Naturligtvis kommer jag att lära mig något.
Det jag vänder mig emot är att vi måste lägga ner en hel termin på att skriva en uppsats, när det finns så mkt som vi inte ens har nuddat. Det bore finnas två inriktningar, en mer forskarförberedande( som får skriva uppsatser) och en arbetsförberedande( utan uppsats, men kanske mer praktik).
Jag vill inte forska, jag är nöjd efter 5 års univstudier. Däremot vill jag lära mig mer om de olika katalogiseringssystemen som alla bibliotek är uppbyggda på, vi har ägnat 5 veckor åt det. 5 veckor åt nått som är en av de största och viktigaste delarna i bibliotekarieryrket, kunskapen att katalogisera och kategorisera texter.
Problemet är att B&I( bibliotek och informationsvetenskap) är ett ungt ämne, och kämpar med näbbar och klor för att bli uppfattade som en akademisk utbildning, ergo allt handlar om forskning. De har fått stor kritik för detta ifrån andra studenter, blivande arbetsgivare som får oförberedda bibliotekarier, som iofs kan skriva en anvstudie men som itne för sitt liv vet vart de ska placera Albert Camus "Främlingen" (Filosofi? Skönlitteratur?) eller som ens kan förklara skillnaderna mellan Dewey decimal system och SAB( svenska katalogiseringssystem).
Det är därför jag retar upp mig, eftersom jag kommer att komma ut oförberedd, och det försämrar mina möjligheter att få ett jobb eftersom jag kommer att kräva minst ett par års "utb på arbetsplatsen", det är ju ganska tragiskt efter 5 års studier och 200 000kr i studielån, men det är klart jag kommer att ha en uppsats klar och det är ju huvudsaken!