• ALLIMA

Hur hantera brudbuketten under vinterbröllop? Utomhus...?

Vi ska gifta oss i februari och jag har många funderingar kring hur rosbrudbuketten ska överleva...? Vi fotas inom- och utomhus innan vigseln. Antar det blir utan blommor då. Nån annan får ansvara över buketten den tiden. hur gör ni andra? Tips tack!

• Svar på tråden Hur hantera brudbuketten under vinterbröllop? Utomhus...?
  • passionsblomman

Helt rätt att vara utan buketten utomhus om det är minusgrader. Det allra mesta fryser under nollan och det blir inte roligt när de blommorna sedan kommer in i rumstemeratur.

Är det däremot lika trist vinterväder som nu, då kan du lätt ha buketten med dig. Lycka till!

• ALLIMA

Tänker mig att jag måste be någon annan att hämta buketten och förvara den åt mig tills vi är i kyrkan...?

• passionsblomman

Det är ett alternativ. Ett annat är att du hämtar buketten redan dagen innan och ser till att du får den paketerad i en kartong, så du enklet kan ställa den i en bil eller på golvet var du nu befinner dig till dess du ska ha den i kyrkan.

Att någon annan än bruden-oftast brudgum eller marskalk/tärna hämtar buketten är vanligast.

• svxrt

jag pratade med floristen om det där. Hon sa bestämt nej till att ha med buketten ute vintertid. Gifter mig i jan och vi bor väl i samma stad? Det lär inte hinna bli så mkt varmare.
    Men låt nån hämta blommorna åt er och ha dom tills ni ska vigas

• passionsblomman

Ja just det. Det går inte att ha levande blommor ute i minusgrader.

svxrt skrev 2009-12-03 20:31:57 följande:
    jag pratade med floristen om det där. Hon sa bestämt nej till att ha med buketten ute vintertid. Gifter mig i jan och vi bor väl i samma stad? Det lär inte hinna bli så mkt varmare.Men låt nån hämta blommorna åt er och ha dom tills ni ska vigas
  • lillalyckan
    passionsblomman skrev 2009-11-29 22:12:36 följande:
    Helt rätt att vara utan buketten utomhus om det är minusgrader. Det allra mesta fryser under nollan och det blir inte roligt när de blommorna sedan kommer in i rumstemeratur.Är det däremot lika trist vinterväder som nu, då kan du lätt ha buketten med dig. Lycka till!
    en fråga... Är det först när blommorna kommer in i rumstemperatur igen som de blir fula? Går det fort eller hinner man teoretiskt sätt att 1. fotograferas utomhus 2. vigsel i kyrkan om man inte planerar att ha blommorna mer sen? Jag tänker nämligen lämna min bukett på en grav efter vigseln så de ska inte med mer sen.
  • passionsblomman

Exakt så är det! Hur snabbt det går är däremot olika. Vissa blommor blir bara små högar av direkt och andra kanske skulle kunna hålla sig en stund. Det är dock en stor risk att ta och inget jag rekommenderar.

Bättre att isåfall göra precis tvärtom, alltså fota efteråt och sedan lämna buketten vid graven.

lillalyckan skrev 2009-12-03 20:44:56 följande:
    en fråga... Är det först när blommorna kommer in i rumstemperatur igen som de blir fula? Går det fort eller hinner man teoretiskt sätt att 1. fotograferas utomhus 2. vigsel i kyrkan om man inte planerar att ha blommorna mer sen? Jag tänker nämligen lämna min bukett på en grav efter vigseln så de ska inte med mer sen.
Svar på tråden Hur hantera brudbuketten under vinterbröllop? Utomhus...?