Schablon för prägling
Jag funderar på att prägla inbjudningskort, vigselprogram osv. Jag skulle vilja ha vårt monogram upphöjt på framsidan. Är det någon som vet om jag kan beställa en schablon för detta någonstans?
Jag funderar på att prägla inbjudningskort, vigselprogram osv. Jag skulle vilja ha vårt monogram upphöjt på framsidan. Är det någon som vet om jag kan beställa en schablon för detta någonstans?
Tyvärr vet jag inte om det finns något sådant ställe... Borde ju finnas... Men jag känner inte till något.
Ett alternativ kanske kan vara att skära ut det med en skalpell i OH-papper. Men då krävs ju att man är stadig på handen och att monogrammet inte är alltför detaljerat...
Jag har för mig att www.stampelbutiken.se har präglingsstämplar. Kolla med dem! Hör er gärna för om själva konstruktionen också, jag vet att vissa präglingsstämplar inte kan komma så långt in på pappret. Skulle så vara fallet kan man prägla en ruta och klistra på själva kortet, men det blir ju en annan design.
Jag har också sett präglingsstämplar på ebay, men det var några år sen så jag har ingen länk att ge dig.
www.mycards.se
www.sweetish.se
Jag har inte beställt någon själv än....
Tack för era svar. Det jag är ute efter är alltså en schablon som man lägger under pappret, sedan trycker man längs schablonens konturer, då trycks pappret "ut" och kommer då stå i formen av schablonen.
Präglingsstämplar verkar ju som ett smart alternativ, men jag tycker de är lite dyra
Embossing är så klart också ett albernativ... men jag skulle så gärna vilja göra det med med "bara pappret" (schablon).
Någon som vet om man kan beställa schbloner någonstans?
Det är klart att jag skulle kunna försöka mig på att skära ut själv men tror inte det skulle bli så bra
Det BORDE absoluut finnas. Jag har letat som en galning (för två år sen) utan större lycka. Det närmaste jag kom var firmor som kan skära ut mmetall med laser eller vattenstråle. Priset var då inte billigare än präglingsstämplar, och dessutom måste man anpassa monogrammet så att öppningarna inuti och mellan bokstäverna sitter ihop med den övriga metallen. (I t.ex. D faller annars metallen inuti D bort från metallplattan)
Jag håller med dig om att det är svårt att göra egna bra schabloner.
Jag vet att Ljunggrens papper i Gamla stan, Stockholm, gör präglade kort. Det är kanske en vild chansning, men ring eller maila dem och fråga. Rätt vad det är så kan de hjälpa dig!
Tack Kristo, jag tycker inte heller att det ska vara så konstigt. Jag ska kolla med Ljunggrens!
Hur har det gått för dig?
Jag var till Ljunggrens i lördags men då hade de stängt för inventering :( tyvärr. Jag tänkte jag skulle göra ett nytt försök i helgen.
Jag har också försökt hitta någon typ att skylttillverkare som kanske skulle kunna göra en schablon. Men än så länge så får jag leta vidare.
Jag hoppas på Ljunggrens!
Håller tummarna! Jag är lite rädd att de präglade monogram jag sett därifrån kanske inte är specialbeställda, men samtidigt tycker jag att om nån vet så borde det vara de.
Himla typiskt med stängt när man väl tar sig dit! Jag hade en likadan upplevelse i lördags, när jag var i bästa sortens pysseltag hade Skapa hobby stängt pga sjukdom. Snopet!
Typiskt!
Vem vet, de har så mycket fint på Ljunggrens, att i värsta/bästa fall kanske jag kan hitta något annat där.
Jag rapporterar när jag varit där :)