Inlägg från: Superstarfia |Visa alla inlägg
  • Superstarfia

Kan vi heta så här..?

men vänta lite här nu..

Jag har en kompis som hette Johansson, gifte sig Törnsten, dom hon heter Johansson som mellannamn och Törnsten som efternam.. Deras barn heter samma sak, har alltså båda efternamnen..

Imma skrev 2009-12-08 08:21:04 följande:
    Nej. I och med att ni då har ett gemensamt efternamn (Andersson) kommer era barn automatiskt att få det efternamnet och ni har inga möjligheter att lägga till mellannamn för dem då.Disney princess skrev 2009-12-07 22:51:51 följande:
  • Superstarfia
    Wiggy skrev 2009-12-10 00:02:26 följande:
    Inte om namnbytet görs i samband med bröllopet. Annars kostar det pengar.
    Jaså? jag bytte efternamn för två månder sedan å det kostade inte en krona...
  • Superstarfia

Malin och Joel skrev 2009-12-08 22:21:35 följande:

Ååååh, vi trodde att vi hade kommit på en sån bra plan Vi hade tänkt att han skulle byta till mitt efternamn och så skulle vi båda ha hans efternamn som mellannamn. Men då kan alltså inte våra barn heta samma som oss? Om vi inte väntar med att han tar mitt namn tills vi klämt ut de ungar vi ska ha.Jäkla regler...
    Han kan ju ha sitt efternamn som mellannamn. När ni sen får barn så kan barnen också ha hans gamla efternamn som mellannamn och ditt efternamn som just efternamn..
  • Superstarfia
    Wiggy skrev 2009-12-15 13:45:45 följande:
    Jag ringde skatteverket i samband med vårt bröllop och då sa de att det kostar pengar om man inte gör det i samband med bröllopet. Hon kan ju ha ljugit.
    Jag tog pappas mellannam till mitt efternamn och det var inga problem.. och det kostade inget alls, vet inte om det var för att det var just min pappas namn.. men är man gift så borde de ju vara samma sak..
  • Superstarfia

Malin och Joel skrev 2009-12-15 15:05:12 följande:

Men så fick man väl inte göra? Man kunde väl bara ge sina barn sitt efternamn som mellannamn om föräldrarna hade olika efternamn.
    Min pappa heter Foss Eriksson... Jag hette bara Eriksson, men nu heter jag likadant.. när ja gifter mig ska Eriksson bort, och min m2bs efternamn ska dit istället..

om han tar hennes efternam som mellannam eller hon hans efternam som mellannam.. så har dom ju olika efternamn enl skatteverket.. alltså kan deras barn ta båda efternamnen å alltså ha ett som mellannamn..
Svar på tråden Kan vi heta så här..?