har tråkigt. Han äter bara torrfoder och får väldigt sällan något annat.

Nu har jag testat att byta ut det vanliga fodret mot foder för "seniorkatter", över 7 år, som tydligen ska innehålla färre kalorier. Han äter inte alls lika mycket nu (antagligen inte lika gott?) så det borde väl vara bra, men han gnäller fruktansvärt mycket.

Men vad tror ni, är detta en bra metod, kommer han att gå ner i vikt? Är orolig för att han ska få sjukdomar pga övervikten, plus att djur överlag såklart inte mår bra av att vara överviktiga (både fysiskt och psykiskt). Jag har försökt googla lite och det verkar vara delade meningar om kattmat på burk är nyttigare eller inte. Någon som har några erfarenheter?

Behöver all hjälp för att få ordning på vår lilla (ehm, STORA) Jim!

• Svar på tråden Väldigt OT, men jag behöver hjälp med tjock katt!
  • JuliaAmalia

Haha, jag har sprungit runt hela dagen med presentsnöret och råttan och han har hängt med lite men han tröttnar så himla snabbt. Han springer aldrig efter, men han lägger sig på rygg och biter och river lite, så det är väl alltid nåt. Jag får kämpa på!

• shakynose
    JuliaAmalia skrev 2009-11-14 16:29:10 följande:
    Haha, jag har sprungit runt hela dagen med presentsnöret och råttan och han har hängt med lite men han tröttnar så himla snabbt. Han springer aldrig efter, men han lägger sig på rygg och biter och river lite, så det är väl alltid nåt. Jag får kämpa på!
    Heja heja! Jag kan tipsa om en fantastisk investering, nämligen "DaBird" som är världens bästa kattleksak. Katterna brukar bli som tossiga över den! Den finns inte att köpa i Sverige vad jag vet, men det finns en mycket trevlig nätbutik som heter "purrs in our hearts" där man kan beställa. Ganska dyra, men helt klart värt om katten mår bättre som resultat.
    Om du någon gång får nys om att det blir kattutställning nära dig, så kan du gå dit för där brukar det finnas försäljare som har sådana. Sedan kan det vara rätt kul att kolla in alla katter och crazy cat-ladies!
  • JuliaAmalia

Åh jag är så dåligt insatt i kattvärlden känner jag nu. Jag är uppvuxen med bondkatter som sprungit ut och in, käkat hela råttor, lekt med halvdöda fåglar och aldrig fått så mycket som en boll att leka med. De har liksom skött sig själv och nu måste jag helt plötsligt börja tänka efter hur jag ska sköta min katt.

• nikitakatt

Haha Jag vet känslan! Det viktiga är nog att lyssna med ett halvt öra på alla "experter" och snappa upp det man själv tycker känns vettigt och tänka logiskt hur kattdjuren har det i det vilda.

Jag tycker man ska våga ta hjälp om det behövs men också lita till sig själv, man känner sitt djur och ser om det mår bra.

Kul att höra att han nappar lite på dina lekar i alla fall =)

JuliaAmalia skrev 2009-11-14 23:26:03 följande:
    Åh jag är så dåligt insatt i kattvärlden känner jag nu. Jag är uppvuxen med bondkatter som sprungit ut och in, käkat hela råttor, lekt med halvdöda fåglar och aldrig fått så mycket som en boll att leka med. De har liksom skött sig själv och nu måste jag helt plötsligt börja tänka efter hur jag ska sköta min katt.
  • Sebastiána
    JuliaAmalia skrev 2009-11-13 19:07:40 följande:
    Tack för tips! Passionsblomman: Tack för din insats! Och det lät ju jätteläskigt med leverskador... Usch!Nikitakatt: Ja, jag har funderat på att dosera maten istället för att bara fylla på när det är slut. Läste på förpackningen att de rekommenderade 60 g torrfoder/dag till en normalviktig katt. Men hur mycket ska man då ge en överviktig katt?Shakynose: Okej, då verkar det stämma att det är nyttigare med blötmat. Läste någonstans att torrfodret innehåller med kolhydrater än blötmaten, och att den i sin tur var nyttigare med högre kötthalt och vattenhalt. Och jag har börjat nu med att blanda den nya maten med den gamla, annars skulle han bli galen. Mycket kräsen katt det där...Snaily: Härligt med professionell hjälp! Alltså, jag vet inte om han väldigt överviktig, men han är ju... tjock. Läste någonstans att på en normalviktig katt ska man kunna se revbenen om man stryker katten över pälsen på sidan. Stämmer det? Om det gör det så är han ju hemskt tjock då man inte ser någonting. Får göra ett försök att väga honom någon gång för att se, men jag ser ju att magen hänger och han är väldigt tung att lyfta upp.Har funderat på veterinärhjälp, men jag måste erkänna att det är det ekonomiska som sätter stopp... Månar såklart oerhört om vår katt, men då jag är sjukskriven och hel utan pengar är det svårt att få pengarna att räcka till sådant. Har du någon aning om vad en sådan undersökning kan kosta och vad kostar fodret? Antar att det är väldigt dyrt.Jadu, vad det gäller aktiveringen är det i princip omöjligt. Han har en leksaksråtta som han vid ytterst få tillfällen kan busa med i fem minuter, annars är han fullständigt ointresserad. Han tycker liksom inte om lekar, har aldrig gjort. Han vill knappt gå utanför dörren, jag får tvinga ut honom ibland för att han överhuvudtaget ska gå ut.Tack snälla för att ni tar er tid att hjälpa till!
    Låter nästan som katten Gustav Jag hoppas att du får rätsida på problemet.
  • soon and very soon

men han kommer snart börja gilla att bli lekt med tror jag! lycka till!

