• IloveD

Schablon för prägling

Jag funderar på att prägla inbjudningskort, vigselprogram osv. Jag skulle vilja ha vårt monogram upphöjt på framsidan. Är det någon som vet om jag kan beställa en schablon för detta någonstans?

• Svar på tråden Schablon för prägling
  • IloveD

Nu har jag varit på Ljungrens, de hade inga schabloner.
    Hon tyckte att för ett krafigare papper som jag tänkt mig behövs en stor präglingsstämpel eller att man lämnar in det till tryckeriet. Alternativet är väl om jag kan hitta någon som kan tillverka en schablon. Det lutar åt att jag får ge mig och istället ta till embossing.

• Kirsto

Äsch då! Vad trist! Vitprägling är ju så vackert. Skulle det kunna vara ett alternativ att ha en ruta med monogrammet på ett tunnare papper ovanpå kortet? I så fall skulle en mindre präglingsttämpel fungera. Alternativt ett tunnare papper som t.ex. vellum (blir helt vitt när man vitpräglar har jag för mig) som ett helt kort utanpå det tjockare pappret.

• IloveD

Var kan man hitta de mindre stämplarna? Finns de att beställa med eget motiv?

• Kirsto

Glömde säga att man kan få eget motiv!

• Kirsto

Du jag kom på en sak. Jag har en maskin (Klik'n'kut) som är kopplad till datorn som kan skära ut saker, och den ska även kunna prägla. Jag har dessvärre inte fått det att funka med präglingen (har inte använt den så mycket ännu och den är rätt krånglig), men kanske att någon annan som gör mycket kort, firma eller privatperson, har en liknande mojäng?

• JessicaJnsson

åh jag hat ju nyligen sett en sån som du verkar vara ute efter.
    Du vill att papperet ska bukta ut i den formen som mallen är, eller hur!?
    Eller vill du stansa hål efter mallen?

• JessicaJnsson

Jag försöker minnas var jag sett den, och jag tror det var på panduro. Men jag kommer inte in på deras sida nu. Men då var det säkert bara fasta mönster om det var hos panduro.
    Ska titta imorgon...

• IloveD

Ja precis, jag vill att pappret ska bukta ut. Säg gärna till om du hittar något :)

• JessicaJnsson

MEN va störande! Jag kan verkligen inte minnas var jag såg det verktyget.
    Jag var dock inne i en liten pappershandel i sickla köpkvarter, där dom präglar på plats. Men deras maskin kan kan bara prägla i typ, inte papp.

Svar på tråden Schablon för prägling