• varelse

Någon som ska ner i vikt till juli som vill hjälpas åt?

sun moon skrev 2010-01-28 10:48:43 följande:

Min lägsta notering på vågen idag 74,6 Tyvärr har jag en förkylning på gång (som jag tackar min BM för ) så jag får se hur det blir med min planerade träning resten av veckan, simma ikväll och core på fredag.Tränade skivstång i tisdags och har fruktandsvärd träningsvärk :-P så det gjorde nytta iaf..
    Yaaay! Vad bra!! Jag lääääntar till den dagen då min våg står på mindre än 80kg, men dit är det nog långt kvar. I söndags stod den på 85,9. Får se vad den står på nu på söndag. Förhoppningsvis går det åt rätt håll i alla fall.

Hoppas du håller dig frisk och att det bara är en känning, inte nåt som blommar ut, så att säga! *håller tummen*
  • varelse
    källerudd skrev 2010-01-28 19:32:03 följande:
    Konstigt och irriterande, mitt blir bättre när jag kommer ihåg att andas...men inte helt braI morgon förlorar jag ett tränings pass :( Jag börjar vanligtvis kl 9 på fredagar och brukar då träna innan jobbet...men i morgon är det kompetensutveckling och vi börjar kl 8..är inte så sugen på att träna på fredagskvällen...kanske kan ta ett pass på lördag. Sen har det nästan blivit lite lättare träning idag oxå..har fått pulsa med hunden i knähög snö både på morgon och kvälls promenad...det kändes. Kanske kör lite weel och planka ikväll för att kompenseraMät och väg dag i morgon, spännande =)
    Ja, jag håller med. Konstigt och irriterande! Man undrar ju vad det är för fel liksom.

Bläh för kompetensutveckling som kommer i vägen för träning! Hoppas det iaf är värt det, så det blir en bra kompetensutvecklingsdag!

Jotack, jag var ute imorse och gick min vanliga runda. Ingenting alls var plogat. Jo, bilvägarna, men inga trottoarer. Alls. Det tog bara 5-10min längre att gå än vanligt, men det var ungefär dubbelt så jobbigt. Hade jag inte haft vilja och jävlar anamma så hade jag lagt mig ner och tagit en tupplur halvvägs. Puh.

Ja, hoppas det går bra för dig imorn! Det är min tur på söndag. Idag har jag fuskat lite med 155g naturgodis och potatis till lunchen. Men middag blev det på Max och åt då Lowcarb-burgaren med bönsallad till och så Ramlösa granatäpple.
  • varelse
    källerudd skrev 2010-01-29 09:53:02 följande:
    sådär får jag tänka hela tiden, känns som dett stått still denna veckan..menlite - är bättre än inget och allt är bättre än + Är inte heller så nöjd idag, men så länge det går ner får man tänka....Rapporteringsdags =) Startvikt i januari: 74,9kg Mål:68 (gärna lite mer men måste vara realist)Väger nu: 73,6kgDenna veckans viktnedgång: -0,5 kg Mått: Har i stortsett stått helt still i veckan.. 0,5cm + på midja och 1-2 cm - på lår.Fusk: våfflor i tisdags och onsdagskakan på jobbet, var ju fest förra fredagen oxå och en liten glass i söndag. Usch då inte roligt det här :STräning: två pass; crosstrainer 20min, magrull, armhävningar, rygghävningar (blandar lite men alltid crosstrainer)Med tanke på denna veckans fusk så är det inte så konstigt att jag inte gått ner så mycket..bättring tills nästa vecka!! Ska försöka få in ett pass i helgen då det försvann ett idag.
    Det blev ju minus på vågen ändå! Och någon cm minus på låren! Kanoners!! Kämpa vidare, vetja, du klarar det!!

Själv har jag min mät- och vägdag imorgon. Får se vad resultatet är för den här veckan. Känner mig ganska duktig iaf som promenerat 40-45min varje dag (utom igår) och kört tre styrkepass sedan förra veckan. Förhoppningsvis ger mitt slit lite utdelning... Hehe. Lite nervös är jag!

Mest nervös är jag för ikväll, för då får vi eventuellt besök. Och de som kommer är cola-drickare och godis-ätare. Risken är att de har med sig en mängd av båda delar och då ska jag lyckas hålla mig och sitta där med mitt kranvatten och några torra nötter... Hehe, vi får se hur det går!
  • varelse

Avrapportering:

Startvikt i december: 89,5kg
    Mål: 75kg helst.
    Väger nu: 86kg.
    Denna veckans viktnedgång: +0,1 kg
    Mått: Midja 83cm (-2cm) och stuss 107cm.
    Fusk: 155g naturgodis i torsdags och ytterligare 200g igår
    Träning: 40-45min promenad varje dag sön-lör förutom i fredags samt tre styrkepass á 20min i söndags, onsdags och igår.