• JuliaAmalia

Tack för peppningen! Jag jobbar på med lekarna här hemma. Portionerandet av maten har funkat fint hittills. Han klagar en del men verkar ha accepterat läget hyfsat i alla fall.

• Dejli

Min erfarenhet av veterinärer är att de inte vet särskilt mkt om foder, och att de är väldigt färgade av de foderleverantörer som de är återförsäljare för.

Jag skulle rekommendera blötmat. Jag själv har en honkatt jag tagit över som varit uppfödd på Friskies/Whiskas som innehåller en massa kolhydrater från spannmål, som (precis som nån sa) inte är någon naturlig mat för katter.

Jag kör Mjau tetror. De innehåller bara kött och köttbiprodukter (brosk och annat som kanske låter lite äckligt men som katter äter och ska äta) och framförallt mycket vatten. Ibland även lite sockerkulör, som är onödigt men ofarligt... Dessutom är det bland de billigare blötfoder som finns. Katter som enbart får torrfoder är ofta uttorkade då de är gjorda för att äta färskt kött och få i sig en massa vatten därifrån. Det viktigaste är att det inte innehåller kolhydrater, vilket nästan alla stora märken som gör reklam på TV gör.

Får de bara torrfoder behöver de dels dricka det vatten de skulle druckit ändå, plus de vatten de inte fått i sig genom fodret och det är mycket mer än man tror. Min katt kissar nog dubbelt så mkt som med bara torrfoder, trots att hon dricker hälften så mycket ur vattenskålen. Det säger en del om hur mkt vatten de behöver... Vattnet ger också mättnadskänsla, så han kommer antagligen äta mindre "torrsubstans" än med torrfodret men vara lika mätt.

Jag tycker ändå du ska kika på t ex kattforum.se eller så. Man måste inte skriva egna inlägg, det finns massor att läsa i trådar som andra skapat. Jag har aldrig skrivit nåt där heller, tycker lätt att stämningen blir lite hätsk, men man kan lära sig mycket ändå :)

• JustMeAndMyLove

Vanligaste anledningen för att katter ligger över hos vetrinären är just att de fått urinsten, av fettma, det är nästan alltid kastrerade hankatter.

Mitt tips, byt foder till ett lightfoder. Byt ut ett mål per dag/några mål i veckan till rå kyckling, rå fisk. Om du ger ben, se upp, de kan bli väldigt vassa och man ska aldrig ge tillagade ben då de är ännu sprödare. "Hettsäter" katten kan du lugna den genom att hålla fast benet så den inte kan svälja större bitar (oftast ett större problem hos hundar än katter)

Testa också att göra pure av grönsaker, blanda med light-burkmat eller nått annat han tycker om :)

Annat nyttigt:
    Vom, lever, hjärta.

Var 10e dag kan du låta honom fasta helt för att magen ska få vila.

Ge mindre bitar mat och håll koll på päls, allmäntillstånd och ha alltid fri tillgång till vatten som vanligt, speciellt när han fastar! Ge inte salta eller rökta saker, bacon, skinka etc.

Om du har lust att testa kan du också läsa på på nätet, dieten heter BARF (Biologisk rå föda), det ges vanligast till hundar men man kan hitta en hel del till katter med o man letar lite!

Och i början kan katten bli lite glanslös i pälsen och avföringen blir ofta annorlunda då kroppen gör sig av med slaggprodukter. Därför kan det vara smidigast att ge lite i tagen och inte övergå helt till BARF för snabbt. Dessutom blir det jobbigt att ge BARF-mat jämt så för att spara tid kan man ge torrfoder och blötfoder o man känner för det.

Och ett tips om motion:
    Laseråpekare :)

Funkar på vår latis-hane varje gång ;)

• snaily
    Dejli skrev 2009-11-15 15:42:46 följande:
    Min erfarenhet av veterinärer är att de inte vet särskilt mkt om foder, och att de är väldigt färgade av de foderleverantörer som de är återförsäljare för.
    Eftersom det är en djungel av många många hundra kommersiella kattfoder på marknaden, så är det förstås omöjligt att kunna allt om alla foder. Därför blir det naturligt att man rekommenderar de fodersorter som säljs på kliniken, eftersom vi känner till dessa och tycker att de är foder av bra kvalitet som djuren mår bra av, helt enkelt.

Katter som är vana att äta torrfoder dricker oftast tillräcklig mängd vatten. Jag har aldrig sett en katt som blivit uttorkad enbart på grund av att den äter torrfoder. Däremot innehåller många billiga kattfoder (torra och blöta) för höga halter av magnesium och fosfat, vilket kan öka risken för bildning av struvikristaller i urinen. Jag är inte förespråkare för vare sig torrfoder eller blötfoder, utan tycker man kan ge katten det den föredrar (och ägarens plånbok tillåter). Till katter som har haft mycket problem med urinstenar är det en fördel med mjukmat så de får i sig lite extra vatten.

Ska man ge BARF ska man (förstås) vara ordentligt påläst så man t ex inte orsakar taurinbrist hos katten, eller ger mat med för högt magesiuminnehåll eller mat som ger ett felaktigt urin-pH.

En liten utvikning, TS...
Svar på tråden Väldigt OT, men jag behöver hjälp med tjock katt!