• Becker80

Kan en "tidigare" präst viga oss borgerligt???

En kankse korkad fråga... min sambos arbetskollega (numera polis) var tidigare präst, vi skall gifta oss borgerligt i juni och min sambo har frågat honom om han kan viga oss (då utan inslag av gud etc, han vet om att ingen av oss är medlem i svenska kyrkan). Är detta möjligt och hur funkar det rent juridiskt då det inte är någon som är utsedd av Länsstyrelsen??
    Någon som förstår sig på detta?

• Svar på tråden Kan en "tidigare" präst viga oss borgerligt???
  • anne på grönkulla

Sorry, det lär inte gå. Han kan såklart leda en vacker ceremoni för er utan religiösa inslag om han vill men det är inte en juridiskt bindande vigsel.

Är man prästvigd i Svenska kyrkan har man vigselrätt enligt kyrkans ordning. Är man utsedd av länsstyrelsen får man viga borgerligt.

• Becker80

Tack för svar!! Ska nog leta efter en "riktig" vigselförrättare!! Även om det hade varit kul o personligt med någon man "känner"!

• KatjaB

men om han vill viga er utan inslag om gud, så kan han väl viga er, men jag tror inte att det kallas borgerlig vigsel för det. För vigselrätten har han väl ändå kvar?

• Jeez

Nej, vigselrätten för präster och pastorer är kopplad till respektive kyrkas ordning. Alltså kan jag som präst i svenska kyrkan bara viga enligt vår vigselgudstjänstordning som står i handboken, detta oavsett om jag har tjänst som präst eller polis eller jobbar på ICA. Präster får alltså inte viga borgeligt eller enligt någon annans kyrkas ordning för den delen (eller en hemsnickrad).

Om en präst avsäger sig ämbetet eller blir av med det av andra skäl så har den peronen inte heller kvar vigselrätten.

KatjaB skrev 2010-01-02 12:05:34 följande:
    men om han vill viga er utan inslag om gud, så kan han väl viga er, men jag tror inte att det kallas borgerlig vigsel för det. För vigselrätten har han väl ändå kvar?
  • Becker80

Tack snälla för förklaringen, nu vet jag hur det funkar!!

Svar på tråden Kan en "tidigare" präst viga oss borgerligt???