• Linda och Micke

Bjudningar till möhippa/svensexa

Fick en förfrågan från sambons bestman härromdagen om vilka jag trodde att sambon ville ha med på sin svensexa?
    Hur är det, är det så att man ska fråga alla killar som är bjudna på bröllopet eller kan man bara välja ut några som man vill ha med.

Hur har ni gjort??

• Svar på tråden Bjudningar till möhippa/svensexa
  • Grodfrun

Jag tycker att man kan gora lite som man vill, antingen valjer du med hjalp av bestman ut hans narmsta kompisar och broder/andra slaktmedlemmar, eller sa bjuder ni med alla killar som ar inbjudna till brollopet.
    Vad jag inte skulle gora ar att bjuda in manniskor som sedan inte far komma med pa brollopet. Jag har sett det goras men jag tycker det ar lite fult eftersom de som delatr pa svensexan (eller mohippan for den delen) forvantas vara med och bidra med en slant och om det ar nagon stor aktivitet, plus mat och dryck kan det bli en ratt bra slant det handlar om..

• Linda och Micke

För så var bestmans tanke från början att han skulle bjuda massa folk, som inte ens kommer vara bjudna på bröllopet, så det satte jag stopp för! Tycker det känns taskigt att dom ska vara med och bidra till svensexan och sen inte får vara med på bröllopet.

• Lyckliga013bruden

Jag var på en möhippa och bröllopet också för den delen. Bruden hade gett tärnan som anordnade möhippan en lista med namn och kontakt info till tjejerna som var bjudna till bröllopet. Så det var dels brudens kompisar men även brudgummens kompisars respektive. Det var kanske 50st på det bröllopet lite familj mycket vänner, jag tyckte det var bra upplägg på möhippan att alla tjejer bjöds in. Jag gillade bröllopet också såklart

• emilou77

Jag har skickat namn och nummer på de kompisar + familj som jag tror/vet att min bm vill ha med till de som anordnar svensexan. Vi kommer ha drygt 200 på festen så att ha alla killar där var inte aktuellt

Och just det, alla på svensexan kommer på festen också...

• Lyckliga013bruden

oj 200 det var mycket det!!

Alla tjejerna på vår gästlista kommer inte bjudas in till möhippan om jag får bestämma, vilket jag hoppas jag får
    Men jag tänkte nog de som är i samma ålder ungefär typ kanske mellan 22-32. man kan alltid bjuda in dem sen dem kommer är en annan sak...

Den möhippan gillade jag för då fick jag chans att träffa de andra tjejerna på bröllopet under lite avslappnade former och känna att jag kände några iaf. Jag har träffat bruden några gånger men jag var en av de respektive till brudgummens kompisar. Jag uppskattade att bli inbjuden till möhippan, hade kul, tror bröllopet blev lite roligare också när jag redan träffat endel innan. Och det vill jag ge mina gäster också.

• CeKe

tror jag har missat nåt här... är det inte så att det är upp till bestman/tärna eller någon annan som så vill, att ordna en svensexa/möhippa och ingenting som man egentligen kan kräva? Och då borde man väl inte heller bestämma vilka som vill vara med och fira också? Ska inte det hela var alite av en överraskning?

• Lyckliga013bruden

Jovisst är det egentligen. Men min tärna har sagt till mig att hon ska planera en möhippa, så då kan jag ju komma med lite önskningar/förslag som jag hoppas hon lyssnar på och tar till sig.
    T.ex. jag vill inte bli utspökad och behöva gå runt på stan och göra pinsamma uppdrag, det kommer jag total vägra. Och det kan vara bra för tärnan att veta det, det ska ju vara roligt för alla.
    Det kan även vara bra för henne att veta vilka hon kan kontakta som möhippa deltagare, hon känner ju inte alla och vet inte vilka som är bjudna på bröllopet och m2b har ung lika mycket aning om tärnan.
    Okej m2b vet ju vilka vi bjudit men inte vilka jag vill ha med på hippan och hur man ska komma i kontakt med dem osv.

