• AnnaMartin

Tips ang Fiji och NZ

Jag och min blivande man tänkte åka till Fiji (ca 1 vecka) och sen Nya Zeeland (3 veckor). Skulle gärna vilja ha tips ang allt som rör resan. Bästa sätt att flyga (mellanlandningar osv), boende, saker att se, saker vi bör undvika med mera. Vore jätteglad om ni kunde hjälpa oss!

• Svar på tråden Tips ang Fiji och NZ
  • galeasen

Hej!
    Har själv varit i NZ några gånger och älskar detta fantastiska land! Ring MyPlanet i GBG, så får du superproffsig hjälp. De vet verkligen allt man bör veta om landet. Har alltid varit super nöjd med alla säljarna där!
    Lycka till!

• AnnaMartin

*puffar*

Någon annan som har några tips? Bästa tiden att resa? Mellanlandningar, bör man dela upp resan dit för att undvika den värsta jetlagen? Vad bör man undvika, vad ska man verkligen se till att göra/se? Tips på något bra boende? Vad ska man tänka på när man hyr bil i NZ, finns de någon bra biluthyrare?

• iregnet2010

dela upp resan om det går -den är helt vidrig. (tog mig 3-4 dagar att återhämta mig från resan till NZ)Flög Stockholm-London-Bangkok-Sydney-Auckland. Hem flög vi Auckland-Brisbane (2 dagar layover)-Singapore (3 dagar layover)-London. Var väldigt mkt skönare att stanna några dagar på hemresan. Man tappar lite tid o brisbande var ingen höjdare eftersom de hade vinter då.

Har man råd skulle jag absolut flyga 1 klass...annars får man bunkar upp med mkt sömntabletter.

Fiji var coolt men snorkling, mat mm var bättre i Thailand (vi backpackade dock så det är möjligt att smekmånadsställen är bättre). Vi köpte vår resa till Fijji på plats i NZ (min M2B pluggade där en termin) kostade ca 5000 pp för flyg+båt+5 nätters boende med luftkonditionering.

Jag tror ni får det helt underbart, när hade ni tänkt att åka ? vi åkte när det var sommar i sverige. Skulle jag göra det igen skulle jag åka när vi har vinter och de sommar eftersom jag tyckte NZ var för kallt när jag var där, vackert var det dock!

• AnnaMartin

Vi hade tänkt åka i okt-nov. Vår tanke är nu att vi ska dela upp flygningen till Fiji med ett stopp i LA ett par nätter, för att just slippa den västa jetlagen.

Var på Fiji rekomenderar du att man åker? Hade väl tänkt att ha lite bättre standrad på Fiji än backpackerställen (men dock inga smekmånadersställen) och sen mer backpacka på NZ.

• Miss Sofie

Jag har bott och rest runt i Nya Zeeland och rekommenderar det starkt. Det finns sjukt mycket att göra och se, det beror på vad ni vill göra, naturuppleverlser, museums, äventyr etc?

Vi hyrde en campervan med Explore More) när vi reste runt. På Sydön får ni inte missa följande:
    - Fox och/eller Franz Josef Glaciärerna (vi såg båda och vandrade på Fox)
    - Abel Tasman National Park - underbart vackert med många olika vandringsleder och stränder.
    - Queenstown såklart - äventyrens huvudstad
    - Milford Sound - ta en kryssning där, det är otroligt mäktigt och vackert!
    - Mt Cook och Tasman Glacier Lake - Även det otroligt vackert

På Nordön kan jag rekommendera följande:
    - Tongariro Alpine Crossing - en 20 km lång vandring över vulkaner (de spelade även in delar av Sagan Om Ringen där, bla Mt Doom och Mordor).
    - Wellington - ska vara underbart, tyvärr regnade det när vi va där.
    - Waitomo - där måste ni prova på black water rafting! Helt otroligt. Man får en våtdräkt, en hjälm, pannlampa och en gummiring, sen ska man in i de underjordiska grottorna.
    - Bay of Plenty är jätte vackert med fina stränder.
    -Rotorua - Maori-kultur, varma källor, luge, Zorbing mm

Det var lite av det man kan göra i NZ :)

• AnnaMartin

Tack så mycket för tipsen Miss Sofie. Vi siktar nog på ffa äventyr och naturupplevelser så tipsen var jättebra! Smart med Campervan! Vart hyrde ni eran och hur mycket fick ni betala för den ungefär? Funkade de bra och bo i den och så?

• Miss Sofie

Vi hyrde en campervan från ExploreMore, dom va jättebra. vi hyrde en sk Queenie (www.exploremore.co.nz/new-zealand-campervan-rental.aspx) och den va jätte bra. Vi ville ha en Tron men dom va uthyrda, men vi var jättenöjda.
    Det finns rätt mycket plats och mycket förvaringsplats, man får låna en DVD-spelare och 2 filmer, filmerna kan man sen byta med andra ExploreMore folk.
    Kommer inte ihåg hur mycket vi betalade men de var billigare än de andra bolagen. Vi kollade nog alla!

Sen åkte vi oftast in på campingar och bodde där, en powered site, så man får el. Annars finns det sk DOC campingar som är billigare (kostar mellan $0-$14) www.doc.govt.nz/parks-and-recreation/places-to-stay/conservation-campsite-information/

Om du vill ha fler tips är det bara att säga till :)

• scimmietta

Vi ska åka till Australien/NZ i december. Kan absolut rekommendera My Planet i Göteborg. De är fantastiskt kunniga och serviceminded!

• Tinga

I Milford Sound får man en ännu häftigare upplevelse om man paddlar kajak än om man åker med de större båtarna. Faktum är att det är en av de mäktigaste naturupplevelserna jag någonsin haft.

Svar på tråden Tips ang Fiji och NZ