• Karamellen

När man inte har någon/några tärnor..?

Jag har väldigt få väninnor (i princip inga alls).
    Min sambo har jättemånga vänner (som under åren även blivit mina vänner). Dock bor de långt borta, alla är män och har väl bytt flickvänner och sällskap under åren. Jag har inte kommit så nära någon av dom.
    Vi har inte börjat planera bröllop så seriöst ännu, men tanken finns där, vi har ju ändå varit ett par i 9 år, har barn ihop och vi har tänkt gifta oss.
    Dock är jag lite oroad över hur man ska göra med tärnor och sånt. Jag har verkligen inga riktiga tjejkompisar! Har en mycket yngre syster som jag inte står så nära heller, ålderskillnaden mellan oss har gjort att vi aldrig riktigt fått någon bra syster-relation.
    Min sambo vill ju såklart ha en marsalk/bestman den dagen han gifter sig (han vill väl helst ha 2-3 st eftersom han fortfarande står så nära sina barndomsvänner).
    Känns konstigt att jag ska ha en tärna "bara för att". Jag vill ju i så fall att min tärna ska vara någon som jag står väldigt nära - en bästa kompis helt enkelt.
    Nån fler som haft det såhär? Hur har ni gjort?

• Svar på tråden När man inte har någon/några tärnor..?
  • Cantaton

Man kan låta bli att ha tärna även om det finns marskalk Jag tycker inte att du ska ha en tärna bara för att. Eftersom jag sjunger mkt på vigslar har jag sett de flesta varianter och det enda som spelar roll gällande tärna inne i själva kyrkan (om ni gifter er i kyrkan) är vad du ska göra med brudbuketten under ringväxlingen. Och där har jag varit med om flera lösningar:

- Mamma eller någon annan i första bänk tar hand om buketten så länge

- Prästen tar hand om buketten och lägger den på altaret eller altarringen

- Jag som solist har tagit hand om buketten för att jag suttit på någon stol i närheten av brudparet

Om du vill ha en tärna för att ha någon som är med till frisören och stöttar under dagen är det ju ett annat problem. Men det lät inte som om det var det du tänkte på.

• Karamellen

Tack för svaret!
    Visst skulle det vara kul att ha en tärna som är med och stöttar och så, men jag har ju klarat mig utan en sådan kompis så länge nu och det är i så fall en sådan kompis som jag skulle vilja ha som tärna. Och eftersom jag inte ha en sån kompis så känns det konstigt att be någon annan vara tärna...
    "Tappade" alla mina tjejkompisar i ett storgräl när jag blev tillsammans med min nuvarande sambo och jag har haft svårt att hitta någon ny vän som man kan stå nära.
    Att låta någon på första bänk (tex mamma) ta hand om buketten låter som en jättebra idé! Tror hon skulle bli glad om hon fick göra det faktiskt.

• Cantaton

Tråkigt att höra att det skar sig så med dina vänner. Men det låter ändå som att du har fin gemenskap med sambon och hans vänner. Även om det inte är samma sak... Jag är övertygad om att du kommer träffa vänner i livet framöver.

Var bor ni och var ska ni gifta er?

Om din mamma skulle bli glad över att ta emot buketten tycker jag absolut att hon ska få göra det Antingen går du fram till henne och lämnar den eller så kommer hon upp och hämtar den av dig.

• Snufflan

Jag hade samma problem som du när vi planerade vårat bröllop och jag gjorde så att jag hade ingen tärna men min man hade en marsalk,han fick även hålla min bukett under rungväxlingen och det gjorde han med bravur.

• julibrud 2011

Det låter precis som mig och min sambo jag har inte alls många tjejvänner heller. Men jag ska ha en tärna tänkte jag. Och min Sambo kommer ha 2-3 marskalkar.

• Leilani

Jag har inte heller så många kvinnliga vänner så jag har löst det med att min lillasyster är min tärna samt en manlig sådan för att symbolisera sådant som är viktigt för mig (vilket mina manliga vänner är)

• milliP

Jag tyckte Cantatons förslag med mamman var en jättefin idé! Förutsatt att man har bra relation till sin mamma vill säga. :) Och du kan ju även be din mamma vara tärna, och följa med till frisören m.m. En tärna är ju mycket mer än bara nån som står bredvid dig i kyrkan, och mammor vill ju ofta vara mycket mer delaktiga än vad vi kanske tillåter dem att vara...

• Svanboet

Varför inte välja en manlig vän som "tärna"? Jag vet att jag har sett det på flertal bilder från bröllop. Man måste inte vara så himla heteronormativ hela tiden. Har du manlig vänner som du känner kan finnas där för dig och fylla den funktion du vill ha från din tärna så be en manlig vän, han behöver ju inte var klädd i rosa klänning för det.

• sahleniuspunktse

Hur gammalt är ditt barn??? Kanske en lösning om barnet är stort nog att vara med.

• Angel2

ska inte ha nån tärna.

Tyckte de var en bra ide tt ge buketten till mamman.

Skippar även buketten =)

Svar på tråden När man inte har någon/några tärnor..?