• miaik

Jag har också en fundering på ämnet..
    Vi gifter oss utomlands, och det är bara allra närmsta
    familjen som åker med.
    Men min hubbys vänner har sagt att de vill ordna en svensexa,
    vilken ska med på den?
    Eftersom "ingen" kommer på bröllopet kan man ju inte räkna så.
    Ska t.ex. min bror vara med?
    Eller min sambos svåger?
    Eller är det bara "killgänget" man brukar bjuda...?
    Jag har verkligen ingen som helst koll!

• CeKe

Enligt gamla traditioner är det väl egentligen alla som vill vara med och hitta på festligheter för den som ska gifta sig?

• Lyckliga013bruden

Jag tycker du har rätt i det du skriver, att blivande brud inte borde ställa krav, ta för givet att de blir en hippa, att det ska vara överraskning och att dem som vill ska få vara med.
    Men så tycker jag det finns ett men som ställer till det
    alla som kan tänkas vilja vara med på hippan/svensexan känner inte tärnan/den som organiserar, därför kan det vara bra om bruden/brudgummen förmedlar kontaktinformationen.

miaik, antingen frågar du din m2b eller så bjuder du in de han känner umgås med och tycker om, typ. Kompisarna på svensexan behöver ju inte känna varandra.

CeKe skrev 2009-11-24 17:40:35 följande:
    Enligt gamla traditioner är det väl egentligen alla som vill vara med och hitta på festligheter för den som ska gifta sig?
  • CeKe

Självklart! Men jag tycker personligen fortfarande inte att man som brud/brudgum ska välja och plocka bort folk ur gästlistan som får/inte får möjlighet att vara med på möhippan/svensexan... Men det är jag det

Lyckliga013bruden skrev 2009-11-24 18:00:59 följande:
    Men så tycker jag det finns ett men som ställer till det alla som kan tänkas vilja vara med på hippan/svensexan känner inte tärnan/den som organiserar, därför kan det vara bra om bruden/brudgummen förmedlar kontaktinformationen.
  • mrsJR

Vi kommer göra så att vi skriver varsin lista på vilka vi vill ha med på vår möhippa/svensexa. Sen byter vi och han ger min till tärnan och jag hans till bestman, (det är dock vår lilla hemlighet att vi löst det på det sättet) Vi tycker helt enkelt att det är enklast så, då riskerar man inte att bjuda någon som vi inte vill ha där, eller ännu värre att glömma att bjuda någon!

• Lyckliga013bruden

jag kan hålla med dig, men jag har lite dubbelmoral här. Det ska ju vara roligt med hippa och svensexa och jag skulle inte ha roligt om alla tjejer i alla åldrar kom på min hippa.
    Men jag tror jag skulle ha roligt om alla tjejer mellan 22-32 kom.
    Mamma, svärmor, fastrar, mostrar är väl de jag inte vill ha med.

CeKe skrev 2009-11-24 18:11:02 följande:
    Självklart! Men jag tycker personligen fortfarande inte att man som brud/brudgum ska välja och plocka bort folk ur gästlistan som får/inte får möjlighet att vara med på möhippan/svensexan... Men det är jag det
  • CeKe

Så kan det ju vara Vi har varit alla släktingar & vänner (damer resp herrar) när det varit möhippa för två av mina kusiner vi har haft riktigt skoj över åldrarna.. sen har de äldre liksom naturlgt fallit av eftersom och lämnat oss "yngre" för oss själva senare på kvällen.. men det beror väl helt enkelt på hur man brukar umgås med släktingar etc!

Personligen, som har många killkompisar, skulle jag gärna se en blandad hippa (inte bara tjejer) och att alla som vill är med, men det tror jag nog min tärna och nära & kära vet, om de ordnar nåt! Det var likadant när jag var tärna åt henne, vi var både tjejer & killar Det vore ju att hymla att säga att jag inte hoppas på en hippa, men jag tar inget för givet och tänker inte försöka styra vilka som ska med etc om det blir nåt...

