• Cantaton

Göra egna adventskalendrar

När jag var liten fick jag varje år i december av mamma en liten enbuske i kruka som hon hade förgyllt med 24 paket. Givetvis ett paket varje dag fram till julafton.

Då min pappa nu ligger på intensivvårdsavdelning på sjukhuset och inte lär komma hem under detta år (men förhoppningsvis nästa) skulle jag vilja göra något för dem som står mig nära, som kämpar tillsammans med mig varje dag i det här. Och då tänkte jag på den där egengjorda adventskalendern mamma alltid gjorde.

Nu skulle jag gärna vilja få hjälp med uppslag på små, fina men inte alltför dyra saker som kan ligga i dessa 24 paket till:

- min sambo
    - min syster (20 år)
    - min bror (21 år)
    - pappas sambo
    - min mamma

Vissa saker kan ju funka till alla, givetvis.

Jag funderar även på att ge pappa en kalender med uppmuntrande ord för varje dag. Det är ju svårt att veta hur han mår under december, så jag vill inte att han ska samla på sig en massa prylar som han inte ser någon mening i där på sjukhuset...

Lite spånande och tips i denna tråd kanske? Tror att tråden kan komma till användning för andra pysseltokar också

• Svar på tråden Göra egna adventskalendrar
  • Cantaton

Tack Minelli!

Givetvis har jag några tankar själv också. Så jag tänker inte bara suga ur er era idéer Ville bara ha ett inledande inlägg som inte sa för mycket, för då riskerar de bästa och mest spontana idéerna att stoppas av att man ser "i vilken linje" paketen ska gå.

Så några förslag utöver Minellis:

- Parfymprover (småflaskor)
    - Tvål
    - Ansiktsmask
    - Brev
    - Olika egengjorda presentkort (frukost på sängen, diska all disk i en vecka osv)
    - egengjord skiva
    - reflex
    - recept

• Cantaton

Ja, jag tänkte också på spel, men visste inte om jag kunde hitta några "billiga". Men att då skriva ner reglerna till något kortspel som fallit i glömska är ju toppen!

Tänkte skriva lite mer på en gång, men sjukhusinfo kommer emellan.. Återkommer.

• Cantaton

Här är några saker som finns på förslag. Observera att min lista är lite spretig för att den riktar sig till både män och kvinnor i olika åldrar

Parfymprover
    Duschtvål
    Ansiktsmask
    Kärleksbrev/brev
    Presentkort på frukost på sängen
    Presentkort på fotbad + massage
    Presentkort på cafébesök
    Dikter
    Godis
    Blockljus
    Massageolja (att ge tillsammans med presentkort kanske?)
    hudlotion
    handkräm
    ansiktskräm
    schampoo /balsam
    gele/hårspray
    badkulor/bomber
    postit-lappar
    USB-minne
    Reflex
    Egengjord skiva
    Trisslott/Tialott
    Biobiljett
    Pocketbok
    Strumpor med roligt mönster
    Värmehjärta
    Te
    Recept
    Pepparkaksformar
    Rökelse
    Kryddor
    Tesil
    Servetter
    Isskrapa
    Golfboll
    Tändare/tändsticksask
    Tofsar
    Deodorant
    Smycken
    Disktrasa m tryck
    Drop stop till vinflaska
    Nagelfil
    Blåsapa nageltorkare
    Plåster
    Tops
    Datumljus
    Bokmärke
    Julkortspyssel
    Badskum
    Näsdukar

• Cantaton
    Sonja68 skrev 2009-11-16 14:14:21 följande:
    Lyxig pennaBlomstercheckhmmm.... allt som jag tänkte på har ni ju redan skrivit!
  • Cantaton

En bra tanke Batras bok har sambon sedan tidigare, men de andra är värda att beakta.

Gladiolus skrev 2009-11-16 14:40:15 följande:
    För den som behöver uppmuntran, det finns ju små roliga böcker med både visdomsord och roliga små historier. Böcker med komnentarer från små barn om allt möjligt är alltid roligt, ibland skrattar man så man gråter. Eller David Batras bok, där han samlat lappar från olika anslagstavlor om bla. tvättstuge ludd.... Hur rolig som helst.Vi brukar läsa lite ur sådana typa av böcker på slutet av morgonmötet på jobbet, det får man enbra start på dagen av =)
  • Cantaton

Justja, tidningar funderade jag också på ju.

Jag har lite långt till Ullared

ElinDaniel skrev 2009-11-16 17:10:21 följande:
    Dikter, musik, tidningar, egenskrivna brev, godsaker, tandborste, tandkräm. BAra små små saker kan visa stor stor kärlek!
  • Cantaton

Jag har inte köpt nånting alls än. Men jag tänkte slå in i 24 olika paket. Och hur jag överlämnar har jag inte bestämt mig för än. Mamma hängde som sagt paketen i en enbuske, men jag tänker inte släpa hem flera enbuskar

Man kan också spänna upp en lina och hänga i klädnypor.

När jag var riktigt liten hade jag en tavla med en tomte på och här och var satt det små ringar som paketen var fastknutna i.

Man skulle ju också kunna ge en julklappssäck?

Oavsett vilket alternativ så kommer jag skriva nummer på paketen.

Men kom gärna med förslag angående själva utformningen av kalendern också!

EåN2010 skrev 2009-11-16 17:46:27 följande:
    vilken rolig tråd... fick verkligen lust att göra detta till min m2b som inte vill ha julklappar! han är så tråkig på det sättet tycker jag...men nu när ni har köpt hem dessa grejer hur gör ni då?lämnar ni ett paket varje dag eller hur gör ni?
  • Cantaton

Du kan ge en lång lista på julafton med det du inte fått sagt de föregående 23 dagarna

GreenTroll skrev 2009-11-16 18:32:57 följande:
    Min sambo och jag spara just nu till bröllopet och undviker att köpa en massa "extra saker" som kostar pengar. Så som adventskalender till honom har jag tänkt att göra 24 lappar med texten:Jag älskar dig för att ...... och så fyller jag på med vaför jag älskar just honom och det finns mer än 24 anledningar till det :)
  • Cantaton

Min kompis tipsade om Stockhome som butik också.

Trasan99 skrev 2009-11-16 19:34:17 följande:
    Jag har gjort en kalender till min sambo, sedan gjorde vi en tillsammans med vartannat paket. När jag gjorde allt så skrev jag siffrorna på med olika sorters beteckningar, vanlig siffra, romersk siffra, bokstaverat på massor av olika språk, fasta uttryck som "Lucia" och "Dan före dan" osv. Det var riktigt kul att göra! Ett bra inköpsställe är Lagerhaus. De har massor av småprylar som inte kostar så mycket. Jag och min sambo köpte till och med likadana saker till varandra där.
  • Cantaton

E&N - låter gulligt Så ambitiös kommer jag inte orka vara...

Imma, bra idéer. Jag ska nog ta mig en sväng till stan och kolla runt lite.

Svar på tråden Göra egna adventskalendrar