Bindesstreck eller inte?
Jag ska lägga till min blivandes efternamn efter mitt eget efternamn. Hur ska jag göra då, lägga till ett bindesstreck mellan eller bara ha mellanrum mellan namnen? Vad blir det för skillnad, någon som vet?
Jag ska lägga till min blivandes efternamn efter mitt eget efternamn. Hur ska jag göra då, lägga till ett bindesstreck mellan eller bara ha mellanrum mellan namnen? Vad blir det för skillnad, någon som vet?
Okey. Men om jag inte har bindesstreck blir väl inte mitt eget efternamn (som står först) etter efternamn? Blir det inte som ett mellannamn då? Eller vad är skillnaden?
Herregud, detta var mer komplicerat än jag hade kunnat tro. Så då kanske jag ska ha mitt eget namn sist och ta hans namn som mellannamn så att jag har möjligheten att ge våra barn mitt efternamn, eller bådas!? Och ett nytt efternamn med bindesstreck emellan är inte tillåtet? Har jag förstått det hela rätt?
Ja, men då kan jag ju om jag skulle vilja ändå döpa våra barn till mitt namn, men motiveringen att det var mitt namn som ogift. Så då tar jag nog hans efternamn sist, det klingar bäst så=)
Någon som vet om dessa namnändringsblanketter måste fyllas i innan bröllopet, eller kan man göra det efteråt?