Snälla hjälp! Råd, fotografering!
Vi skall gifta oss i april.
Jag börjar fundera på allt det där med fotografering, vad tänker ni lägga på det? Och hur många olika kort får ni för pengarna?
Är så ytterst tacksam för svar!
Vi skall gifta oss i april.
Jag börjar fundera på allt det där med fotografering, vad tänker ni lägga på det? Och hur många olika kort får ni för pengarna?
Är så ytterst tacksam för svar!
Vi har budgeterat max 5000:-
Vi har hittat en fotograf som tar 1.500:-. Då får man några bilder tagna "rätt upp och ner" i en fotostudio. Det är inte riktigt det vi vill ha.
Det finns fotografer som följer med en hela dagen och då kan det kosta 20.000:-
Kort sagt, fundera över vad ni vill ha. Förr var det ju vanligast att ta en helt vanlig porträttbild (som den första fotografen tar) men nu vill de flesta ta bilder i olika miljöer utomhus och lite mer konstnärliga bilder. Många vill också ha sk reportagebilder. Och då blir det dyrare. Om man vill köpa loss några av bilderna får man också hosta upp en extra slant.
Vi har inte bokat någon fotograf ännu, med tanke på att det är långt kvar till vår bröllopsdag. Men jag har kikat runt lite. Det verkar kunna bli ganska dyrt för vår del (förmodligen runt 5000kr, om vi väljer att anlita professionell fotograf), eftersom vi gifter oss i en väldigt speciell miljö där det inte är så lätt att fotografera. Och vi vill ha våra foton tagna i anslutning till den plats där vi kommer att vigas.
Men ett tips, om man inte vill/kan lägga ut så väldigt mycket pengar på fotografering, är att höra sig för bland vänner och bekanta. De kanske känner någon som är duktig på att fotografera och som kan tänka sig att ställa upp på er dag för en rimlig summa?
Jag tror att vi kan ha råd att välja en fotograf för max 5000:- som vi tänkt annars hade vi valt den billiga, men lite tråkiga studiofotograferingen för 1.500:- och sedan låtit min pappa eller en kompis fota en massa bilder. Om man tar 1000 bilder under en dag måste ju några bli bra eller hur!
Vi ska ha en kompis som fotar under hela dagen, hon har gjort detta tidigare och är duktig. Men troligtvis ska vi även ha en professionell fotograf som tar porträttbilder. Kommer nog gå på ca 5 000 kr.
Verkar som om vi är ganska liktänkande när det gäller fotografering.
Vi funderar också på porträttfotografering av fotograf (på vår vigselplats) och sedan låta alla som vill fota så mycket som möjligt under hela dagen, för som Sebastiána säger, några bilder MÅSTE ju bli bra om det tas 1000 bilder!
Jag letade med ljus och lykta efter ngn i Gbg som kunde vara med hela dagen för en anständig peng.
Till slut hittade vi en kille som tar 10 000 och kommer 9.00 och är med till efter midnatt. Självklart kommer han få lunch och middag och hela grejen, han blir nästan som en gäst! Vi får alla bilder som tas under dagen högupplösta på skiva och 16 st retuscherade porträttfoton som vi även får som papperskopior 15x20 format.
Malla och Mojje skrev 2010-01-08 16:12:37 följande:
Synd att vi inte ska gifta oss i Göteborg då, det låter som ett kanonpris för att ha en professionell fotograf närvarande under hela dagen!!
Malla och Mojje skrev 2010-01-08 16:12:37 följande:
Vi betalade 8000 kronor för en timmes vanlig porträttfotografering och en timmes fotografering i och utanför kyrkan. För det priset fick vi tre fotografer som tog bilder från olika vinklar och kunde ta ögonblicksbilder och gruppbilder utanför kyrkan. Vi fick även en bok på 24 sidor med utvalda bilder i och alla bilderna högupplöst på ett usb minne som vi kan framkalla och förstora som vi vill.
Tycker att det är klart värt det fundera på att betala lite extra för att få bilderna högupplösta då det är väldigt dyrt att göra kopior, förstoringar och tackkort hos fotografen. Det blev många fina julklappar av våra ögonblicksbilder!