• shakynose

oartigt att inte bjuda barn på bröllop?

Nej, det är absolut inte oartigt att inte bjuda barnen. Barn är inte självklara gäster på någon fest där föräldrarna är bjudna så varför skulle ett bröllop vara annorlunda? Och visst är det ibland rentav taskigt att tvinga barnen att genomlida en flera timmar lång middagssittning, som Andreas flicka påpekar.

Däremot är det oartigt att bli sur när gäster inte kan komma för att de inte kan ordna med barnvakt! Det får man acceptera precis som gästerna får acceptera att deras barn och barnbarn inte är välkomna.

• shakynose
    ade83 skrev 2009-11-19 13:31:48 följande:
    Vi är oroliga att vigselakten samt att vår påkostade sångares framförande blir sönderskrikta av barnskrik. Hade jag varit ammande mamma o verkligen ville gå på en väns bröllop, så skulle jag försöka tappa upp modersmjölken på flaska o lämna kvar hos barnvakten. Jag vet inte om det är problematiskt att göra så, men har hört att andra mammor har gjort så ibland. Denna dag vi gifter oss så kommer allt hållas på annan ort så vi styr med buss åt gästerna. vad säger ni som e mammor?
    Det där är jätteindividuellt. Funkar det så är det bra, men det är inte alla som har möjlighet att lösa det så. Visst skall man respektera önskemål om barnfritt, men även om man faktiskt verkligen vill gå på bröllopet så är det inte säkert att det är så lätt för alla att göra som du föreslår. Så att man i det läget väljer att stanna hemma behöver inte alls betyda att man inte verkligen VILL närvara vid en väns vigsel, utan på att man helt enkelt inte KAN.
  • shakynose
    novemberbrud2009 skrev 2009-11-19 23:00:17 följande:
    Hur svårt är det att skaffa barnvakt? Alla kommer som verkligen vill fixar det :)Jag tycker inte barn hör hemma på en fest om det serveras alkohol, skulle inte ta med mitt barn på en sån fest i vilket fall.LYCKA TILL!
    Det kan vara skitsvårt att skaffa barnvakt! Även om man är ute i god tid så kan det faktiskt vara omöjligt ibland. Jag tycker att det är ganska oförstående att säga att "de som verkligen vill fixar det" när det finns massor av småbarnsföräldrar som verkligen vill en massa saker men inte KAN pga av att de är just småbarnsföräldrar.

Jag tycker inte heller att man skall dra med barn på vuxenfester, men jag tycker samtidigt att man skall kunna ha förståelse för de vänner som inte kan delta i sådana arrangemang pga barnen.
Svar på tråden oartigt att inte bjuda barn på bröllop?