Kommentar: Besviken!! Jag släpar mig ut i kylan nästan varje dag i 40min och kämpar mig fram i snövallarna, jag styrketränar trots att det ger mig huvudvärk en stund efteråt och ändå går jag +0,1kg. Vågen borde stå på minus sedan förra veckan, tycker jag... Nu ska jag iofs ha min mens i veckan också, och folk säger ju att man binder extra mycket vatten innan mensen, men ändååå.... mååste det gå så lååångsamt?

• varelse
    CeKe skrev 2010-02-05 19:58:36 följande:
    Va bra ni jobbar allesammans!Själv funderar jag på att va nöjd som det är nu och helt enkelt bara kämpa för att inte gå upp i vikt och bli mer vältränad.. det kan ju i o f sig betyda även viktnedgång... Eller ger jag upp för lätt? Har ju ett BMI på 23, så finns ingen medicinsk anledning att gå ner... men det är nog mest hjärnan som så gärna vill se en mindre siffra på vågen. Men det kanske bara är knäppt?En grej i det hela är att sömmreskan ringde och min klänning har börjat sys och ska och prova "stommen" nästa helg.. så egentligen kanske det är dumt att försöka gå ner ett par kg... eller två kg kanske i o f sig inte gör så mycket mer än mer trivsel i klänningen i slutändan. Ska ju ha dragkedja o inte snörning..Hur tänker ni?
    Träning kan ju innebära viktuppgång också, eftersom muskler väger mer än fett. Bättre att mäta sig, även om vågen kan vara en indikator på saker också såklart.

BMI på 23 låter ju lagom enligt riktlinjerna för BMI. Dock tar ju inte BMI hänsyn till mängd fett kontra mängd muskler kontra smal/kraftig benstomme etc. Tycker inte det låter knäppt att vilja se en mindre siffra på vågen, det är nog en strävan som många har (och tvärtom för de som har toksvårt att gå upp i vikt istället, såklart). Men det kan nog vara bra att försöka vara nöjd med dig själv som du är innan du gör några ytterligare förändringar, för annars är ju risken att man aldrig blir nöjd!

Jag har ganska många månader på mig att träna och äta bra innan jag ska beställa klänning, så jag kör på efter bästa förmåga och hoppas på goda resultat. Ska inte beställa klänningen förrän tidigast i november, förmodligen blir det i december eller strax efter årsskiftet.

Väg- och mätdag imorgon... får se om det hänt ngt sen förra veckan. Jag har knappt tränat alls den här veckan... En endaste långpromenad och en timmes snöskottning en annan dag. I övrigt bara vardagsmotion (promenad till buss/tåg etc).
  • varelse

Startvikt i december: 89,5kg
    Mål: 75kg (men allt under 80 är kanon!)
    Väger nu: 85,4kg (-0,6kg sedan förra veckan)
    Mått nu: 83cm i midja (+-0), 107cm i stuss (+-0)
    Unnat mig: 100g Ben&Jerrys-glass, ca 100g naturgodis, efterrätt igår (jordgubbspaj med vaniljvisp)
    Träning: 40min promenad i måndags samt 1h snöskottning i onsdags

Kommentar: Det känns bra att ha tappat 0,6kg sedan förra veckan trots att jag unnat mig en del saker och knappt tränat alls utöver vardagsmotion. Trots att jag inte minskat något i mått den här veckan, så kanske det finns hopp trots allt?

• varelse
    källerudd skrev 2010-02-09 11:23:01 följande:
    Känns inget bra det här...Hade ju ont i halsen ett par dagar förra veckan så blev lite si och så med träningen...men sen gick det över och jag fick ihop mina träningspass..men idag är jag hemma sjuk och denna gången ordentligt...finns ingen chans till träning =(Dessutom blir jag så sugen på onyttigheter när jag är hemma... =( Hur ska jag klara dessa dagar :S kladdkake deg mmmm måste klara det här ju
    Alla behöver ju såklart komma underfund med vad som fungerar för dem, men för mig är det GI som gäller. Det funkar jättebra för mig. Visst händer det att jag unnar mig något ibland, men inte alls som förut! Förut kunde jag dricka 2L cola om dagen och äta massvis med onyttigheter (bullar, godis, chips etc), men nu är jag knappt sugen på det längre sedan jag började med GI.

