• Sonja68

Tips på gratis fotoredigeringsprogram

Har ääääntligen fått bilderna från bröllopet som vår vän fotograferade!
    Behöver tips på hur man kan snickra ihop tackkort samt kanske även förstoringar osv.
    Vill gärna kunna sudda ut kanterna t.ex., göra ovaler, göra ramar eller bädda in flera mindre kort runt om ett större.
    Lite sånt fix och trix alltså.
    Har inte Photoshop eller något sådant program.
    Det är BRÅDIS (vore ju fint att kunna ge bort fina kort i julklapp till föräldrar osv.), så jag undrar om någon här har tips på:

1) Gratis fotoredigeringsprogram att ladda ner (eller webbsida där man kan jobba) som även en helt tekniskt obegåvad människa kan klara av.

2) Förslag (om ni kan och vill visa exempel) på hur det kan se ut, t.ex. ett tackkort.
    Ni kan inboxa mig om ni inte vill vara så "offentliga".

• Svar på tråden Tips på gratis fotoredigeringsprogram
  • Sonja68

Okej, får prova då. Tack!
    Fler tips?

• Sonja68
    MissKitten skrev 2009-12-09 22:54:53 följande:
    Picasa. Gratis att ladda hem, simpelt och man kan göra collage också utan minsta krångel.
    Jag laddade hem det igår, men jag trodde inte man kunde göra collage. Kvadrater ja, men inget mer?
    Får rodda runt lite mer i Picasa. Men jag är nyfiken på paint.NET också. Någon som har erfarenhet av det?
    Hörde av "någon" att Gimp är lite svår om man inte alls är van. Att det tar tid att komma in i det.
  • Sonja68

Okej, Picasa var ganska okej Man kan softa ljuset lite, ta bort röda ögon, göra collage och skriva text.
    Men att beskära till ovaler istället för rektanglar har jag inte lyckats med ännu. Tips?

• Sonja68
    Lelay skrev 2009-12-10 12:25:31 följande:
    Skaffa konto pà Flickr.com, det är gratis och ger tillgàng till en enklare variant av Picnic, ett redigeringsprogram. Man kan göra redigeringsinställningar, beskärningar, "former" osv.
    Tack för tipset! Det ska jag kolla
  • Sonja68
    Lelay skrev 2009-12-10 12:25:31 följande:
    Skaffa konto pà Flickr.com, det är gratis och ger tillgàng till en enklare variant av Picnic, ett redigeringsprogram. Man kan göra redigeringsinställningar, beskärningar, "former" osv.
    Nu har jag provat där. Många av de funktioner och effekter jag var ute efter kostade en summa pengar per månad. Men de som var gratis var rätt okej och det hade kunna funka. Tyvärr gick det inte att printa ut några foton utan det verkar som att man måste göra en "print order" till USA och betala X antal USD för det. Shit, jag hinner inte med det.
    Tänkte printa ut själv kanske...
Svar på tråden Tips på gratis fotoredigeringsprogram