Maj 2011
Vi är en vecka efter er, 28 maj :)
Vi är en vecka efter er, 28 maj :)
Jag bodde i Uppsala tidigare, flyttade därifrån i juni förra året, så jag vet hur det är. Uppsala visar sig inte direkt från sin vackraste sida den dagen. Gissar också att många av vännerna kommer må lite dåligt den dagen, man vet ju själv hur man brukar må ;)
Vi kommer inte gifta oss i Uppsala men då många av gästerna kommer därifrån är det nog inte det bästa datumet. Fast det kanske skulle bli billigt, inte så många som vill dricka alkohol den dagen ;)
Vi bokade också kyrka tidigt då den vi vill ha också är väldigt populär, när vi bokade för flera månader sedan var hela 2010 i stort sett redan fullt och bokningar för 2011 hade börjat komma in. Sen finns bara en stor lokal på den lilla ort där vi ska gifta oss så det var bara att boka den också. Jag tycker det är jätteskönt att ha det klart, då har man liksom ett spikat datum och en plats att drömma om :)
Jag är också bra sugen på att prova klänningar men tänker vänta tills efter sommaren, vill inte ha det klart för tidigt :)
Självklart har man surfat runt och tittat i massor av tidningar. Det finns så mycket fint men jag har en ganska klar bild av vad jag vill ha. Problemet är att jag inte vill ha en axelbandslös klänning och det känns ju som om i stort sett alla är det!
Dock vill jag inte ha smala tunna axelband, jag vill ha bredare. Gärna v-ringat med lite djupare ringning i ryggen, axelbanden är liksom inte bara axelband utan en del av klänningen, svårt att förklara :S
Jo visst finns det en hel den även om axelbandslöst verkar vara det vanligaste, lite också därför jag inte vill ha det ;)
Jag tänker mig något liknande det här:
www.ailsasbridal.com/media/catalog/product/cache/1/thumbnail/398x520/5e06319eda06f020e43594a9c230972d/f/_/f_25_1.jpg
www.ailsasbridal.com/media/catalog/product/cache/1/thumbnail/398x520/5e06319eda06f020e43594a9c230972d/b/_/b_25_1.jpg
Vi har inte heller valt något speciellt datum utan tog också det som helt enkelt passade bäst efter våra önskemål. Ska vi ta dagen vi träffades eller dagen vi förlovade oss på får vi vänta flera år då båda dagarna var lördagar och det dröjer länge innan de datumen ligger på en lördag igen. Vi ser det som att datumet blir speciellt just för att det är vår bröllopsdag :)
Jag skulle välja 14 maj men det är för att jag (och många av gästerna) kommer från Uppsala där valborg är en dag som firas ordentligt, särskilt bland studenter där firandet pågår i tre dagar. Många har traditioner om hur de firar den dagen och att lägga ett bröllop då skulle vara otänkbart för mig, lite som att lägga det på julafton Alla här från Uppsala förstår nog vad jag menar.
Sen beror det väl på vilka valborgstraditioner som finns i er bekantsskapskrets, om det inte ses som något speciellt så kan ni självklart ha bröllopet då.
Om inte omgivningen firar valborg i så står utsträckning så är det ju inget problem att ha bröllopet då. Men vill man vara säker på att ingen stöter sig med valet av datum så är det kanske bättre med 14 maj.
Jag vet bara att 30 april inte skulle funka för oss då många av gästerna tycker valborg är viktigt, i Uppsala är det verkligen inte bara studenter som firar, alla gör det! Dessutom har vi flera släktingar som är politiker och de vill/kan inte vara bortresta första maj eftersom den dagen innebär jobb.
Men ni ska göra det som känns mest rätt för er