I övrigt försöker jag dricka mycket vatten och äta en frukt om jag blir sugen istället för att äta onyttigt. Nu tycker jag inte ens att cola och godis etc är lika gott längre! Det är ju helt klart ett plus som gör det lättare att avstå också. :)

Och du, du klarar det här!! Du måste bara fortsätta tänka att du klarar det, så kommer du göra det! Ett snedsteg här och var ÄR inte hela världen, om man inte gör dem till en vana. Och vissa sorters träning kan man göra även om man har lite ont i halsen, som tex att ta en promenad i lagom tempo i ca 40-50min i sträck. Det hjälper det med, även om man inte tar ut sig så man är genomsvettig! :)
  • varelse
    källerudd skrev 2010-02-09 21:36:09 följande:
    Klarade mig bra idag...ingen kladdkake deg med andra ord. Men en promenad på 40-50 min det orkar jag inte nu, blev helt slut av att dammsuga lägenheten, fick göra det i två omgångar =( Hoppas på att kunna jobba på torsdag så kanske jag kan ta en promenad i morgon för att känna av läget lite.
    Oj!

Det låter som om du fått en riktig släng av någon elak basilusk. Hoppas verkligen att du mår bättre snart! Och massa massa cred till dig som klarade att hålla dig borta från kladdkakedegen!
  • varelse

sun moon skrev 2010-02-10 12:59:00 följande:

Ny lägsta notering på vågen idag 73,9kg. Känns bra att det går lite åt rätt håll iaf. Går väldigt trögt detta med ca 0,4 kg ner per vecka men jag vill kunna leva ganska normalt och så som jag vill leva efter jag har nått min målvikt på 65kg. Hur jag gör är träna på F&S helst 3 gånger i veckan, skippa "syndande" på vardagar och tänka lite på vad och hur mkt mat jag äter.
    Jag tycker att du har en sund inställning till din viktminskning! Dels gör ju detta, precis som du säger, att du kommer kunna fortsätta leva som du gör nu även när du nått din målvikt. Det kommer inte bli lika svårt att hålla den när du når dit. Dessutom är det inte hälsosamt att gå ner mer än 0,5-1kg per vecka, för att kroppen hinner så att säga inte riktigt med då.

Lycka till!

Själv kämpar jag vidare, men har slarvat en hel del i början av den här veckan, så vi får väl se vad våg och måttband har att säga på söndag... *redan nervös*
  • varelse

Usch, jag har redan ångest för min vägning och mätning på söndag... unnade mig alldeles för mycket i början på veckan.

Just nu känner jag mig mest uppgiven faktiskt. :/ Att det kan pendla så? Men det är så frustrerande att det tar såååå lång tid och jag märker ju ingen som helst skillnad själv varken i spegeln eller i kläder även om vikt och mått sakta sakta krymper.. Blä!

• varelse
    källerudd skrev 2010-02-23 19:09:36 följande:
    Hehe nä inte nått..är Honung bättre än godis...För tanken är ju att jag ska försöka undvika det där med godis...men när man är så där togsugen och bara måste ha något..
    Ja, honung är bättre än godis. Rent energimässigt vet jag inte, men innehållsmässigt? Absolut! Honung är ju naturligt, till att börja med, och sedan är det väldigt nyttigt. Det är ju inte för inte som det rekommenderas att man tar en sked honung om dagen för att hjälpa immunförsvaret att hålla förkylningar borta.
  • varelse
    Annahg skrev 2010-02-25 13:27:06 följande:
    Var och provade brudklänningar igår, men tappade lusten totalt. Hur ska jag kunna känna att jag vill köpa en klänning när de som finns i butiken är så j-la små så att man knappt inte får dem på sig. Då känner man sig ju lagom snygg... Det ska ju vara roligt!!! :(Och ska jag ha någon av de klänningar som jag hittade så måste jag beställa nu och typ chansa på storleken. Känns knasigt!!!Vågen står för övrigt stilla. Skit också! Ska nu försöka att tänka positivt och släppa det här med klänningen några dagar. Ska kolla blommor istället! :)
    Om jag var du skulle jag försöka fokusera på vilken modell jag ville ha, trots att klänningarna är små i storlekar och risken är stor för minskat självförtroende (som alltid när man provar kläder, tycker jag!). För sen kan du alltid måttbeställa klänning via nätet och behöver således inte "chansa" på storlek! Bara ett tips. Hoppas blomjakten gick bra!
  • varelse
    scarborough81 skrev 2010-02-27 20:25:37 följande:
    Varför känns det så svårt att komma igång? Har två månader på mig att komma in i klänningen och det går tungt just nu...
    Jag vet inte varför det är så svårt, men jag har ofta samma problem. För min del gäller det helt enkelt att bara bestämma sig. Det är det enda som fungerar. Och att ha en motivation till det hela. Det är svårast i början. Sen när man väl kommit igång så går allting mycket lättare!

