• lemonbird

Ersättning

Har en fråga angående vad som är rimlig ersättning till folk som hjälper till på bröllopet med diverse saker. Vad skulle ni ge i ersättning till:

En solist som sjunger två sånger i kyrkan som ni är släkt med (är med på bröllopsfesten utan att ge någon present)

En videofilmare som är en av era närmsta vänner (är med på bröllopsfesten och ger present)

En kantor som spelar sex låtar och som ni är släkt med (är inte med på bröllopsfesten, utan åker fram och tillbaka, men ger ingen present)

En nära vän som fotograferar under vigseln och festen (är med på bröllopsfesten och ger present)

En nära vän som hjälper till att dekorera i festlokalen på fm (är med på bröllopsfesten och ger present)

• Svar på tråden Ersättning
  • Superstarfia

tycker nog att kantorn skulle ha nått..

• Superstarfia

jag skulle iaf betala resekostnaderna...

• lemonbird

oki, men bara ersätta kantorn alltså. Inte ge något till någon annan/de andra?

• Superstarfia

Nej.. jag skulle möjligtvis ge dom nån liten present, som är mer personligt...

• Humlan66

Varför inte samla alla och bjuda på en Tack middag ?

• Nordiskbrud

Jag skulle nog gjort så här, (för mig känns det så fel att inte ge något alls och de som tex fotograferar och filmar kan ju inte njuta av festen på samma sätt eftersom de har ett uppdrag);

En solist som sjunger två sånger i kyrkan som ni är släkt med (är med på bröllopsfesten utan att ge någon present) - en fin flaska vin

En videofilmare som är en av era närmsta vänner (är med på bröllopsfesten och ger present) - en fin flaska vin, (en korg med lite om om han även redigerar)

En kantor som spelar sex låtar och som ni är släkt med (är inte med på bröllopsfesten, utan åker fram och tillbaka, men ger ingen present) - resekostnader och en ask choklad

En nära vän som fotograferar under vigseln och festen (är med på bröllopsfesten och ger present) - ersättning om hans yrke är fotograf annars en korg med vin och lite annat gott

En nära vän som hjälper till att dekorera i festlokalen på fm (är med på bröllopsfesten och ger present) - en ask choklad el liknade

• FramtidaFruSandberg
    Humlan66 skrev 2009-12-03 18:53:00 följande:
    Varför inte samla alla och bjuda på en Tack middag ?
    Jag tycker Humlan66s förslag låter som en bra idé
  • Nordiskbrud

Tänkte på kantorn att han/hon kanske bytt helg så det stämmer enl schema också så det egentligen är en arbetsdag för denne.

• lemonbird

Tack för alla svar! men om kantorn eller solisten aldrig diskuterat att de vill ha ersättning och vi tolkade deras tjänster istället för present, och sedan kommer de i efterhand och "kräver ersättning" hur gör man då på bästa sätt?

Kantorn anmälde från början att vara med på festen men fick sedan jobb dagen därpå och blev därför tvungen att åka fram och tillbaka sammanlagt 80 mil, det var väl knappast vårt fel? Då fick vi ju inte ens chansen att bjuda kantorn på mat eftersom kantorn missade festen.

• KatjaB

Åkte kantorn 80 mil!? Då förstår jag mycket väl att han/hon vill ha ersättning för resan. För mig känns det som en självklarhet. Det var ju trots allt en tjänst till er, och inte för bröllopsfesten som han/hon dök upp och framförde låtarna.

Dessvärre så är det ju så att det är bra att alltid göra upp om betalning och vara tydlig INNAN, så att det inte blir några missförstånd.

Vi kommer ge alla som hjälper till iom vårt bröllop något.
    tärnan och marskalken som bor i stan får presentkort till relaxen (spaavdelningen på badhuset)
    Andra tärnan som inte bor här får presentkort på sf bio (sånt funkar ju överallt)

kompisen som fotar oss och som är matälskare får en flaska vin och en liten korg med diverse ostar och andra godsaker.

de som vi lånar lokalen av (de utbyter tjänst genom att min sambo och hans band spelar på en av deras fester) kommer få en flaska vin som tack för att vi fått vara där.

Solisterna kommer få en varsin flaska vin.

DJ:n som ger oss ett kompispris får en flaska vin han med.

Med andra ord får ingen några jättedyra gåvor, utan symboliska gåvor för att visa vår uppskattning.

• KatjaB

ja just ja, de som serverar får betalt timlön

• molntussen

Vad kan vara en lämplig timlön för de som serverar?

KatjaB skrev 2009-12-03 19:56:51 följande:
    ja just ja, de som serverar får betalt timlön
  • KatjaB
    molntussen skrev 2009-12-03 20:09:03 följande:
    Vad kan vara en lämplig timlön för de som serverar?
    de är 19 år, så 60 kr i timmen plus en hink i baren för dricks ställs fram. Så som minst kommer de få typ 600 kr kanske
  • KatjaB

eller ja, de kommer väl inte jobba konstant i 10 timmar, men tänkte att de får betalt för tiden de är där.

• Moirie

Det viktigaste är att allas insatser uppmärksammas på något sätt. Det finns inget tristare än att känna att man blir tagen för given. Ett kort med ett personligt tack och någon symbolisk gåva uppskattas mycket. Även om ni inte pratat om någon ersättning än så kan ni höra med dem nu om det är någor de vill ha ersättning för, tex resekostnad för kantorn, köpa lagliga noter för solisten etc. Jag skulle vilja veta innan bröllopet att alla inblandade hade samma uppfattning om ev ersättning. Om någon i efterhand vill ha pengar så blir det svårt för dem att kräva er på det om ni aldrig avtalat någon ersättning men man vill ju inte bli ovänner med folk heller. Hör efter med dem!

Svar på tråden Ersättning