• Lillskoj

Peru, Inkaleden

Hej,

Vi vill åka till Peru och vandra inkaleden på vår bröllopsresa. Vi har hört att man behöver ca 1 vecka i området. Sen vill vi självklart hinna med sol, bad och slappa lite. Vi funderar på Argentina och Brasilien. Någon som har erfarenheter från dessa länder? Räcker det med 3 veckor för att hinna dessa 3 resmål utan stress? Vilken årstid är bäst att åka?

• Svar på tråden Peru, Inkaleden
  • machup

Förlovade oss i Machu picchu, så jag tycker att erat val av bröllopsresa är mycket bra. Det var helt fantastiskt. Vi var där i Juni vilket är torrperiod, inte så varmt. Vi vandrade inte leden men tror att det tar ca 5dagar men det är bra att vänja sig vid höjden innan man börjar med fysiskt arbete. Tänk bara på att om ni skall vandra måste det bokas minst 6mån innan för det är begränsat antal som får vandra per dag.

• Snowcloud

Hej,
    Vi ska också vandra Inkaleden på vår bröllopsresa! Vad jag har hört är vädret bäst april-september, men även då är det kyligt på nätterna. Vandringen tar fyra dagar och sedan kan man ta tåg tillbaka. Det finns också en kortare variant, som tar två dagar tror jag. Vagabond hade en artikel om Machu Picchu i nummer 9 2009.

Vi planerar att gifta oss 2 oktober. Troligen åker vi någon gång i oktober, beroende på hur vi vår ihop det med jobbet. Vi ska försöka vara på plats 2,5 - 3 veckor (och flygresa därutöver). Vi kommer att börja resan i Lima och sedan ta oss mot Cusco, och på så vis succesivt ta oss högre upp. Efter Inkaleden har vi tänkt ta oss till Bolivia och bla se La Paz och saltöknen (Salt Salar de Uyuni).

• fjutjur brajd

Jag gick inkaleden för ca 6 år sedan i oktober. Då var vädret perfekt, lagom varmt och inget regn. Det är jättevackert!

Särskilt om man flyger till Cusco kan det nog vara bra att vara där ett par dagar innan man börjar gå leden, för att vänja sig vid höjden. Vi var bl a i Pisac som också var gamla inkaruiner och inte låg så långt ifrån Cusco. Vi tog en taxi upp till ruinerna vid Pisac och gick ner. Det var vackert och inte många turister. Nere i byn var det en marknad som var kul att gå runt på!

Man måste inte vandra inkaleden utan kan ta sig till Machu Picchu med tåg (och buss). Men enligt min åsikt är det helt klart att gå den längre av vandringarna. Man ser mycket fint på vägen! Och sen är det ju en utmaning också...

Jag tror att det kan kännas lite stressigt att hinna med tre länder på tre veckor. Om jag vore ni skulle jag begränsat mig till två av länderna. Men det beror ju lite på vad ni är ute efter också... Jag har inte varit i varken Argentina eller Brasilien så jag kan tyvärr inte tipsa om något där.

Svar på tråden Peru, Inkaleden