• Dejli

    Strulig partner till gäst

    Jag och min sambo har inte riktigt börjat planera för bröllop än, men vi diskuterar mycket omkring det då det är något som är lika viktigt och lika stort för honom...

    Min sambo har stor familj och många syskon och några av dem är mycket äldre och har redan fått barnbarn. Han har alltså syskonbarn som är i vår ålder och som i sin tur hunnit få barn.

    Problemet är ett av dessa syskonbarn, eller snarare hennes sambo och som är far till hennes barn. Han är stor, snackar lite för mycket, dricker gärna lite (mycket) för mycket, har tvivelaktiga hobbys (dvs har ett kriminellt förflutet som vi inte tror han lämnat helt). Han passar verkligen inte in i det övriga sällskapet alls, och min sambo tycker också att han är ett problem, åtminstone när han druckit.

    Vi vill inte ha ett alkoholfritt bröllop för hans skull då alla andra kan hantera det utan problem. Tror inte heller det hjälper att prata med honom. För honom är det inte fest utan alldeles för mkt öl, och jag tror inte det påverkar honom särskilt att ha barnen med.

    Vi vill ha ett bröllop för familjen, och jag vill bjuda mina fastrar och moster, småkusiner etc. Han vill såklart ha med alla sina syskon och deras barn, och de flesta umgås vi med regelbundet och tycker mycket om, inkl den syster som är mamma till den här tjejen med den struliga killen.

    Jag är så kluven till allt detta. Visst, det kommer vara vårt bröllop och vi bjuder vilka vi vill. Men... jag är livrädd att den här killen ska få fnatt och börja slåss eller nåt (har hänt) men eftersom dom har barn tillsammans och ett på väg så känns det inte aktuellt att bara bjuda tjejen eftersom vi vill ha barnen med, och vi vill ju ha med de andra syskonbarnen också. Hänger ni med i släktbanden här :P

    Vet att ingen väl egentligen kan säga vad vi ska göra, det är ju i slutet bara upp till oss... Behövde nog mest ventilera lite. Dilemma...

  • Svar på tråden Strulig partner till gäst
  • Dejli
    evst skrev 2009-11-16 13:54:43 följande:
    Låt bli att bjuda honom, det är ju er dag!Nej, det menar jag verkligen inte. Men säkerligen kommer du få sådana svar.Sedan undrar jag vad hans storlek har med hans egenskaper som gäst att göra?Du har alldeles rätt, i slutet är detta upp till er att besluta. Otrevliga gäster som man har svårt att komma överens med har nog de flesta problem med, för vår del gäller det min snipiga syster. Vi kanske skall byta, en snipig och korrekt syster mot en bullrig, stor, kriminell syskonbarnssambo som är lite för glad i hatten? Vem vet, du kanske får fler erbjudanden!
    Hans storlek i sig har väl inte så mkt med saken att göra, men om ni tänker er en rakad engelsk fotbollshuligan så har ni honom framför er... ingen man direkt tar under armen när han börjar bli odräglig.

    Och ja, jag antar att ni har rätt. Det blir nog min sambo och hans syster som får ta snacket med sin dotter med man. Det är ju faktiskt egentligen systern vi vill bjuda. Om han bara håller sig nykter så tror jag inte han kommer vara något problem, och "förhoppningsvis" så känner han att han inte passar in i det övriga sällskapet, som mest är högutbildade, sansade människor och inte småkriminella, buffliga hantverkare (inget ont om hantverkare, bara den småkriminella klicken av dem) och lämnar festen tidigt...

    Jag har förresten en snipig, korrekt syster jag också, som tycker hon är lite förmer än alla andra... tack och lov har hon en fantastisk sambo med humor och självinsikt som säger åt henne på skarpen när hon börjar bli "för mycket". Mot lämplig betalning kan jag hyra ut honom för en kväll ;)
Svar på tråden Strulig partner till gäst