Inlägg från: Avalon75 |Visa alla inlägg
  • Avalon75

MAJ 2010 del 4

Huj vad ni skriver!
    Själv har jag haft en välbehövlig paus från bröllopsbestyr, men har hittat sugen igen nu.
    Så; denna vecka skall ring beställas och kontakt med florist tas.
    Det här med florist känns knöligt. Jag var precis inne på en blomsteraffär och skulle handla lite tulpaner. Då hade den en bukett som var supersöt, såg precis ut som en prinsesstårta med en rosa ros på toppen. Den kostade 275 kr. Jag frågade vad samma bukett skulle kosta som brudbukett och fick efter lite funderande till svar; 695 kr. Är inte det lite galet...?

• Avalon75

Floristen föreslog till och med att göra två brudbuketter, en till dagen och en till kvällen. Speciellt som jag vill ha luktärter i min bukett och det finns visst en liten risk att de kunde nicka lite på kvällen. Men jag är ju nu inte gjord av pengar och tänker verkligen inte lägga 3-4000 kr för att få två likadana buketter, låter helt vansinnigt. Dessutom tror jag inte att jag kommer att fokusera på buketten så fort festen tar vid, eller rättare sagt; det hoppas jag verkligen inte att jag gör...
    Det jag reagerade på var att jag frågade hur stor skillnaden skulle bli för exakt samma blommor, fast som bröllopsbukett, samma form etc. Jag förstår att en brudbukett kostar mer, mer jobb och så, men 175% mer? Oh well... ska kolla av med lite andra florister och så. Har span på en som ligger beydligt närmare där vi bor.

• Avalon75

@snuttfia
    Fin-fin klänning!
    Din ring; vilken är det? Är det någon "känd" ring, typ Schalins eller något liknande?

• Avalon75

Min klänning tog en vecka på sig att nå min famn, och då hade dom försökt dela ut den 1 gång innan... Men eftersom jag jobbade så var jag ju inte hemma, speciellt som att de inte meddelade dagen innan att de skulle köra ut klänningen den dagen heller. Efter många om och men fick jag dem att köra den till jobbet istället.
    Paketet från Milly kommer att vara litet och platt, men oroa dig inte Martina - inuti finns en vacker brudklänning, jag tror de vaccumpackar sina leveranser.

• Avalon75

Jag tror att det blir följande musik:
    Vind över vindens ängar som ingångsmusik i kyrkan, solisten kommer att sjunga I folkviseton, och utgångsmusik Nothing but a good time med Poison.
    Bröllopsvalsen blir en Kisslåt; Everytime I look at you.
    Inte speciellt tradiotionellt, förutom I folkviseton då, men precis som vi vill ha det! Det som inte är clearat är att spela Poison i kyrkan, får se vad prästen säger om det...
    Psalmerna har vi inte börjat fundera på än...

• Avalon75

Idag har jag beställt min slöja. Den väntar jag verkligen med spänning på. När den kommit ska jag och min tärna göra en ordentlig provning med skor, slöja, underkläder etc. för att se ungefär hur det kommer att bli...

Hindersprövning och efternamnsbyte går iväg imorgon till Skatteverket.

Inväntar besked för transport kyrka-festlokal, hoppas det vi tänkt faller på plats...

• Avalon75

Men Bluebride, om man skriver på ett allmänt öppet internetforum får man nog räkna med att folk yttrar sig, det är ju poängen med det hela...

Hur som helst hoppas jag att ni får ordning på allt runt omkring er och en underbar bröllopsdag!

• Avalon75

Jag förväntar mig faktiskt inte att folk ska ringa och tacka för inbjudan.
    Jag blir snarare förvånad när någon gör det... jag vet själv hur jag/vi är när det kommer bröllopsinbjudningar. Vi blir självklart glada för paret och pratar om det hemma, men "glömmer" sedan bort det..., tills sista OSA-dagen! Med lite tur några dagar innan... Då skickar/ringer vi besked till de som tar emot OSA och så är allt frid och fröjd.

Vi har förvisso varit extremt tydliga med att OSA sker till någon av våra föräldrar. Inget OSA till oss... På vår bröllopshemsida har vi t o m saxat från Wikpedia hur OSA går till...

• Avalon75

Vad roligt att du blev nöjd Martinaa!
    Milly is the shit!
    Jag kommer inte att ta några bilder på mig själv i min klänning förrän jag är helfixad på bröllopsdagen. Det var faktiskt min blivande man som sa; "men vill du verkligen att det ska finnas foton på dig i din klänning när du inte är klar...?" Och jag kom fram till att nej, det vill jag ju inte ha egentligen. Därför har jag inte lagt upp några bilder här på min Milly-klänning, får vänta till efter bröllopet...
    Men det hindrar inte att jag vill se dig i din Martinaa!

@pettan: fin ring!

Har precis stoppat ner hindersprövning och anmälan om byte av efternamn i kuvert till Skatteverket.

• Avalon75

Lite updates

För en månad sen la jag upp ett solarieschema, ska försöka hinna med 10 ggr innan bröllopet. Det blir vita fläckar förstås, men det skulle min sminkös försöka dölja.

Ringen hämtar vi inte förrän den 7 maj... Skulle aldrig fixa att ha den hemma... Är alldeles för pillig och nyfiken av mig

Har köpt slöja och bröllopsparaply idag. Dock ångrade jag mig om slöjan cirka 10 minuter efter jag lämnat affären, och har hittat en annan på nätet. Herregud... Får bli en annons här på Köp/Sälj

Jag har alltid sagt att jag ska ta hål i öronen när jag gifter mig för att jag vill ha vackra pärlörhänge då, och nu är det ju snart dags. Så; tid till öronhåltagning är bokad tills imorgon em.
    Ni som tagit hål; ska man välja plast eller titan att ploppa i öronen medan det läker?