Lyckliga013bruden skrev 2009-11-24 19:07:49 följande:
    jag kan hålla med dig, men jag har lite dubbelmoral här. Det ska ju vara roligt med hippa och svensexa och jag skulle inte ha roligt om alla tjejer i alla åldrar kom på min hippa. Men jag tror jag skulle ha roligt om alla tjejer mellan 22-32 kom.Mamma, svärmor, fastrar, mostrar är väl de jag inte vill ha med.
  • Aleta

Helt rätt!
    Förr i tiden så var möhippor/svensexor blandade, det var VÄNNER som kom, inte flickor eller pojkar. Jag fattar inte varför det ska vara så himla könsuppdelat.

CeKe skrev 2009-11-24 20:35:16 följande:
    Personligen, som har många killkompisar, skulle jag gärna se en blandad hippa (inte bara tjejer) och att alla som vill är med, men det tror jag nog min tärna och nära & kära vet, om de ordnar nåt! Det var likadant när jag var tärna åt henne, vi var både tjejer & killar Det vore ju att hymla att säga att jag inte hoppas på en hippa, men jag tar inget för givet och tänker inte försöka styra vilka som ska med etc om det blir nåt...
  • Aleta

Rättelse: Det var vänner som BJÖD på möhippa/svensexa. Alla vänner är med och ordnar. Så har det varit på alla möhippor jag har varit med på.
    Att man ber om en gästlista är ju bara för att veta vilka man ska kontakta för att börja planera, inte för att bjuda in.

Det där med att tärnan/marskalken själv ska ordna tycker jag är en rätt trist ny idé faktiskt. Dels blir det onödigt mycket jobb för en person, dels missar man många personer och roliga idéer från andra delar av livet som kanske tärnan/marskalken inte känner till.

Aleta skrev 2009-11-24 21:01:03 följande:
    Helt rätt!Förr i tiden så var möhippor/svensexor blandade, det var VÄNNER som kom, inte flickor eller pojkar. Jag fattar inte varför det ska vara så himla könsuppdelat.
  • Lyckliga013bruden

min tärna har tagit på sig det uppdraget själv, sen om hon planerar själv eller tillsammans med någon t.ex. min syster bryr jag mig inte om.

Jag tänkte att det kan underlätta för henne om hon får en lista på de som är bjudna på bröllopet och deras kontaktuppgifter, och en önskan från mig att slippa t.ex. mamma och svärmor. Så får hon göra som hon vill sen.
    Men jag hoppas att hon bjuder in min m2bs kompisars flickvänner så de får en chans att lära känna oss också lite innan bröllopet, i en avslappnad miljö.

• CeKe

Själv har jag nästan tyckt det varit lika roligt att träffas i gänget som ska fixa en möhippa, som att sedan ha den för bruden! Det är ju jätteskoj att träffa alla lite o skratta vid själva planeringen, speciellt om det är folk med som jag inte träffat så mycket eller alls tidigare... och så är det ju alltid skönt att dela på uppgifterna!

Lyckliga013bruden skrev 2009-11-24 21:30:36 följande:
    min tärna har tagit på sig det uppdraget själv, sen om hon planerar själv eller tillsammans med någon t.ex. min syster bryr jag mig inte om.Jag tänkte att det kan underlätta för henne om hon får en lista på de som är bjudna på bröllopet och deras kontaktuppgifter, och en önskan från mig att slippa t.ex. mamma och svärmor. Så får hon göra som hon vill sen.Men jag hoppas att hon bjuder in min m2bs kompisars flickvänner så de får en chans att lära känna oss också lite innan bröllopet, i en avslappnad miljö.
Svar på tråden Bjudningar till möhippa/svensexa