• Edwins mamma

Fotograf

Vad kostar en bra fotograf om man vill ha den med from kyrkan tom bröllopsvalsen. Kan man få bilderna bara på en skiva eller måste man få alla kort utskrivna på foton? Några erfarenheter på priser och överenskomelser?

• Svar på tråden Fotograf
  • jtingstrom

finns nog inget generellt svar gällande priset, men mycket hänger på bilka krav ni har men visst går det att få bilder på en skiva bara. Dock så är det nog att ju mer professionella fotograferna är desto svårare/dyrare är det att få dom bara på skiva för att kunna kopiera dom själva.

heldagsfotograf bör gå att få från 5000kr och uppåt.

• tanija32

5000 kr då är det ju svart typ hobby fotograf. EN seriös yrkesverksam fotograf tar minst 15 000 för något sånt.

Tänk dig själv 5000kr minus moms -1250 kr minus skatt oftast 50%
    ca 1875 kvar för att jobba en hel dag sedan minst 6 timmar redigering. Nej inte realistiskt men det beror ju på vad man söker så klart.

• Cylt

Vi har tittat runt en del och de vi hittar ligger mellan 9000-17000 (i Stockholm) Då är vi endast intresserade av dokumentera mina förberedelser, vigseln + direkt efteråt på kyrkbacken samt porträttbilder = ca tre-fyra timmar, max!
    Hittar ni något billigare i Stockholm är jag tacksam för tips:)

• Popcorn
    ConnyD skrev 2009-11-17 19:22:36 följande:
    Hobbyfotografer behöver inte skatta alls om man uppfyller skattemyndighetens krav för hobbyverksamhet.
    När det gäller detta har du tydligen blivit felinformerad. För det fall att det uppkommer överskott (dvs. intäkterna är större än utgifterna - vilket kan ske även i en hobbyverksamhet) så är även en hobbyinkomst skattepliktig fullt ut från första kronan.

För det fall att det inte ens uppkommer något överskott eftersom alla pengar går till att köpa utrustning (och att jobbet således görs helt utan egentlig ekonomisk ersättning - dvs. gratisjobb) kommer det inte att finnas något överskott att beskatta, men det är ju en annan sak. Självklart kan heller inte påstås att ett sådant gratisjobb - dvs. där endast utrustningen täcks och ingen ersättning erhålls för nedlagd tid - är någon slags indikation på vad som är skälig ersättning för en fotograf.

Trots att det är en hobbyverksamhet gäller dessutom att momsskyldighet uppkommer om det årliga försäljningssumman totalt överstiger 30 000 kr!
  • Essovich

jag har oxå kollat och dwrt där med 30.000 ser jag inte någonstans i reglerna.....eller har jag missat nåt?

/Jessica

• ConnyD

hobbyverksamhet betalar ingen moms, beloppen har ingen beetydelse.

för att vara skyldig att betala moms måste verksamheten vara yrkesmässig, hobbyverksamhet är inte yrkesmässig för då är det inte hobbyverksamhet.

utdrag ur skattemyndighetens information om moms.

Vad är yrkesmässig verksamhet?
    För att du ska anses driva yrkesmässig verksamhet måste den bedrivas:

självständigt

ursäkta att tråden lämnat sitt ämne. är det fler som undrar över hobbyverksamhet så får ni kontakta mig direkt istället så vi inte spammar tråden i onödan.

Conny
    varaktigt
    med vinstsyfte.

• ConnyD

suck, råkade klippa bort de andra två kriterierna efter "självständigt" det ska även vara varaktigt och med vinstsyfte

• Popcorn
    ConnyD skrev 2009-11-19 10:02:28 följande:
    hobbyverksamhet betalar ingen moms, beloppen har ingen beetydelse.för att vara skyldig att betala moms måste verksamheten vara yrkesmässig, hobbyverksamhet är inte yrkesmässig för då är det inte hobbyverksamhet.utdrag ur skattemyndighetens information om moms.Vad är yrkesmässig verksamhet?För att du ska anses driva yrkesmässig verksamhet måste den bedrivas:självständigtursäkta att tråden lämnat sitt ämne. är det fler som undrar över hobbyverksamhet så får ni kontakta mig direkt istället så vi inte spammar tråden i onödan.Connyvaraktigt med vinstsyfte.
    Du har fel.

Din redovisning är korrekt från ett inkomstskatteperspektiv, men vid en bedömning enligt mervärdesskattelagen gäller inte samma sak. Den lagliga grunden för mervärdesskatteskyldigheten framgår av 1 kap. 1 § punkten 1 mervärdesskattelagen (1994:200) där det anges att mervärdesskatt ska betalas vid sådan omsättning som är skattepliktig och görs i en yrkesmässig verksamhet. Observera dock att begreppet "yrkesmässigt" inte är det samma momsmässigt som inkomstskattemässigt! För den som tycker att det är bökigt att läsa lagtext, EG-direktiv och förarbeten för att tolka begreppet i momslagens mening går det bra att läsa Skatteverkets publikationer - gällande moms förstås!

Inkomstskattemässig info om hobby, samt en kort kommentar från momsperspektiv, finns här www.skatteverket.se/download/18.76a43be412206334b89800024376/34409.pdf . Se längst ned på sista sidan för momskommentarer.

För momshandledning, även i förhållande till hobbyverksamet - dvs. vid försäljning över 30 000 kr/år, se här
    www.skatteverket.se/download/18.3a7aab801183dd6bfd3800020511/55218.pdf . Läs längst ned på sidan 9 så hittar ni grunden till att momsplikt föreligger även i en hobbyverksamhet om den totala försäljningen per år överstiger 30 000 kr.

Jag är fullt medveten om att de flesta hobbyfotografer säkert inte känner till detta och således omedvetet bryter mot lagen. Den omständigheten att man inte känner till reglerna är dock inget skydd den dagen Skatteverket gör en revision och det man som (hobby)verksam fotograf då riskerar är att få betala in 25 % av all sin hittillsvarande omsättning till Skatteverket i moms, och detta gäller alltså även om man inte har tagit ut motsvarande belopp från sina uppdragsgivare.

Jag håller med om att det är OT i denna tråd men ska vi avsluta denna OT-diskussion så bör det väl ändå göras med en korrekt bedömning så okunskapen inte sprids vidare .
Svar på tråden Fotograf