• kenttjej

Bröllopsresa till USA?

Vi vill åka på bröllopsresa efter vigseln den 8 maj, och har sjukt svårt att bestämma oss! Ändrar oss från vecka till vecka, men den här veckan diskuterar vi USA!

Vi vill åka bort ca 2 veckor och komma iväg en bit, så även om någonstans kring Medelhavet är trevligt så vill vi åka längre bort. Vi vill inte ligga o lata oss på ett all inclusive hotell på stranden med paraplydrinkar utan mer se upptäcka göra saker! Både kultur, natur och fräcka grejer.

Nu är vi alltså båda sugna på USA, jag har varit där på kortare resor i NY bla men har inte haft möjlighet att se så mycket då. Fästmannen har aldrig varit i Amerikat så han är väldigt nyfiken.

Hittills har vi kommit på fyra städer vi vill se, vi har spånat och motiverat varför vi vill åka dit men vi har inte spikat att vi ska till de städerna. Vi tänker oss att vi kommer hinna med ca 2-3 städer under våra två veckor, och funderar på att ta inrikesflyg om det är långt emellan (vilket det ju nästan alltid är i USA!). Så städerna vi funderat på är:
    New York
    Washington D.C.
    Los Angeles
    Orlando

Men nu vill vi ha fler tips från er som har varit eller ska till USA. Tips på städer vi borde besöka och varför, är det nånting vi inte får missa på vår USA vistelse?

Vi kanske kan hjälpa varandra och dela med oss av lite tips inför USA-res?

• Svar på tråden Bröllopsresa till USA?
  • BlomAnna

Vi planerar en lång resa i USA förmdoligen mellan 4-6 veckor lång och vi hoppas kunna åka en bit i USA. Först hade vi en planerad rutt men nu lutar det mot att vi startar i New york och reser tills pengarna tar slut

• Rufsas

Vi ska åka till USA på bröllopsresa i ung. fem veckor. Jag vill slå ett stort slag för västkusten och då framförallt San Diego och San Fransisco. LA är ju kul också men inte lika avslappnad stämning. Hur mycket som helst att göra och se!

Kolla länken:
    www.visitcalifornia.com

• Pumpkin

Vi åkte till Kalifornien på vår bröllopsresa och bilade runt i 3 veckor. Det var verkligen helt UNDERBART! Rekommenderas verkligen. Att just bila var också ett riktigt bra val tycker vi så här i efterhand, man hinner se så himla mycket och uppleva landet på ett helt annat sätt.

Vår resrutt:
    LA - Yosemite - San Francisco - Monterey - Carmel - Big Sur - Pismo Beach - Santa Barbara - Santa Monica - San Diego - LA.

Vi åkte alltså Hwy 1 och det var bland det häftigaste och vackraste jag har upplevt.

• Rufsas
    Pumpkin skrev 2009-11-16 20:25:47 följande:
    Vår resrutt:LA - Yosemite - San Francisco - Monterey - Carmel - Big Sur - Pismo Beach - Santa Barbara - Santa Monica - San Diego - LA.Vi åkte alltså Hwy 1 och det var bland det häftigaste och vackraste jag har upplevt.
    Låter helt fantastiskt! Något speciellt du kan rekommendera? Förutom Highway 1 förstås.
  • Pumpkin
    Rufsas skrev 2009-11-16 20:43:15 följande:
    Låter helt fantastiskt! Något speciellt du kan rekommendera? Förutom Highway 1 förstås.
    Det var helt fantastiskt! Förutom Hwy1 så rekommenderar jag absolut Yosemite och San Francisco Sen var Santa Monica-vistelsen något extra också, då bodde vi på riktigt fint hotell alldeles vid stranden. Myspys
  • Rufsas

Åh vad jag längtar! Tack för tipsen!

• kenttjej

Blomanna: Vad roligt! Det vore ju drömmen förstås, att kunna åka lite så som faller en in. Man kanske får se mycket man inte hade tänkt då, lite överraskningar!

Rufsas: Tack för länken, ska kika på den tillsammans med fästmannen ikväll...

Pumpkin: Var ju en jätteskojig rutt ni gjorde! Yosemite verkar ju inte dumt, en naturupplevelse som omväxling till storstadsturistande vore perfekt.

Vi tror inte att vi har möjlighet att vara borta längre än 2 veckor, tror ni det känns för kort? Hellst av allt hade vi nog velat bila, men vi tänkte att vi kanske hinner med mer om vi flyger mellan några städer och så kanske man kan passa på att hyra bil och se sig omkring i närområdet. Tror ni det kan funka?

Någon som besökt nån vingård i Californien (eller nån annanstans)? Finns ju många goda viner från USA så det hade varit kul men vet inte riktigt vart man åker?

• Viktoriah

Vi gifte oss i New York och hyrde sen en bil och åkte norrut till till det klassiska honeymoon-resmålet Niagarafallen. Där bodde vi på ett bed&breakfast hos ett gammalt par. Vackert knarrigt hus där värdparet spelar jazz och bjuder på kaffe. Deras mejladress är tomyots@verizon.net om du vill boka. Kan verkligen rekommenderas!
    Efter Niagarafallen reste vi ända ner till New Orleans och sen vidare västerut till Las Vegas och San Diego. Flög sen hem från San Fransisco. Har ni två veckor borde ni hinna åtminstone till Mississippi, eller kanske Memphis om ni vill se Graceland.
    Vill ni ta det lugnt så finns det massor med vackra vingårdar mellan New York och Niagara. Området heter Fingerlakes och där kan man stanna ett par dagar. Det är också väldigt vackert kring Lake Eire, vid Niagara, klassisk smekmånadsstrand.
    Världens bästa resa var det iallafall, mkt romantiskt att bila genom landskapet.

• Petrah

Jag går i samma funderingar!

Vi kommer att gifta oss i New York i början av Juni och sedan åka på en roadtrip i runt fem veckor. Frågan är vart man ska ta vägen? Jag har varit överallt i Oregon då jag bodde där när jag var yngre, och även i San Diego, San Fransisco och L.A. Min blivande vill självklart se både väst och östkusten, men hur ser en passande resa ut ?

Svar på tråden Bröllopsresa till USA?