Bindesstreck eller inte?
Jag ska lägga till min blivandes efternamn efter mitt eget efternamn. Hur ska jag göra då, lägga till ett bindesstreck mellan eller bara ha mellanrum mellan namnen? Vad blir det för skillnad, någon som vet?
Jag ska lägga till min blivandes efternamn efter mitt eget efternamn. Hur ska jag göra då, lägga till ett bindesstreck mellan eller bara ha mellanrum mellan namnen? Vad blir det för skillnad, någon som vet?
Fel. Mellannamn får man aldrig automatiskt för det första utan måste mycket riktigt specificeras på blanketten. men ett namn sm ingen av föräldrarna heter i efternamn godkänns inte som mellannamn (även om ena föräldern har hetat det som ogift).
Om du heter Andersson Persson istället och din man Andersoon kan de däremot heta antingen Andersson Persson ELLER Persson Andersson.
My big fat Las Vegas wedding skrev 2009-11-23 17:38:53 följande:
Herregud, detta var mer komplicerat än jag hade kunnat tro. Så då kanske jag ska ha mitt eget namn sist och ta hans namn som mellannamn så att jag har möjligheten att ge våra barn mitt efternamn, eller bådas!? Och ett nytt efternamn med bindesstreck emellan är inte tillåtet? Har jag förstått det hela rätt?
Mycket konstigt för jag har en sån blankett här och där står att man bara måste skriva vilken anknytning man har till namnet t ex förälders namn som ogift.
Här kan man läsa om mellannamn:
www.skatteverket.se/folkbokforing/namnnamnandring/mellannamn.4.76a43be412206334b89800020637.html
På namnändringsblanketten som finns på skatteverketse hemsida finns en del bra information på s 2 också:
www.skatteverket.se/download/18.2e56d4ba1202f950120800010630/783102.pdf
Utifrån de länkarna tolkar jag det som att om jag behåller mitt flicknamn som mellannamn så kan jag inte föra det vidare till mina barn. "mellannamnet är ett namn som, till skillnad från efternamn, inte kan föras vidare till make, maka eller barn". Så med andra ord, vill jag att våra barn ska kunna heta mitt flicknamn, antingen i mellannamn eller i efternamn, så måste jag ha kvar det som efternamn och sätta m2b's namn som mellannamn.
Men förresten... Min mamma heter ju B:son K:son i efternamn. Hur kommer det sig då att jag heter M. B:son men inget K:son någonstans? Är det bara för att jag döptes innan de gifte sig?
Mellannamnet i sig kan inte föras vidare, men de kan få mellannamnet med anknytningen att det var morderns namn som ogift, sen om modern (du) har tagit sitt flicknamn som mellannamn är ju en helt annan sak i sig.
Alltså du kan inte föra ditt mellannamn vidare till dina barn enbart baserat på att det är ditt mellannamn, men du kan ge dem samma mellannamn med anknytning till att det var ditt efternamn som ogift.
Ok nu sa jag samma sak två gånger men jag hoppas ni förstår vad jag menar.
Ja, men då kan jag ju om jag skulle vilja ändå döpa våra barn till mitt namn, men motiveringen att det var mitt namn som ogift. Så då tar jag nog hans efternamn sist, det klingar bäst så=)
Någon som vet om dessa namnändringsblanketter måste fyllas i innan bröllopet, eller kan man göra det efteråt?
Kolla med skattemyndigheten att det verkligen går, jag är inte alls övertygad om det efter de namnanmälningsärenden jag har sett. Möjligen kan det vara så att man som vuxen har rätt att ta det namnet, men för barn - dubbelkolla!
My big fat Las Vegas wedding skrev 2009-11-24 12:28:13 följande: