• ade83

oartigt att inte bjuda barn på bröllop?

Av de vänner som jag tänker bjuda på brölloppet, så har nästan alla skaffat småbarn. Varav två par bör ha fått smått ca tre, fyra månader innan brölloppet. Varken jag eller killen vill ha barn med på bröllppet (även att vi älskar barn). Vi tänker skriva detta på ett artigt sätt i inbjudan.
    Tar nyblivna föräldrar illa upp o truntar i att komma då?
    Om de är nära vänner ser de då till att verkligen göra allt för att skaffa barnvakt så att de kan stanna på både bröllopp o festen? Eller kan vännerna uppfatta oss som okänsliga?
    Vi är inte själva föräldrar (ännu) så vi vet inte hur de skulle ställa sig till detta..
    Vad tror ni? blir de stötta?

• Svar på tråden oartigt att inte bjuda barn på bröllop?
  • ade83

Vi är oroliga att vigselakten samt att vår påkostade sångares framförande blir sönderskrikta av barnskrik. Hade jag varit ammande mamma o verkligen ville gå på en väns bröllop, så skulle jag försöka tappa upp modersmjölken på flaska o lämna kvar hos barnvakten. Jag vet inte om det är problematiskt att göra så, men har hört att andra mammor har gjort så ibland.
    Denna dag vi gifter oss så kommer allt hållas på annan ort så vi styr med buss åt gästerna.
    vad säger ni som e mammor?

• ade83

marrying kind skrev 2009-11-19 20:02:49 följande:

Ja du, vi har barnfritt, men att lämna bort till barnvakt när barnen är så små som tre månader- då tror jag inte att de gästerna kommer- det får ni räkna med. Jag har inget mot barnfria fester då jag anser att man som brudpar väljer själv, men så små barn skulle jag inte förvänta mig att någon ordnar barnvakt för.. Ni får överväga hur viktiga de gästerna är för er helt enkelt!
    Det du skriver är helt förståligt och klokt. Det är nog tyvärr så att vi får räkna med att dessa inte kommer. För mig känns det jätte ledsamt för vi har verkligen tänkt att satsa på festen på kvällen där polarna spelar en viktig roll. Ingen av min killes vänner har barn och alla mina har fått småttingar så det kommer säkert sluta med att inga av mina vänner stannar kvar på kalaset...
    Tråkigt med tanke på att vi har släppt allt o gått på deras
    ett-års kalas o dop och på deras bröllop.. Kan inte rå för det men klart att man känner sig lite ledsen i själen.
    Alternativet är väl att de får ta med sina barn, men hur många kommer då stanna på kalaset under kvällen..?? Då kommer de garanterat stanna i kyrkan och på middagen och sen drar de hem.
  • ade83

Tur att jag/vi har er att bolla tankar med! Det ni skriver har fått mig o killen att fundera i andra banor. Det sista vi vill e ju att uppröra våra gäster. Man vill ju va alla till lags, samtidigt som denna mkt påkostade tillställning ska kännas bra även för oss som brudpar.
    Är chansen större att de kommer på vårt bröllop OM ammande barn e ok att ta med sig?
    Kan man låta de ta med sig de minsta bebisarna men låta de lite större syskonen (2-3 års ålder) få va hemma med barnvakten?
    kommentera gärna.

• ade83
    Hemlig2009 skrev 2009-11-30 20:48:12 följande:
    VI bjöd in till "barnfritt" bröllop men vi skrev också i inbjudan att ammande barn självklart var välkomna. Hur ska de mammmorna annars kunna komma? Det säger ju sig självt.
    Vi har ju (som jag redan nämnt) inga barn ännu. Därför är det ju inte så lätt att sätta sig in i hur man som förälder skulle känna om man fick en sån inbjudan??

Genom denna tråd har vi insett att vi ska bjuda ammande bebisar på bröllopet! Givetvis ordnar vi det. (jag vet, vi e lite tröga som inte redan hade fattat det, men därav syftet med tråden)

Själv känner jag faktiskt mammor som har haft både barnvakt över natten o kunnat mata på flaska när ungen varit ett par mån gammal. Så Nej, för oss var det inte alls självklart. Jag ammade aldrig själv som spädbarn...så för mig e ju det "normalt"
Svar på tråden oartigt att inte bjuda barn på bröllop?