• moule

vestibulit men får ingen hjälp..

Jag fick diagnosen vestibulit för 4 år sen och det var en jättejobbig tid, eftersom det tar lång tid att bli frisk. Men det går, kom ihåg det! Jag hade dock turen att träffa en bra läkare på ungdomsmottagningen i Kristianstad.

De råd jag fick som har fungerat är
    Sluta omedelbart med p-piller! Hormonerna i p-piller är inte bra. Min läkare sa att efter 4 år på p-piller 10-dubblas risken att få vestibulit. Hormonerna gör dessutom att har du väl fått det är det inte bra för slemhinnorna.

Jag fick därför kopparspiral insatt vilket är normalt när du har vestibulit. Kopparspiral har sina egna nackdelar med en del smärta osv, men det är det enda som fungerar tyvärr förutom kondom.

Steg 2 är att ta uppehåll med penetreringssex en period (2-6 månader) för att kroppen skall läka. Under denna perioden är det viktigt att du/ni har annan sex, så ditt psyke läker, dvs ditt huvud förväntar sig inte att det ska göra ont så fort han tar i dig, för då låser sig hela systemet. Det ska vara skönt!
    Under denna period måste du själv också lägga lite tid på dig själv, med knip/avslappningsövningar och vänja dig vid beröring.

Steg 3 är att när ni har sex måste ni ta god tid på er så du verkligen är upphetsad, plus använd mycket olja eller glid för att inte påfresta slemhinnor och smärtnerverna.

Steg 4 är att jobba på att det ska bli roligt med sex igen, och det är nog detta steget som tar längst tid. Psyket är svårt eftersom det är en naturlig reaktion att undvika saker som är obehagliga. Men om ni kan vara öppna med varandra och leka trots problemen så kommer det lösa sig. Du måste bara våga säga nej om det inte är bekvämt, annars fastnar det i huvet.

Hoppas det hjälper!

Svar på tråden vestibulit men får ingen hjälp..