• ella2011

Hur ordna kompis som borgerlig vigselförrättare?

Hej!

Har några saker om borgerliga vigslar som jag tänkte höra om ngn kan svara på. Är det någon som vet hur man ordnar så att en kompis kan viga mig och min fästman i en borgerlig vigselceremoni? Har hört att det går att ordna. Om inte det går, är det någon som vet hur långt innan man måste boka en borgerlig vigselförrättare i Stockholmsområdet?

Sedan undrar jag också om någon har erfarenheter av borgerlig vigselceremoni på Nordiska Muséet och isf vad ni tyckte om det? Vet att man kan hyra stora salen där och ha bröllopsceremoni.
    /Ella

• Svar på tråden Hur ordna kompis som borgerlig vigselförrättare?
  • Burre Präst

Vem som helst kan ansöka om att få bli borgerlig vigselförrättare, men i regel är det bara de som föreslås av kommunerna som får förordnande. Såhär står det på Södermanlands länsstyrelses hemsida:

"Förordnande för enstaka vigsel

En vigselförrättning är inte en privaträttslig angelägenhet i den meningen att de blivande makarna fritt bör kunna välja vem som ska viga dem. Vigselns officiella prägel skulle gå förlorad om t.ex. släktingar, vänner och bekanta regelmässigt skulle kunna bli förordnade som vigselförrättare. I undantagsfall kan det dock finnas skäl att förordna en vigselförrättare för ett enstaka tillfälle. (Civilutskottets betänkande 2008/09:CU19, s 17)

Vigselförrättarens roll att företräda det allmänna utesluter inte att det i undantagsfall kan accepteras att förordnandet begränsas till ett enskilt fall. Det är emellertid en grundläggande förutsättning att vigselförrättaren i kraft av sin ställning kan bidra till att förrättningen ges en officiell prägel och att det klart framgår att förrättaren företräder det allmänna. Vidare krävs att förrättaren har den kunskap och erfarenhet som krävs för att fullgöra uppdraget och att han eller hon är medveten om det ansvar som är förenat med uppdraget. (Regeringens beslut i ärende Ju2006/2683/L2)

För ett förordnande för enstaka tillfälle är det inte tillräckligt att uppfylla de krav som ställs på den person som ska utses, utan att det krävs också någon särskild omständighet som ger anledning till undantag. (Regeringens beslut i ärende Ju 2008/10099/L2)"

Med andra ord: Nä, det är nog inte så troligt att det går att fixa så att er kompis får vigselrätt och kan viga er!

• Aleta

Förmodligen så går det inta alls att ordna så att er kompis kan viga er. Han/hon kan ju hålla i någon ceremoni som ni hittar på och så gör den riktiga vigselförrättaren den juridiska delen.

Jag har varit gäst på ett bröllop som var på Nordiska muséet. Det var jättestort och pampigt. Middagen var i kafédelen och det var fint. Sedan var det dans i stora salen, vilket var stoooort.

Gott om plats för barn att springa omkring!
    Själv hade jag liten bebis då och jag kunde gå runt med barnvagnen och söva henne utan att störa någon annan, så stort är det.

• iregnet2010

det var lättare förut, då kunde man iallafall om man kände någon som var domare eller tingsnotarie se till att de fick ett tillfälligt förordnande. Nu har jag förstått att detta är nästintill omöjligt.

Listan över vilka man kan välja i stockolm är rätt rolig,(halv kända politiker såsom t ex kan man ju ta "halv kändis-politikern Fredrik Federley...vore väl ngt" :)

• Sir Cassiel

Tyvärr är det i dagsläget nog noll chans att din kompis kan få ens tillfälligt tillförordnande som borgerlig vigselförrättare. Länsstyrelsen och rätten har blivit väldigt restriktiva med tillstånd. Känner till flera som inte fått trots väldigt goda meriter, kontakter, intyg från riksdagsmän och domare etc.
    Men prova! Kan ju inte bli mer än nej i värsta fall. Råder till att ha en ordinarie förrättare i beredskap fall ni ej lyckas.
    Hoppas ni får en fin dag när det är dags!

• ella2011

Tack så jättemycket för era svar!! Var verkligen bra att veta. Vi får fundera på om det är någon mening med att försöka ansöka om att en av våra bästa kompisar ska få bli vår vigselförrättare eller inte, verkar ju inte vara så stor chans att det skulle gå. Men, det är sant, man kan alltid prova

Ja, kanske får bli att vi tar en halv-kändis som en känd politiker istället. Det skulle i och för sig vara ganska roligt, roligast kanske om gästerna inte vet om det och blir överraskade när de ser vem det är som ska viga oss.

Vad bra att få höra om någon som har varit på en vigsel på Nordiska muséet! Nu blev jag ännu mer intresserad av att gå och kolla in deras lokaler.... ska försöka övertala fästmannen, han tycker det verkar lite väl stort där. Lycka till ni med med planeringen!

Svar på tråden Hur ordna kompis som borgerlig vigselförrättare?