Har hittat buketten jag vill ha, tror jag... först i mitt galleri. Tänkte åtminstone ta med bilden (och minst 6 andra...) till min tilltänkta florist rätt snart för att beställa det slutgiltiga.

Manikyr har också bokats idag; fredagen den 14 maj klockan 17. Tog lyxmanikyr! Blir ingen fransk manikyr med tippar för mig, tycker det ser lite läskigt ut med dessa tjocka naglar... Dessutom skrev tjejen jag pratade med; "Viktigt - ska gifta sig!" bredvid mitt namn i bokningsboken; gulligt...

Första vigselsamtalet med prästen är nästa lördag. Håller på med en lååång lista med frågor jag/vi ska ställa. Pratade med min pappa igår och han sa; "Men vad kan man ställa för frågor? En vigsel är ju bestämd hur den går till" Sen började jag rada upp min frågor för honom; "Riskastning; vem sopar upp?" "Vilka blommor dekorerar kyrkan med?" "Får man använda CD?" "Kan man välja piano istället för kyrorgel?" "Hur dags bör man vara i kyrkan?" etc... Pappsen blev alldeles matt...

Håller också på att försöka greja med transport. Har en bekant som eventuellt kan, men kan inte han får vi se hur vi gör. Tänker absolut inte lägga en massa tusenlappar på det, då får det bli någon annan lösning.

har bestämt mig för Ingen Secret Box heller. Min blivande man sa (helt appropå... ) att han inte förstod det där med secret box utan mycket hellre skulle göra en trash the dress tillsammans efter bröllopet. Så får det blir.

Vi reser till Sicilien en vecka efter bröllopet, ska bli underbart.

(Puh, låååångt inlägg, hoppas ni orkar läsa.)

• Avalon75

@snuttfia; din bror verkar vara en grym fotograf - übersnygga bilder! Skoj!

• Avalon75

I en secret box använder man inte sin brudklänning, utan då är det sensuella foton i underkläder tagna på en själv man ger till sin man.

Trash the dress däremot, där "trashar" man sin brudklänning. Det finns både light varianter där klänningen faktiskt inte blir förstörd, utan snarare att man tar bilder i ruffa miljöer. Sen finns det hardcore där man verkligen förstör sin klänning, tex ligger på golvet i en oljig bilverkstad. Det tuffaste jag sett är bilder där man satt eld på klänningen! Jag vet inte om det är fotomanipulerat eller om man verkligen satt eld på klänningen... Själv tycker jag det är sååå häftigt, och skulle gärna göra det.
    Men som du skriver vet jag ju ännu inte om jag får någon form av känslomässiga band till min klänning, isåfall går det ju bort. Att min dotter skulle vilja ha min klänning ser jag faktiskt som osannolikt. Personligen tycker jag att man ska välja sin egen klänning själv, precis som sin vigselring. Men man tycker ju olika.

• Avalon75

Cake toppern kom hem i förra veckan, denna blev det:

Totalt onödigt egentligen, men den var så söt, till litet pris.

Jag undrar lite över hindersprövningen... Nu är det cirka två veckor sen vi skickade den, men inget svar har kommit. Hur länge fick ni vänta på besked/papper från Skatteverket?

• Avalon75

Bild nummer 7 i galleriet menar jag..., Paret med hjärtan ovanför dem från Steinecks.

• Avalon75

Började googla lite lätt nu efter hårnålar - vilken djungel!

Önskar eg. vanliga hårnålar med vita pärlor på, hittade dessa som jag verkligen gillade:
    vildavictoria.com/

Tror ni att priset är 60 kr/styck?
    Låter ju galet dyrt..., eller det är det kanske inte?

• Avalon75

Jag beställde från Milly och det tog 4,5 veckor tills dess att jag hade den i handen hemma. Man kan betsälla med expressleverans också. Vet ej hur lång tid det tar du.
    Testa att maila dem. De är väldigt snabba med att svara och på fullt begriplig engelska.

Jag har köpt en gördel från Fleexes på Lindex. Den sitter kanonbra - rekommenderas! Till det blir det axelbandslös BH, ska testa med de jag har hemma innan jag köper något nytt, och sköna trosor till. Ska köpa något lite mer romantiskt till när vi ger oss iväg och reser istället.

I övrigt har följande hänt:

Min slöja har kommit och den är helt perfekt! Beställde från Bridal Outlet, tog 2 dagar. Det blev deras 80 cm slöja i två lager i benvitt. Passar urbra till min ivory light klänning - tips till er som funderar.

Hindersprövningen är klar och papperna har kommit. Blir till att ta med det till prästen på vårt vigselsamtal på lördag.

Idag på morgonen löste sig transporten mellan kyrka och festlokal. Superskönt, har varit lite skakigt, men allt föll på plats.

Idag ska vi till floristen efter jobbet. Har skrivit ut bilder på 8 olika buketter, svårt att välja bara en...

Största dilemmat just nu är var jag ska gå för att få klänningen struken/pressad/ångad. Hur ska ni göra? Kemtvätt eller en sömmerska? Är det någon som har något bra tips i Göteborg med omnejd?

• Avalon75

@Ananias:
    Hade du köpt klänningen i samma affär, eller kom du med en "extern" klänning?
    Var det i Göteborg?

Svar på tråden MAJ 2010 del 4