• M L

Möhippa... inte med på bröllopet...?

Hej

Vi har många vänner, men många av dem är bekanta som vi förvisso träffar regelbundet flera gånger per år, men det kommer inte att bli aktuellt att bjuda dem på vårt bröllop. Vi kommer att bjuda 4 par kompisar som är våra bästa vänner.

Till frågan... brukar de som inte är bjudna på bröllopet vara med på möhippa och svensexa? Det hade varit synd om de inte vore med där, men det känns för intimt (och dyrt...) att ha alla med på bröllopet.

Hur gör ni andra? Är alla från möhippan med på bröllopet?

• Svar på tråden Möhippa... inte med på bröllopet...?
  • Moirie

Det brukar inte vara bruden som planerar möhippan åt sig själv utan hennes vänner så vilka som bjuds in eller inte blir väl upp till vännerna att bestämma? Eftersom vännerna bjuder in till hippan så kan knappast bruden lastas för att det inte blir någon bröllopsinbjudan. Om man har ett litet bröllop tror jag de flesta är förstående inför att man inte kan bjuda alla men det kanske är roligt att få fira sin vän genom att gå på möhippan. Bara mina tankar...

• FramtidaFruSandberg

Precis som Moirie sa ovan så bestämmer ju inte bruden inbjudningarna till möhippan. Jag vet att det kommer att bjudas in killar som inte blir bjudna på bröllopet till min sambos svensexa och jag ser inget fel med det.

• Nordiskbrud

Finns ju massor med varianter på vilka som får vara med på möhipps/svensexa.
    Det ska väl egentligen vara vänner som anordnar hippa, och då spelar det ju ingen roll om de är bjudna eller inte egentligen. Men det är olika på hur man ser på det, tydligen. (Fick själv inte vara med och ordna/delta på en kompis möhippa eftersom jag inte var bjuden på bröllopet och "skulle ta illa upp". Något jag istället gjorde för att ha blivit exkluderad från möhippan, att inte bli bjuden på själva bröllopet gjorde mig inget eftersom det ju bla är en kostnadsfråga). Så som kompis skulle jag gärna delta även om jag inte var en gäst på bröllopet.

Min tärna fråga mig efter gästlistan och även vilka som skulle var aktuella för möhippa (vi har bjudit alla så det var inga problem med att ingen var bjuden) och så har hon ordnat med allt utifrån den vad jag vet.

• Superstarfia

Min tärna har bett mig om en lista på de som jag önskar är med på möhippan och det är något jag kommer bidra med.. sen är jag totalt ovetande om dessa kommer eller inte..

• kikel

Mina bägge tärnor fixar med möhippa men dom bor i skotland så dom får en lista på alla svenska kvinliga gäster och så får dom som vill följa med till skotland där möhippan kommer att hållas

• KatjaB

jag kan tänka mig att det känns lite konstigt om man tex har en möhippa där alla är bjudna på bröllopet utom en av kompisarna på hippan, då skulle jag nog känna mig lite utanför. Men jag tror att de flesta förstår att man inte har råd kanske eller ens tänkt sig något stort bröllop.
    Och vill man ändå fira med möhippa så ska man väl göra det för att man är vänner, inte för att man ska ha en "biljett" till bröllopsfesten.

Men det finns säkert en massa vett och etikettsregler om det där om man nu vill följa dem efter konstens alla regler

Svar på tråden Möhippa... inte med på bröllopet...?