• Mamli

Hjälp! Respengar!

Vi har 10.000kr på banken vi ska ha till resan.
    Kan jag gå och ta ut dom i evro och lägga dom i en magväska så har man pengarna i ett kassaskåp på hotellet?

Vi åker till Teneriffa och kommer bo 2km från stan och vet inte om våra kort fungerar där.

Vad tror ni?

• Svar på tråden Hjälp! Respengar!
  • Imma

Jag skulle inte ta ut så mycket pengar i kontanter att ta med mig. Kan ni inte hämta ut lite Euro (så att ni klarar er ett par dagar) och se hur det ser ut på stället där ni bor (jag skulle gissa att kortet kommer att fungera på många ställen) plus att det kanske finns en automat i närheten? Annars åka till stan (som ni säkert kommer att vilja göra ändå) och hämta ut mer pengar om det skulle behövas.

Att ha hela resekassan på ett och samma ställe kan vara vanskligt om något skulle hända.

• Mamli

åh va dumt.
    Är så orolig av mig så kände att de kunde vara skönt att veta att man hade pengar och inte var tvungen att gå till stan för att ta ut pengar om man ville vara på hotellet.

• Hemlig2009

Kan inte tänka mig att Tenereiffa som varit "turistigt" länge inte skulle ta kort?

• Mamli

Hitta inte teneriffa på den sidan

• BrideBecks

Jag var på Teneriffa förra och Visa fungerade "överallt". Vissa hotell har egna uttagsautomater om man inte hitta någon allmän bankomat.
    Att ha kontanter med sig är alltid bra men inte hela reskassan. Att åka med 10 000 i fickan är inget jag skulle göra. Ficktjuvar finns överallt och är mycket listiga (och magväskan är en av deras bästa vänner, enkelt att bara skära av remmen bakifrån).
    2 km från stan är ju inte så kångt att åka ändå om det sinar i kassan. Det kan vara värt att åka den biten istället för att riskera förlora hela reskassan.

• Imma

Tyvärr går det inte att länka hela vägen, men om du anger "Spain" som Country/territory och "Tenerrife" som City får du upp en hel lista med automater på Teneriffa.

Mamli skrev 2009-12-10 08:54:34 följande:
    Hitta inte teneriffa på den sidan
Svar på tråden Hjälp! Respengar!