• Superskrutt

tips om bröllopsresa till Sicilien

Hej,

Är det någon som har/ska till Sicilien på bröllopsresa. Vi funderar på att åka dit men har ingen kunskap om ön. På vilken del av ön ska man bo, och några tips på romantiska hotell? Alla tips mottages tacksamt.

• Svar på tråden tips om bröllopsresa till Sicilien
  • Grodfrun

Hej!

Inte pa sydsidan sager jag! Har varit dar pa semester och vattnet ar kallare an pa andra stallen i medelhavet samt att det ofta var sapass hoga vagor/stromt att vi inte fick bada. Utover det var det ganska platt, torrt och fult darnere. Men maten var en tiopoangare! Och stjarnhimlen vi sag om kvallarna, kunde varit valdigt romantiskt. Om det inte var for att jag var dar med min moster ;)

• AlaM

Ni har inte funderat på att åka till Sardinien istället? Vi har tänkt åka dit på första halvan av vår bröllopsresa till en liten hamnstad som heter Alghero. Ska vara både en bra sol-och-bad-stad och mycket kultur och historia.

• Paja

Vi åker till sicilien, men har inte bestämt riktigt vart på ln ännu... kan återkomma när jag vet mer :D

• Det stora Blå

Sicilien har funnits på den svenska charterkartan sedan början av 1970-talet.
    Taormina och Giardini-Naxos har mycket turister (och är dyra), särskilt under juli och augusti.
    Bättre är då kanske att välja Cefalu, som ännu inte är så exploaterat.

Håller med "AlaM" om att Sardinien är ett värdigt alternativ. Där har ni även närheten till den franska ön Korsika (ett stenkast bara).

• iregnet2010

Hej jag har (tycker jag) ett bra tips då vi var på "kälekssemester" där förra sommaren.

Besök byn Erice (bo i det fina hotellet som ligger i en borg, SÅ mysigt!). Kan vara ett av de mest romantiska ställena vi var på!

Åk sedan ut till Eolian Islands, där är det jättevackert. Vi bodde på Ön Vulcano på ett mkt prisvärt 5 stjärnigt hotell (kommer inte på rak arm ihåg vad det hette men skicka ett meddelande om du är intresserad så kan jag kolla upp det.)

HÅLL ER BORTA FRÅN TAORMINA DOCK!!! vår enda miss på resan..taormina är dyrt, o-charmigt, dyrt, dyrt, o-charmigt med dåliga stränder... och då är vi ändå rätt okänsliga ekonomiskt men Taormina var så dyrt att vi skrattade när vi fick in notan (en flaska vatten 40 kr anyone).

Fördelen med Eolian Islands + Erice är att ni kan flyga till Trapani som Ryanair flyger med. Hyr sedan en bil så tar ni er enkelt till Erice och kan sedan ta er till öarna enkelt.

Lycka till! Sicilien är underbart men generellt sätt väldigt dyrt, skulle inte tveka att åka dit på smekmånad själv dock om det inte var för att vi var där förra sommaren...

• Paja

TS: nu snor jag din tråd hehe

Ja cefalú har vi också kollat på hittade ett mysigt hotell.. sen skall jag iaf verkligen kolla upp Erice och Eolian Islands.. det var grymt bra tips!!

• iregnet2010

therasia resort på Vulcano var det. RIktigt bra och prisvärt hotell (skippa middag där bara och ät inne i stan. Riktigt vackert hotell. Jag skulle satsa typ 3 nätter där och sedan åka till någon av de andra öarna. Man behöver inte köpa båtbiljetterna i förväg (bara typ 30 min innan båten går).

På Vulcano kan man bada i gyttjebad vilket är riktigt coolt (om än smelly)

Vi körde bara förbi Cefalu men det såg vackert ut!

• CeciliaA

Tror Sicilien är ett jättebra val, har flera vänner/kollegor/bekanta som varit där och varit jättenöjda. Ska vara väldigt romanstiskt och vackert!

Bokade själv en resa dit idag, hittade ett riktigt fint hotell www.cefaluseapalace.it/CSP/EN/default.aspx som jag läst många bra recensioner om, ett tips!

• Det stora Blå

"CeciliaA"
    Jag som precis hade tänkt föreslå Dig att nästa resa skulle gå til Corfu (Kerkira). Gärna något hotell i närheten av själva staden Korfu (italieninspirerad arkitektur, även maten).
    Vi har varit i Taormina, Giardini-Naxos, men inte i Cefalu.
    Taormina är romantiskt, men jag tror iofs att jämförelsevis så är Cefalu en ganska vanlig italiensk stad, även om det inte absolut är det sämsta.
    Men, ni verkar välja hotell framför ort/resmål, så då kanske det inte spelar någon roll.

• CeciliaA

Tack för det tipset, skulle kunna vara nåt till höstresan!

Jag tror Cefalu blir jättebra :) Det ser jättemysigt ut på bilder och vi har hört mycket gott om det. Min första gång i Italien så det känns jättespännande! Hoppas dagarna går fort nu tills det är dags att åka.
    Hihi ja hotellet är enormt viktigt för oss och vi lägger gärna extra slantar på att bo lyxigt och bekvämt.

Ska kolla upp Kerkira.

Det stora Blå skrev 2010-01-10 20:05:12 följande:

"CeciliaA"Jag som precis hade tänkt föreslå Dig att nästa resa skulle gå til Corfu (Kerkira). Gärna något hotell i närheten av själva staden Korfu (italieninspirerad arkitektur, även maten).Vi har varit i Taormina, Giardini-Naxos, men inte i Cefalu.Taormina är romantiskt, men jag tror iofs att jämförelsevis så är Cefalu en ganska vanlig italiensk stad, även om det inte absolut är det sämsta.Men, ni verkar välja hotell framför ort/resmål, så då kanske det inte spelar någon roll.
Svar på tråden tips om bröllopsresa till Sicilien