• Optimia

Hur göra om man bara vill bjuda ena partnern i ett förhållande?

För att först svara på ditt ursprungsinlägg:
    Mia 77 skrev 2010-01-04 22:55:37 följande:

Min syster har förlovat sig med en karl som vi absolut inte vill ha på vårt bröllop, då ingen är särskilt förtjust i honom.Hur formulerar man då inbjudan till henne så hon fattar att bara hon och barnen är välkomna?
    [/citat]

Tyvärr lär det nog inte gå att bara bjuda din syster och barnen, men skippa hennes fästman. Det är ett ganska kraftigt statement mot en familjemedlem (ja han är en familjemedlem om han ska gifta sig med din syster) att inte bjuda in denne till bröllopet.
    Jag skulle bli skitsur om någon av mina två syskon inte bjöd min fästman om de gifte sig. Speciellt om jag och fästisen skulle ha barn och grejer ihop, blir man inte bjuden i såna fall, då kan nog paret som gifter sig anses ganska kraftigt egocentriska.
    (Förstås undantaget det folk skrivit redan, om partnern är missbrukare, våldsam, svårt psykiskt sjuk etc)

Mia 77 skrev 2010-01-05 12:21:50 följande:
    [citat]
    Han har ganska många olika problem som jag inte vill gå in på här.Vet bara att skulle han komma skulle ingen kunna koppla av och ha riktigt roligt...Min syster och jag har inte så jättemycket kontakt, men visst hade det varit roligt om hon kom, men väljer hon att inte komma så förstår jag henne och då har ju hon gjort sitt val.
    Tycker snarare att det är DU som gör ditt val om du väljer att utesluta din systers blivande man! Hur skulle det kännas om DIN blivande man inte var "fin nog" att få komma på din systers bröllop?
    Som jag redan skrev så skulle jag bli jättesårad om min familj valde att utesluta min sambo från ev. bröllopsinbjudningar, speciellt om motiveringen är att "ingen skulle ha speciellt roligt om han kom."

Jag har släktingar som jag inte nödvändigtvis tycker är världens roligaste människor (annan livssyn och andra värderingar än jag), men om de och jag är bjudna på samma bröllop har jag roligt i alla fall, för man har faktiskt inte roligare än man gör sig! Man kan inte sitta och hoppas på att alla människor ska bete sig precis som man själv önskar, roa en och se till så man trivs, ibland får man bjuda till lite själv också.

I ditt fall kunde det ju vara en idé att prata med systern om vad det är som stör dig så ofantligt med hennes livspartner att du struntar i om de överhuvudtaget kommer på bröllopet eller ej. Om orsaken är att fästmannen blir dryg efter tredje ölen kan du ju be din syster prata med fästmannen och be honom hålla sig till alkoholfritt denna fest. Och om han inte håller sig till detta, kan säkert någon släkting beställa en taxi och sätta honom i den.

Ursäkta om jag trampar på ömma tår med detta inlägg, men jag tycker faktiskt man får stå ut med att alla inte är så himla roliga jämt.
  • Optimia

Äsch, nu blev det sådär konstigt med min text mitt inne i citatet.

Hoppas ni lyckas läsa vad jag skrev i alla fall.

• Optimia
    090208 skrev 2010-01-05 15:27:43 följande:
    Oj vad Optimia får spel... Jag tror jag fattar precis TS's situation, men det gör inte du. Jag är i samma sits själv. Däremot hade jag turen (puh...) att vi redan sagt upp kontakten med syrran innan jag gifte mig, så jag slapp det här dilemmat.
    Och vad vet du om vad jag förstår TS situation eller ej? Jag råkar vara av den åsikten att det är jättesynd om det går så långt att man tycker det är "tur" att man hunnit säga upp kontakten med sina SYSKON innan man gifter sig, så man slipper dem och deras kärlekar på SITT bröllop.

Jag är inte bästa vän med mitt ena syskon, men trots det har jag inga tankar på att säga upp bekantskapen med detta syskon för det. Nu har ingen av oss barn, men OM någon av oss skulle skaffa det, tycker jag det vore väldigt trist om barnen inte fick lära känna alla sina (nära) släktingar.

Hur hemska kan dessa människor som ni inte vill bjuda vara? Vad gör dessa personer som medför en risk för att "övriga gäster stör sig på karln"? Bara en ärlig fråga?
    På det genomsnittliga bröllopet lär det finnas såpass mycket folk att gästerna gott och väl kan undvika människor de verkar ogilla.
    Har man en "knepig" gäst får man ju ta hänsyn till det vid bordsplaceringen, och kanske placera denna i kanten av ett bord, bredvid släktingar som vet hur gästen kan bete sig, och så slipper resten av gästerna "störa sig".

Var och en skäms för sig själv den dag jag gifter mig, och jag tänker inte oroa mig över att jamen, mina gamla studiekompisar, de kanske tycker frikyrkliga moster Agnes är trist, då är det nog bäst att inte bjuda mostern
Svar på tråden Hur göra om man bara vill bjuda ena partnern i ett förhållande?