Och en annan grej är att inte klanka ner på sig själv så fort man unnar sig något. Man måste kunna unna sig något ibland, även om man försöker komma i form, annars kommer det aldrig hålla i längden (märk väl att nu pratar jag utifrån hur jag själv är som person, väl medveten om att det kan vara helt annorlunda för andra). Huvudsaken är att man inte unnar sig saker i väldigt stora mängder alt. i små mängder men väldigt väldigt ofta.
  • varelse
    scarborough81 skrev 2010-02-28 20:31:38 följande:
    Jo det gäller för mig med....Det är bara att bestämma sig att nu j##lar är det dags..NU..NU..NU inte imorgon.. utan NU.
    Precis!! Så måste jag göra. Annars går det inte. Det är alldeles för lätt att bli "lat" och tänka att "Nä, men jag börjar imorn istället". För min del var det skitjobbigt första dagarna/veckan (jag äter GI) men efter det har mitt sötsug blivit extremt mycket mindre än vad det var innan. Helt otroligt, trodde inte det var möjligt med tanke på vilken godisråtta jag alltid har varit.

Och nu ska jag och M2B börja gå på gym tillsammans också, så jag hoppas att det ger ytterligare resultat med tiden. Och där kommer vi in på nästa sak som gör att jag tycker det är svårt/jobbigt ibland: det är såååå frustrerande att det tar sådan tid innan det märks någon ordentlig skillnad. Även fast jag vet att det är mest hälsosamt när det får ta den tid det tar, så sitter jag ändå där med min lilla impulsstyrda hjärna och tycker att det tar alldeles för lång tid!
  • varelse
    ProjectX skrev 2010-02-28 20:05:43 följande:
    Jag skulle gärna vilja vara med. Ska visserligen inte gifta mig detta år, men skulle vara trevligt att komma i form tills i sommar.
    Mitt problem är inte att komma iväg och träna, det är att låta bli sötsakerna och sluta ta för stora portioner, så jag hoppas kunna få lite inspiration och pepp här.
    Nej, du har verkligen inga problem med träningen och redan där tycker jag att du har kommit en bra bit på väg!

Det här med för stora portioner och att låta bli sötsaker... För min del handlar det mycket om att ha lite j*vlar anamma och bara bestämma sig, men vi är ju alla olika. Jag började med GI, vilket fungerar jättebra för mig. Första dagarna/veckan var ganska jobbigt, men nu är jag inte alls lika sötsugen, vilket är helt otroligt med tanke på vilken godisråtta jag alltid varit. Nu kan jag "tvinga" mig själv att dricka lite smaksatt Loka och ta en frukt istället och sen känna mig nöjd med att jag lyckades motstå sötsuget de dagar det är riktigt illa.

Stora portioner kan man nog äta ändå, för det beror ju på vad man äter också, inte bara hur mycket. Men om du vill minska, så börja inte att äta jättesmå portioner på en gång utan minska lite grann i taget så det inte blir så stor skillnad på en gång. Det skulle göra det lättare för mig, men som sagt, alla är vi olika. Lycka till!
  • varelse
    Äntligen2010 skrev 2010-03-01 08:57:20 följande:
    Ville bara berätta att detta med gi kommer fungera fint för mig...Provade frukosten idag, naturell yoghurt med linfrön och kanel. Urk...fick bara i mig en tugga. På detta sätt kommer man ju gå ned hur mycket som helst, om man inte äter alls.Allvarligt talat, någon som har bra frukosttips för rivstarten, dvs när man inte får äta gröt, bröd osv.
    Ägg och bacon. Te. Tonfisk och keso. Keso med äpple och kanel (egentillsatt alltså, inte den "färdigblandade"). Äggmuffins. Avocado. Naturell yoghurt med lite honung i. Naturell yoghurt med lite blåbär eller hallon. Smoothie av olika frukter. Naturell yoghurt med torkade tranbär och hasselnötter alt valnötter.
    Det är väl det jag kommer på just nu. Kanske hjälpte lite i alla fall.
  • varelse

@Annahg: Lycka till! Jag köpte också lite GI-kokböcker när jag började. De hjälpte mig mycket och nu är jag faktiskt ganska självgående där, mycket tack vare inspirationen från kokböckerna.

@Moi mokulat: Jag håller med CeKe där. Se upp så du inte äter för lite! Och även om du äter tillräckligt, så är det precis så som CeKe säger att kroppen kan "fastna" på en viss vikt ett tag för att man inte varierar aktiviteter och mat. Det är jättevanligt att man står still på en viss vikt under en längre tid, även om man varierar kost och träning. Misströsta inte, det kommer nog lossna snart, ska du se!

Svar på tråden Någon som ska ner i vikt till juli som vill hjälpas åt?