Inlägg från: BrideBecks |Visa alla inlägg
  • BrideBecks

Ni som varit eller ska till New York. Tips tack!

Kan VARMT rekommendera att åka till NY City! Jag är riktigt avundsjuk och jag hoppas ni får en kanonresa.
    Jag kan rekommendera att åka dit antingen höst eller vår. Sommaren är ofta olidligt hett där och avgaserna hjälper direkt inte till. På vintern är ofta luftfuktiheten hög så ett par minusgrader uppfattas som kanske 20 minusgrader.
    NY är ju staden som aldrig sover så det finns hur mycket som helst att göra! Mitt förslag är att köpa en reseguide och sedan göra upp en grov resplan dag för dag över vad ni är intresserad av att se. Ha lite tidsmarginal om man t ex vill upp till Empire State Building där det ofta är lång kö. Ett måste tycker jag är en långpromenad i Central Park och ett besök vid Times Square kvällstid. Sedan beror det ju helt på vad man är intresserad av. Shopping är som allra bäst i Soho enligt min mening och 5th avenue är ju annars en bra och känd shoppinggata även om priserna är lite högre där. Att åka ut i Statue of Liberty är helt överskattat, tar lång tid att ta sig dit för att ta sina kort i fem minuter, man ser henne lika bra från Manhattans södra udde.
    Tunnelbana är enklaste och billigaste färdmedlet runt Manhattan.
    Ha koll på ficktjuvar (som i alla storstäder). Annars tycker jag NYC är en trygg stad att vistas i då det finns poliser i princip i vartenda gatuhörn.
    Det finns hur mycket som helst att skriva om NY, jag fullkomligt älskar den staden!
    Jag hoppas ni får en fantastisk resa!

Svar på tråden Ni som varit eller ska till New York. Tips tack!