Hur mycket är rimligt att lägga på ringar?
sofi 88 skrev 2011-01-21 21:42:34 följande:
Tre månadslöner är nog amerikanskt, vet att de säger det i friends när chandler letar ring till monica, har tittat lite för många gånger på friends känns det som... Min m2b vill inte ha någon mer ring utan nöjer sig med sin förlovningsring, vilket ju ger min ring lite större budget, hehe. Men min kommer bli en ganska smal allians tror jag som passar till min något bredare släta förlovningsring i vitguld och priset blir väl kring 9 000 kr, men sånt kan alltid ändra sig.
Haha, det där Vänneravsnittet var det första jag tänkte på också
. Och ja, det är amerikanskt eftersom att där får för det första bara kvinnan en förlovningsring - båda får sedan ofta en slät ring, s.k. wedding band vid vigseln (kvinnan får ibland en alliansring). Att det sägs att den "ska" vara så dyr är, såvitt jag hört av amerikaner, för att det skulle vara som en slags försäkring om något skulle hända med maken. Då skulle hon ha tre månadsinkomster om hon sålde ringen för att klara sig tills hon hittat någon lösning. Mannen var ju hennes försörjning och är det fortfarande i många förhållanden i USA där kvinnan är hemmafru.