Hur göra om man bara vill bjuda ena partnern i ett förhållande?
Aleta skrev 2010-01-04 23:58:46 följande:
Allvarligt talat, är mannen narkoman? Alkoholist? Gravt psykiskt störd? Kommer han att förstöra er fest?Hur skulle ni själva känna om era vänner och släktingar inte accepterade ert val av livspartner?Om det bara är en fråga om personkemi så tycker jag att man biter ihop och litar på sin vän/släktings val om man vill ha den personen kvar i sin närhet.Annars tycker jag att man kan skriva:Eftersom vi inte tycker att du gör vettiga val i livet så vill vi att du kommer ensam och inte tar med din man, för honom tycker vi inte om.Jag kan inte se något vettigt sätt att linda in det på.Såvida mannen i fråga inte har allvarliga problem med droger eller liknande tycker jag att ni ska bjuda honom också. En av mina väninnor är gift med en man som jag inte är så förtjust i men vi kommer naturligtvis att bjuda båda. Att inte göra det skulle vara detsamma som att säga till min väninna att hon har dåligt smak vad gäller män och att jag underkänner hennes val. Dessutom känns det lite som mobbing att bjuda henne och alla barnen men inte honom - som att bli bortvald på gympan.
MEN om ni VET att han kommer att förstöra festen, t.ex om han är alkoholist och blir stupfull och beter sig riktigt illa då kan det vara OK att inte bjuda honom. I så fall, ta ett snack med din syster och förklara läget.